Zoeken

Zoeken sluiten

Oestrogeen

vrijdag 30 april 2021

Oestrogeen en onze hormoonbalans

Oestrogeen is een hormoon dat van grote invloed is op ons lichamelijk en geestelijk welzijn. Heb jij er weleens bij stil gestaan hoe het ervoor staat met jouw hormoonbalans? Dit geldt niet alleen voor vrouwen, maar ook voor mannen. Wij vragen mannelijke lezers dan ook om even door te lezen. Onze hormoonbalans wordt onder andere geregeld door het vrouwelijk hormoon oestrogeen. Dit hormoon werkt nauw samen met progesteron; deze hormonen horen dan ook met elkaar in balans te zijn. Als er sprake is van een disbalans, kan oestrogeendominantie in het lichaam ontstaan. Dit zal zich kunnen gaan uiten in verschillende gezondheidsklachten, zoals vermoeidheid en overgewicht. Echter zijn er nog veel meer klachten als gevolg van een hormonale disbalans.

Online cursus
49.00
Online cursus
Stap voor stap stressvrij, bewezen effectief, op basis van het Liberi Fasenplan.

Hoe raken onze hormonen uit balans? Hierbij spelen stress, voeding en beweging een prominente rol. Maar wist je ook dat onze hormoonbalans behoorlijk verstoord wordt door chemische stoffen waarmee wij dagelijks in aanraking komen? Het lichaam krijgt het zwaar te verduren om deze gifstoffen af te breken waardoor oestrogeen gaat overheersen. Wat zijn de symptomen van oestrogeendominantie? En hoe kunnen wij onze hormonen weer in balans krijgen? In dit artikel geven wij 5 tips om oestrogeendominantie te voorkomen. Zo zullen jouw hormonen weer blij worden, verhoog je jouw weerstand en heb jij het leven weer in de hand!

Oestrogeen en progesteron

Oestrogeen en progesteron in balans

Oestrogeen en progesteron zijn twee belangrijke hormonen voor onze hormoonhuishouding. Zij zorgen ervoor dat ons lichaam, maar ook onze geest gezond blijft. Een disbalans kan te wijten zijn aan een een tekort aan progesteron, maar ook kan het ontstaan door problemen met de bijnieren. Als gevolg hiervan zal er oestrogeendominantie ontstaan. Dit is niet alleen het geval bij vrouwen, maar ook bij mannen. Wat is oestrogeen? Dit hormoon heeft een belangrijke functie in ons lichaam. Het staat namelijk in verbinding met ons geheugen en onze concentratie en het zorgt voor de aanmaak van serotonine.

Daarnaast is dit hormoon van belang voor ons libido. Bovendien heeft oestrogeen nog meer functies, zoals het behoud van een gezonde huid en gezond haar. Echter, vanaf ons 40e levensjaar begint het progesteron gehalte langzaam af te nemen waardoor oestrogeen de overhand kan gaan nemen: onze hormonen raken uit balans. We zitten niet meer lekker in ons vel en we krijgen last van verschillende gezondheidsklachten. Laten we dan ook verder kijken naar de symptomen van oestrogeendominantie, bij vrouwen en mannen.

Oestrogeendominantie: de symptomen

Oestrogeendominantie ontstaat zodra er een disbalans is in onze hormonen. Maar waaraan kunnen we merken dat onze hormonen uit balans zijn? Hoewel de symptomen van oestrogeendominantie uiteenlopen, zijn er wel een aantal symptomen duidelijk herkenbaar voor vrouwen en mannen. Vrouwen hebben over het algemeen meer last van teveel oestrogeen, met name na de overgang, maar vaak al eerder. Er ontstaan problemen met de gezondheid, zoals vermoeidheid, slaapproblemen en  nachtelijk zweten. Bovendien is er vaker sprake van stemmingswisselingen; je bent vaker prikkelbaar. Daarnaast ervaren vrouwen PMS klachten,angstaanvallen en zelfs depressieve gevoelens. Bovendien staat oestrogeen in relatie met ons vetweefsel waardoor overgewicht kan ontstaan als gevolg van oestrogeendominantie.

