Zoeken

Zoeken sluiten

Egoïstisch

dinsdag 13 april 2021

Iets vaker egoïstisch zijn om stress te verminderen: 3 Praktische tips

Ben jij egoïstisch? Waarschijnlijk niet. Door het feit dat je dit blog op een site voor stress en burn-out leest, verwacht ik juist dat je iemand bent die juist wat egoïstischer mág zijn. Toch is egoïsme iets waar velen moeite mee hebben, het wordt gezien als iets negatiefs. Voor veel mensen met stress en burn-out is egoïsme iets wat ze waarschijnlijk niet kennen. Toch kan gezond egoïsme heel erg helpend zijn om minder stress te ervaren, sneller door je burn-out herstel te komen en beter voor jezelf te zorgen. Hoe dat zit en hoe je kunt leren om vaker aan jezelf te denken lees je in dit blog.

Online cursus
49.00
Online cursus
Stap voor stap stressvrij, bewezen effectief, op basis van het Liberi Fasenplan.

Wat is egoïstisch zijn?

Egoïsme wordt ook wel ik-zucht of zelfzucht genoemd. Iemand met deze eigenschap denkt veel en vaak aan zichzelf en streeft naar voordeel en geluk; ook als anderen hieronder lijden. Deze eigenschap zorgt ervoor dat je jezelf vooropzet, je doet alles voor jezelf met oog op het beste resultaat voor jezelf. Ongeacht of dit nadelig is voor anderen.

Wat is egoïstisch zijn?

Verschil tussen egoïsme en egocentriciteit

Egoïsme wordt soms verward met egocentriciteit. Toch zijn dit twee totaal verschillende dingen. Wanneer iemand egocentrisch is, heeft diegene moeite met empathie. Zichzelf verplaatsen in standpunten of gevoelens van anderen is moeilijk. Het gevolg hiervan is dat de visie en belangen van de persoon in kwestie centraal worden gesteld. De persoon is er tevens van overtuigd dat zijn visie, ook de visie van een ander is.

Wat kunnen mensen met stress en burn-out leren van een egoïst?

De meeste mensen met chronische stress, overspannenheid of een burn-out hebben een aantal van dezelfde karaktereigenschappen, zoals zorgzaamheid, perfectionisme, behulpzaamheid, zichzelf op de tweede plaats zetten, verantwoordelijkheidsgevoel, loyaal zijn, moeite met nee zeggen en gehoorzaam. Zoals je ziet zijn vrijwel alle eigenschappen erop gericht om de ander te helpen, tevreden te houden en van dienst te zijn. Overige eigenschappen laten zien dat men het moeilijk vindt om voor zichzelf te kiezen of op te komen. Precies dit is ook de reden dat mensen met zulke eigenschappen last krijgen van stress, of in een burn-out raken. Een beetje egoïsme zou dit kunnen voorkomen. Iemand met bovenstaande eigenschappen is namelijk meer gericht op het welzijn van anderen, dan op het welzijn van zichzelf. Met als gevolg dat iemand te veel van zichzelf vraagt, over zijn grenzen gaat, geen hulp vraagt als dit nodig is en uiteindelijk uitgeput raakt omdat het allemaal te veel is.

Het is zeker niet zo dat de oplossing is om enkel en alleen nog maar aan jezelf te denken; maar tenminste een beetje meer dan dat je deed. Gezond egoïsme; zodat je goed voor jezelf kunt zorgen, je grenzen duidelijk aangeeft en hulp vraagt als dat nodig is. Dat je jezelf niet wegcijfert voor een ander maar durft te gaan staan voor wie je bent, dat je verantwoordelijkheden bij anderen laat en uitspreekt waar je behoefte aan hebt. Dat is wat we kunnen leren van mensen die egoïstisch zijn.

