Zoeken

Zoeken sluiten

Chagrijnig door stress

vrijdag 17 juli 2020

Ben je chagrijnig door stress? Dan is dit vervelend. Voor jezelf en voor anderen. Je kunt er behoorlijk last van hebben. Het is in principe gelukkig geen ernstig probleem. Er zijn tal van andere symptomen van stress die een veel groter probleem vormen en zelfs gevaarlijk kunnen zijn. Chagrijnig zijn door stress plaats ik in de categorie “lastig”, niet meer dan dat. Alhoewel: het is wel een probleem om serieus te nemen wanneer dit vaker voorkomt. Iedereen is wel eens chagrijnig door stress. Stress geeft je gewoon een vervelend gevoel. Hierdoor kun je prikkelbaar of snel geïrriteerd worden. Het vervelende aan chagrijnig zijn, is dat het allesbehalve behulpzaam is. Natuurlijk is het prima om even lekker te mokken en stoom af te blazen. Maar op een gegeven moment is het klaar. Maar wat nu als dat niet zo is?

Je kunt dus een beetje lacherig doen om chagrijn door stress, maar laten we dit vooral wel serieus nemen. Want hoe je het ook wendt of keert: wanneer je chagrijnig bent, ben je jezelf niet. Het leven is een stuk minder leuk en je bent ook minder leuk voor anderen. Het is ook handig om verder te kijken. Chagrijnig zijn is namelijk niet het voornaamste probleem: dit is slechts een gevolg. Het echte probleem is namelijk de stress. Zonder stress zou je ook niet chagrijnig zijn. Dat je chagrijnig wordt door stress betekent mogelijk ook dat anderen last hebben van jouw stress. Enfin, genoeg redenen om hier eens dieper naar te kijken.

Chagrijnig door stress

Waarom word je chagrijnig door stress?

Waarom word je eigenlijk chagrijnig door stress? Natuurlijk voelt stress niet aangenaam. Hier kun je op reageren. Maar waarom gebeurt dit? Een belangrijke oorzaak zijn hormonen. Onder invloed van stress komen allerlei hormonen vrij. Dit gebeurt automatisch, je kunt daar weinig tegen doen. Wanneer je lichaam stress-signalen ontvangt, geven je hersenen een seintje aan je lichaam om bepaalde stoffen te gaan produceren. Vind je dit interessant en wil je hier meer over weten, lees dan vooral onze blogs of de hypothalamus en neurotransmitters.

Door stress raakt je hormoonbalans dus verstoord (dit kun je overigens beperken met behulp van de juiste voeding). In gezonde stress-situaties, dat wil zeggen situaties waarin stress een duidelijke functie heeft, wordt de hormoonbalans in je lichaam automatisch hersteld. Je lichaam verbruikt namelijk de vrijgekomen hormonen of maakt andere stoffen aan om deze hormonen af te breken. Wanneer er sprake is van ongezonde stress, gebeurt dit niet of minder. Dat beïnvloedt je gemoedstoestand. Iedereen reageert op zijn of haar eigen manier op te veel stress. Sommige mensen voelen met name fysieke gevolgen, terwijl anderen voornamelijk psychische klachten ervaren. Eén ding is echter zeker, en dat is dat niemand vrolijk wordt van stress. Dat je chagrijnig door stress wordt, is dus heel logisch. Het komt ook vaak voor.

Hoe voorkom je erger?

Ik schreef al eerder dat je chagrijn niet de grootste zorg is. Je kunt je heel erg druk maken om het feit dat je chagrijnig door stress wordt, maar daarmee ga je voorbij aan het echte probleem: je stress. Het is in zeker zin heel eenvoudig: zorg je dat je stress verdwijnt, dan zul je ook geen last meer hebben van chagrijn. Tenminste: als stress de oorzaak is. Andersom geldt dan niet: je kunt nog zo je best doen om je chagrijn tegen te gaan; je stress zal daarmee niet verdwijnen.

Dit is dan ook de belangrijkste reden waarom je iets ogenschijnlijk onschuldigs als chagrijnig door stress zijn wel serieus dient te nemen. Chagrijnig worden is een uitingsvorm van stress. Het kan wijzen op te veel stress. Zeker wanneer je merkt dat je hier vaak last van hebt. Dit kan wijzen op chronische stress en dat kan gevaarlijk zijn.

Ongeacht de manier waarop stress zich manifesteert: je wilt natuurlijk van stress afkomen. Chagrijnig zijn is een duidelijk signaal van je lichaam. Negeer dit dan ook niet, maar vraag je af wat je kunt doen om erger te voorkomen. Met erger voorkomen bedoel ik uiteraard niet nóg chagrijniger worden. Te veel stress kan leiden tot grotere problemen dan chagrijnig zijn. Sta daarom bewust stil bij wat je voelt. Introspectie kan hierbij helpen. Met introspectie kun je achterhalen wat je nu werkelijk voelt en waar dit vandaan komt. Het doel is dan niet om de vraag “waarom ben ik chagrijnig?” te achterhalen. Dat antwoord ken je immers al. Hoe komt het dat je stress ervaart?

Chagrijnig

Vind zelf het antwoord

Door bewust stil te staan bij die laatste vraag, is het in veel gevallen mogelijk om voor jezelf een antwoord te vinden. Heb je dit antwoord gevonden, handel er dan naar. Bedenk wat je kunt doen om stress te verminderen. Dit kan op twee manieren: door de bron van de stress aan te pakken (en proberen de situatie te wijzigen) en door je lichaam en geest te helpen met het beter verwerken van stress. Dat kan onder andere met:

Wat kun je hier tegen doen?

Dat brengt ons bij het laatste punt: wat kun je doen om van je chagrijnigheid af te komen. Kortom: wat kun je doen tegen stress? Ook hier hebben wij goede tips voor je. Lees eens de onderstaande blogs:

Uiteindelijk zul je jouw stressniveau moeten verlagen. Lukt dit, dan is een logisch gevolg dat ook je stemming verbetert. Je zult niet meer chagrijnig door stress zijn en lekkerder in je vel komen te zitten. Maar wat wanneer dit niet lukt? In dat geval sta je er niet alleen voor. Een belangrijke taak van onze coaches is dat zij ook preventief werken. Wij helpen je echt niet pas als je een burn-out hebt. Als het even kan, proberen wij problemen te voorkomen in plaats van te genezen. Heb jij het gevoel dat je jouw stress niet zelf kunt overwinnen? Een coach kan je hierbij helpen. Neem contact met ons op voor een vrijblijvend intakegesprek met een coach bij jou in de buurt. Maak ook eerst onze burn-out test om in kaart te brengen hoe het met jouw stressniveau is gesteld.

Nieuwsgierig geworden?

Doe geheel vrijblijvend de burn-out test of neem contact met ons op.

Burn-out test Contact opnemen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit bericht:
×
Schrijf je nu in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws over stress en burn-out. Inschrijven