Oestrogeendominantie

Bij elkaar zijn dit best nogal wat symptomen die ons inziens meer aandacht verdienen. Bij mannen staat oestrogeendominantie vaak in verband met een tekort aan testosteron. Wist je dat dit kan leiden tot depressieve klachten bij mannen? Ook mannen kunnen te maken krijgen met een te hoog vetgehalte waardoor overgewicht kan ontstaan. Voor een goede hormoonbalans is het dan ook van belang om een gezond gewicht te behouden, voor zowel vrouwen als mannen. Daarnaast kan het hormoon DHEA bijdragen aan het voorkomen van overgewicht.

Online cursus
49.00
Online cursus
Stap voor stap stressvrij, bewezen effectief, op basis van het Liberi Fasenplan.

Hormonen in balans brengen: 5 tips

Een goede hormoonbalans hangt nauw samen met een goede levenskwaliteit. Gelukkig kun je jouw hormonen in balans brengen door aanpassingen te doen in je levensstijl. Met deze tips breng je jouw hormonen weer in balans:

  • Pure voeding; kies zoveel mogelijk voor pure en onbewerkte voeding, bij voorkeur voor biologische producten. Biologische voeding bevat nog de meeste vitaminen en mineralen die onze hormonen hard nodig hebben. Bovendien vermijd je met biologische producten dat je gifstoffen binnenkrijgt als gevolg van bespoten groenten en fruit. Daarnaast laat je bewerkte voeding uit pakjes en zakjes zoveel mogelijk staan en drink je liever niet uit plastic flessen. Kies daarnaast voor gezonde snacks.
  • Natuurlijke cosmetica; niet alleen via onze voeding, maar ook via onze verzorgingsproducten krijgt ons lichaam dagelijks veel gifstoffen te verduren. Kies voor natuurlijke en gifvrije producten, zoals een aluminiumvrije deodorant, gifvrije shampoo en natuurlijke make-up producten. Vermijd ook zoveel mogelijk contact met andere chemicaliën (xeno-oestrogenen), zoals in schoonmaakproducten.
  • Ontgiften; gebruik regelmatig ondersteunende supplementen om jouw lichaam te ontgiften waardoor de hormoonbalans makkelijker hersteld kan worden. Bijvoorbeeld met spirulina. Ontgiften doe je ook door het eten van groene groenten, zoals spinazie en broccoli. Daarnaast help je de hormonen met voldoende inname van B-vitaminen en vitamine D.
  • Verminder stress; teveel stress is een aanslag op ons lichaam en onze geest, maar ook op onze hormoonbalans. Als je veel stress ervaart, ga dan op zoek naar manieren om stress te verminderen. Daarnaast kan magnesium ondersteunend werken, want magnesium verbetert de hormoonbalans. Hormonen worden namelijk ook aangemaakt met behulp van magnesium.
  • Voldoende beweging; ook door dagelijks voldoende te bewegen houdt je jouw hormonen in balans. Zeker als je het grootste deel van de dag zittend doorbrengt. Voor mannen is het daarnaast aan te raden om, ook na het 40e jaar, aan krachttraining te blijven doen.

hormoonbalans bewegen

Oestrogeen een belangrijk hormoon!

Onderschat het belang van jouw hormoonbalans niet. Als onze hormonen in balans zijn, betekent dit vaak ook dat ons leven in balans is. Oestrogeen is een belangrijk hormoon en ‘regelt’ allerlei onmisbare processen in ons lichaam. Daarnaast heeft dit hormoon een sterke invloed op onze mentale balans. Als oestrogeen en progesteron uit balans zijn, ontstaat oestrogeendominantie. Als gevolg hiervan ervaren we vervelende gezondheidsklachten die het leven van zowel vrouwen als mannen behoorlijk lastig kunnen maken. Zorg jij echter goed voor jouw hormonen, dan doen zij dat ook voor jou. Dit doe je door het aanpassen van je levensstijl, zoals kiezen voor pure voeding, voldoende beweging en het verminderen van stress. Daarnaast is het essentieel om gifstoffen zoveel mogelijk te vermijden en steeds meer natuurlijke producten te gaan gebruiken. Kortom, als jouw hormonen in balans zijn, dan ben jij dat ook!

Burn-out test
Gratis
Burn-out test
Onze gratis burn-out test geeft je in 50 vragen antwoord hoe het nu daadwerkelijk is gesteld met jouw stressniveau.

Wil jij hulp bij stress of burn-out?

Doe geheel vrijblijvend de burn-out test of neem contact met ons op.

Direct contact Of bel 085 - 5363606

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit bericht:
×
Schrijf je nu in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws over stress en burn-out. Inschrijven