Gezond egoïsme

Depressieve mensen zijn egoïstisch

Hoewel we net stellen dat mensen met stress en burn-out vaak niet egoïstisch zijn wordt wel vaak gesteld dat depressieve mensen egoïstisch zijn. Maar klopt dat? Nee. Het kan wel zo overkomen dat mensen met een depressie egoïstisch zijn maar niets is minder waar. Het idee dat depressieve mensen egoïstisch zijn komt wellicht ook omdat depressie vaak wordt onderschat. Het is méér dan ‘je niet zo lekker voelen’, of ‘in de put zitten’. Het is niet dat ze niet aan anderen wíllen denken, maar er is nauwelijks ruimte om aan zichzélf te denken. Laat staan aan anderen. Mensen met een depressie geven om anderen, willen om anderen zorgen en willen ze niet tot last zijn – maar hebben soms niet de kracht of ruimte om er voor de ander te zijn. Dit is geen onwil, maar onmacht. De stelling: “depressieve mensen zijn egoïstisch” klopt dus niet.

Online cursus
49.00
Online cursus
Stap voor stap stressvrij, bewezen effectief, op basis van het Liberi Fasenplan.

Een beetje egoïstisch om stress te verminderen: 3 Tips

Mensen die last hebben van stress mogen dus best vaker wat egoïstischer zijn. Let hierbij wel op dat er een gezonde balans is. Onderstaande tips kunnen helpen.

1.     Zeg vaker ‘nee’

Om jezelf en jouw energie te beschermen is het belangrijk om ook regelmatig ‘nee’ te zeggen. Bijvoorbeeld wanneer een ander je vraagt iets te doen, wanneer je uitgenodigd wordt voor een feestje of wanneer je werkgever vraagt of je een extra dienst wil draaien. Door ‘nee’ te zeggen tegen een ander, zeg je ‘ja’ tegen jezelf. Het helpt je om jouw grenzen te beschermen en voor jezelf te kiezen.

2.     Vraag om hulp

Heb jij ook het gevoel altijd alles alleen te moeten doen? Vraag dan eens wat vaker om hulp. Thuis, op je werk, bij vrienden; er is altijd wel iemand bereid om je te helpen. De gedachten dat je altijd alles alleen moet doen en dat hulp vragen zwak is, mag je helemaal loslaten. Juist het accepteren van hulp zorgt ervoor dat jij je energie kunt bewaken en minder snel over je grenzen heen gaat.

Een beetje egoïstisch om stress te verminderen

3.     Maak bewust tijd voor jezelf

Veel mensen hebben vaak het gevoel dat ze geen tijd hebben. Echter gaat het vaak om geen tijd máken. Tijd voor jezelf, waarin je kunt doen wat jij wil, tijd kunt nemen om te ontspannen of even tot jezelf kunt komen is belangrijk. Plan daarom wekelijks vaste momenten in je agenda die je vrijhoudt voor jezelf. In deze tijd mag je doen wat jij graag wilt;  ontspanningsoefeningen, yoga, een wandeling maken, iets creatiefs doen. Precies waar jij zin in hebt.

Burn-out test
Gratis
Burn-out test
Onze gratis burn-out test geeft je in 50 vragen antwoord hoe het nu daadwerkelijk is gesteld met jouw stressniveau.

Iets vaker egoïstisch zijn mag best

Als jij iemand bent die altijd voor anderen klaar staat, nooit om hulp vraagt, altijd ‘ja’ zegt en een groot verantwoordingsgevoel hebt wil ik je meegeven dat je echt wat vaker aan jezelf mag denken. Dit helpt je juist om stress te verminderen, je energie te bewaken en je lichaam niet te overvragen. Merk jij dat je toch al te lang door bent gegaan en dat stress de overhand heeft genomen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op. Een burn-out coach kan je helpen om stress te verminderen en geeft je de tools om goed voor jezelf te leren zorgen. Je bent het meer dan waard!

Wil jij hulp bij stress of burn-out?

Doe geheel vrijblijvend de burn-out test of neem contact met ons op.

Direct contact Of bel 085 - 5363606

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit bericht:
×
Schrijf je nu in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws over stress en burn-out. Inschrijven