Liberi Liberi

Zoeken

Zoeken sluiten

Magnesium tekort

donderdag 29 april 2021

Magnesium tekort: 10 redenen waarom jij dit mineraal nodig hebt

Magnesium tekort komt veel voor en uit zich onder andere in verschillende stressklachten en vermoeidheid. Wist je dat magnesium een heel belangrijk mineraal is, maar nog vaak wordt vergeten? Het is een onmisbaar mineraal voor ons lichaam, maar ook voor onze geest. Magnesium speelt namelijk ook een grote rol voor de werking van neurotransmitters, zoals glutamaat, serotonine en dopamine. Tegenwoordig bevat onze voeding echter steeds minder magnesium. Dit komt door uitputting van onze bodem door bemesting en het gebruik van bestrijdingsmiddelen.

Online cursus
49.00
Online cursus
Stap voor stap stressvrij, bewezen effectief, op basis van het Liberi Fasenplan.

Bij een magnesium tekort kunnen er verschillende gezondheidsklachten ontstaan, zowel fysiek als mentaal. In dit blogartikel kom je meer te weten over magnesium, want waar zit magnesium in?  Wat zijn de symptomen van een magnesium tekort? En met welke magnesium tabletten kun je een magnesium tekort aanvullen? Kortom, ervaar je veel stress of heb je slaapproblemen, ga dan eens na of je misschien een magnesium tekort zou kunnen hebben. Wij geven 10 redenen waarom dit mineraal zo nodig is voor jouw gezondheid.

Magnesium: onmisbaar mineraal voor ons welzijn

Ons lichaam heeft magnesium hard nodig om goed te kunnen functioneren, want het zorgt ervoor dat voedingsstoffen kunnen worden omgezet in energie. Daarnaast is magnesium van invloed op onze mentale balans. Wij geven 10 redenen waarom je zou moeten zorgen voor voldoende magnesium.

  1. Voorkomt stress; magnesium kan stress helpen voorkomen, want het zorgt ervoor dat jij je beter kunt ontspannen. Het heeft namelijk een rustgevende werking op de hersenen.
  2. Vermindert vermoeidheid; magnesium zorgt niet alleen voor ontspanning, maar tegelijkertijd geeft het je energie zodat vermoeidheid minder kans krijgt.
  3. Verbetert jouw slaap; magnesium staat in contact met melatonine waardoor het de slaapkwaliteit kan verbeteren.
  4. Verbetert de hormoonbalans; hormonen, zoals oestrogeen, worden ook aangemaakt met behulp van magnesium waardoor het zorgt voor een betere hormoonbalans.
  5. Vermindert angstklachten en paniekaanvallen; magnesium laat het zenuwstelsel ontspannen waardoor angst- en paniekaanvallen kunnen verminderen.
  6. Verbetert de concentratie; het is ook gebleken dat magnesium het concentratievermogen aanzienlijk kan verbeteren.
  7. Vermindert kans op depressie; magnesium kan zorgen voor een betere gemoedstoestand waardoor het de kans op depressieve klachten
  8. Verbetert de bloeddruk; magnesium houdt de bloeddruk stabiel waardoor het bijdraagt aan een gezond hart.
  9. Vermindert spierkrampen; magnesium laat de spieren ontspannen, zoals bij spierpijn of plotselinge kramp in de benen.
  10. Verbetert de spijsvertering; magnesium kan helpen bij obstipatie en darmkrampen.

Magnesium mineraal

Waar zit magnesium in?

Magnesium is een mineraal dat we uit onze voeding moeten halen, omdat ons lichaam dit niet zelf kan aanmaken. Dit mineraal vinden we in verschillende voedingsmiddelen. Het meeste magnesium vindt je in allerlei soorten noten, zoals amandelen, walnoten en hazelnoten. Daarnaast in zaden en pitten, zoals pompoen- en zonnebloempitten en sesamzaad. Tahinpasta is dan ook een goede bron van magnesium. Bovendien is rauwe cacaopoeder of pure chocolade (minimaal 72% cacao) rijk aan magnesium. Heb je vaak trek in chocolade? Dan is dit mogelijk een teken van een magnesium tekort.

