Zoeken

Zoeken sluiten

Hormonale disbalans oplossen: de rol van voeding en stress

maandag 11 oktober 2021

Hormonale disbalans oplossen: de rol van voeding en stress

Hormonale disbalans is vaak een gevolg van stress, maar ook van ongezonde voeding. Een stabiele hormonale balans is belangrijker voor jouw immuunsysteem dan je misschien denkt. Het heeft namelijk veel invloed op onze lichamelijke, maar ook op onze geestelijke gezondheid. Hormonale disbalans vrouwen komt wellicht vaker voor, maar ook mannen kunnen problemen hebben met de hormoonhuishouding. De symptomen van een hormonale disbalans zijn bijvoorbeeld vermoeidheid en overgewicht. Bovendien kunnen er mentale klachten zijn, zoals concentratieproblemen of snel geïrriteerd zijn. De hormonen kunnen ten alle tijden uit balans raken, dus niet alleen tijdens de overgang of bij een zwangerschap. Ervaar je (veel) stress? Dan is het stresshormoon cortisol te actief en is de kans groot dat jouw hormonen om meer balans vragen. Ontdek in dit blogartikel hoe je een hormonale disbalans kunt oplossen voor meer vitaliteit in je leven!

Online cursus
49.00
Online cursus
Stap voor stap stressvrij, bewezen effectief, op basis van het Liberi Fasenplan.

hormonale disbalans

Hormonale disbalans: hoe ontstaat het?

Bij een hormonale disbalans zijn de hormonen oestrogeen en progesteron niet in balans. Deze hormonen werken nauw samen. Beide hormonen zijn belangrijk voor een gezonde en evenwichtige hormoonhuishouding. Naarmate we ouder worden, zullen deze hormonen echter gaan afnemen. Door deze disbalans kunnen er verschillende gezondheidsklachten ontstaan. Zo kunnen ze uit balans raken door ongezonde voeding en stress. Daarnaast kunnen er verstoringen plaatsvinden in de hormoonbalans door niet-natuurlijke stoffen waarmee wij dagelijks in aanraking komen, zoals in cosmetica. Tenslotte kan een disbalans ook ontstaan als gevolg van problemen met de bijnieren.

Een hormonale disbalans door stress

Stress is vaak de voornaamste oorzaak van veel gezondheidsproblemen en zo ook van een hormonale disbalans.

Hormonale disbalans voeding

Door ongezonde voeding, zoals veel suikers en slechte vetten raken onze hormonen gemakkelijk uit balans.

Hormonale disbalans na zwangerschap

Als je zwanger bent vinden er ook hormoonveranderingen plaats. Door ook tijdens de zwangerschap goed voor de hormonen te zorgen, kun je een zwangerschapsdepressie helpen voorkomen.

Burn-out test
Gratis
Burn-out test
Onze gratis burn-out test geeft je in 50 vragen antwoord hoe het nu daadwerkelijk is gesteld met jouw stressniveau.

Klachten hormonale disbalans

Hoe kun je een hormonale disbalans herkennen? Dit zijn de meest voorkomende klachten:

  • Verandering in eetlust; je kunt de neiging hebben om meer te gaan eten of een grote drang hebben naar suikers
  • Stemmingswisselingen zijn een belangrijk symptoom van hormonen die uit balans zijn of bij PMS
  • Laag libido; de oorzaak hiervan is bijna altijd te wijten aan een hormonale disbalans
  • Opgejaagd gevoel; als het cortisol gehalte te hoog is, krijgen de andere hormonen, zoals progesteron en testosteron, maar ook serotonine minder kans om te worden aangemaakt
  • Prikkelbaar zijn; je kunt om de geringste dingen prikkelbaar zijn, herken je dat?
  • Slaapproblemen; zo kun je ‘s avonds moeilijk in slaap komen en ‘s ochtends moeite hebben met opstaan

Depressie door hormonale disbalans

Wist je dat een hormonale disbalans bij mannen depressieve klachten tot gevolg kan hebben? Een verhoogd gehalte van het hormoon oestrogeen staat namelijk in relatie met een tekort aan het hormoon testosteron. Zo kan overgewicht ook bij mannen een belangrijk symptoom zijn van een hormonale disbalans.

Acne door hormonale disbalans

Huidproblemen, zoals acne of eczeem zijn ook dikwijls gevolgen van een disbalans in de hormoonhuishouding.

Duizeligheid door hormonale disbalans

Ook duizeligheid kan een symptoom zijn van veranderingen in de hormonen. Dit kan te maken hebben met een tekort aan goede voedingsstoffen of een tekort aan zuurstof.

Haaruitval door hormonale disbalans

Zowel bij vrouwen als bij mannen kan haaruitval een gevolg zijn van een verstoorde hormoonbalans.

hormonale disbalans

Online cursus
49.00
Online cursus
Stap voor stap stressvrij, bewezen effectief, op basis van het Liberi Fasenplan.

Hormonale disbalans oplossen: 5 tips

Voeding

Bij een hormonale disbalans is het extra belangrijk om op je voeding te letten. Kies voor pure, onbewerkte voeding zonder toevoegingen. Zo is het additief E-621 een enorme hormoonverstoorder. Daarnaast dien je suikers zoveel mogelijk te vermijden. Zorg daarnaast dagelijks voor eiwitrijke voeding en voldoende goede vetzuren. Bovendien zijn zink en magnesium belangrijke mineralen voor onze gezondheid. Tenslotte speelt jodium een essentiële rol voor onze hormoonhuishouding. Kies voor veel groene groente, zoals spinazie die nodig zijn voor onze lever om het teveel aan hormonen te kunnen afbreken. Daarnaast kun je spirulina nemen, want dit supplement zal het lichaam helpen te ontgiften. Denk ook aan gezonde snacks en aan ondersteunende kruiden bij stress.

Zonlicht

Wist je dat zonlicht ook zeer belangrijk is om onze hormonen in balans te houden? Vitamine D is namelijk een onmisbaar vitamine die verantwoordelijk is voor vele lichaamsprocessen. Zo is het onder andere nodig voor onze weerstand, maar ook voor de aanmaak van onze gelukshormonen en neurotransmitters, zoals serotonine.

Beweging en ontspanning

Verminder stress door genoeg momenten van ontspanning te zoeken. Zo kun je bijvoorbeeld bosbaden eens proberen of doe dagelijks aan meditatie of yoga. Daarnaast is wandelen in de natuur heel goed voor je algehele gezondheid en in het bijzonder voor jouw hormonen. Dagelijkse beweging is ontzettend goed voor een gezonde hormoonbalans. Tenslotte kan ook een massage ontspanning geven voor lichaam en geest.

Gifvrije producten

Wist je dat verschillende cosmetica producten, maar ook schoonmaakproducten grote hormoonverstoorders zijn? Deze producten bevatten vaak verschillende chemische stoffen die via onze huid in ons lichaam terechtkomen. Ons lijf moet dan extra hard werken om deze gifstoffen weer te kunnen afstoten. Kies dan ook zoveel mogelijk voor natuurlijke verzorgingsproducten die vrij zijn van schadelijke stoffen. Dit kan namelijk leiden tot een teveel van het hormoon oestrogeen, oftewel oestrogeendominantie.

Goed slapen

Ook een goede nachtrust is onontbeerlijk voor het behoud van een stabiele hormoonbalans. Als onze hormonen uit balans zijn, kunnen we last hebben van slaapproblemen en soms zelfs slapeloosheid. Zoek dan ook naar manieren om beter te slapen. Daarnaast kunnen supplementen bij stress een bijdrage leveren aan een gezond slaappatroon.

hormonale disbalans

Hormonale disbalans oplossen voor meer vitaliteit

Ons stresshormoon cortisol is dikwijls de grootste oorzaker van een verstoring in onze hormoonbalans. Het is dus stress dat zoveel mogelijk voorkomen zal moeten worden. Zorg liever dagelijks voor verschillende korte momenten van ontspanning in plaats van na een lange stressperiode pas te gaan rusten. En kies vooral een bezigheid dat jou echt ontspanning geeft, dit is tenslotte heel persoonlijk. Het verminderen van stress is dan ook een must voor  gezonde hormonen. Daarnaast wordt een verstoorde hormoonbalans veroorzaakt door slechte voeding, weinig slaap en weinig beweging. Daarnaast spelen chemische stoffen en de hoeveelheid zonlicht een belangrijke rol voor onze hormoonbalans. Zowel vrouwen als mannen kunnen last hebben van hormoonverstoringen.

Hormonen in balans houden is niet alleen nodig voor onze fysieke gezondheid, maar ook voor ons brein. Zo kunnen we veel beter functioneren als onze hormonen in balans zijn. Bovendien zullen we meer kunnen genieten omdat we beter in ons vel zitten. Welke aanpassingen in jouw levensstijl kun jij doen voor een gezonde hormoonbalans?

Wil jij hulp bij stress of burn-out?

Doe geheel vrijblijvend de burn-out test of neem contact met ons op.

Direct contact Of bel 085 - 5363606

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit bericht:
×
Schrijf je nu in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws over stress en burn-out. Inschrijven