Andere voeding met magnesium zijn avocado, bananen en groene bladgroenten, zoals spinazie en zeewier. Voeg deze producten dus dagelijks toe aan jouw maaltijden of als gezonde snacks. Kies overigens bij voorkeur voor biologische producten, omdat het gehalte aan mineralen, zoals magnesium hierbij hoger is. Tevens willen we benadrukken dat magnesium ook nodig is om calcium goed te kunnen laten opnemen door het lichaam. Het is dan ook belangrijk dat er in het lichaam een goede balans bestaat tussen magnesium en calcium.

Waar zit magnesium in

Magnesium tekort: de symptomen

Een magnesium tekort kan leiden tot verschillende, soms vage, gezondheidsklachten. De symptomen van een magnesium tekort zijn dan ook zeer uitlopend. Er kunnen fysieke klachten ontstaan, zoals allergieën, spierpijnen en problemen met de spijsvertering. Daarnaast komen mentale klachten voor, zoals vermoeidheid, concentratieverlies, prikkelbaarheid en nervositeit. Je kunt slaapproblemen krijgen of moeite hebben met ontspannen, want je voelt je vaak gespannen. Bovendien kun je je opgejaagd voelen, rusteloos, prikkelbaar en snel geïrriteerd. Het kan ook zijn dat je vaker een kort lontje hebt.

Herken je dit? Dan is de kans groot dat je een magnesium tekort hebt. Daarnaast komt een magnesium tekort voor als gevolg van medicijngebruik of het eten van veel bewerkte voeding met suikers en chemische additieven, zoals E-621. Een magnesium tekort bij ouderen komt ook vaak voor. Bij het ouder worden heeft het lichaam meer moeite met het opnemen van magnesium. Ervaar je veel stress? Dan verbruikt jouw lichaam meer magnesium waardoor je sneller een magnesium tekort zou kunnen krijgen.

Online cursus
49.00
Online cursus
Stap voor stap stressvrij, bewezen effectief, op basis van het Liberi Fasenplan.

Magnesium tabletten: welke kies ik?

Om jouw magnesium tekort aan te vullen, kun je kiezen voor magnesium tabletten. Er zijn verschillende soorten magnesium tabletten te verkrijgen waardoor het niet makkelijk is om de juiste te kiezen. Het is echter wel van belang om de verschillen in samenstelling en werking van de magnesium pillen te weten. Kies niet voor het goedkopere magnesiumoxide omdat deze geen goede opneembaarheid heeft. De volgende magnesium tabletten hebben de beste opneembaarheid:

magnesium tabletten

  • Magnesium citraat; is een bekend en betaalbaar magnesium met een goede opneembaarheid.
  • Magnesium malaat; is zeer goed opneembaar, vooral bij vermoeidheid.
  • Magnesium bisglycinaat; een elementair magnesium met een zeer goede opneembaarheid.
  • Magnesium tauraat; een organisch verbonden vorm van magnesium met een zeer goede opneembaarheid.

Magnesium olie voor ontspannen spieren

Een magnesium tekort gaat ook vaak gepaard met spierkrampen, spierpijn of ‘restless legs’ ofwel rusteloze benen. Hiervoor is magnesium olie heel geschikt. Doordat de olie direct in de huid en vervolgens in de bloedbaan terechtkomt, heeft het een snel effect op onze spieren. Daarnaast kun je magnesiumzout toevoegen aan het badwater, dit zorgt voor een optimale ontspanning van lichaam en geest. Magnesium olie is ook te gebruiken bij kinderen wanneer zij ongemak ervaren als gevolg van groeipijn. Kies altijd voor een magnesium product van goede kwaliteit, bijvoorbeeld bij natuurvoedingswinkels.

Burn-out test
Gratis
Burn-out test
Onze gratis burn-out test geeft je in 50 vragen antwoord hoe het nu daadwerkelijk is gesteld met jouw stressniveau.

Conclusie: wat te doen bij magnesium tekort?

Magnesium is een belangrijk, maar vaak vergeten mineraal dat onmisbaar is voor onze fysieke en mentale gezondheid. Zo heeft magnesium invloed op onze spieren, maar ook op onze zenuwen. Magnesium zorgt er niet alleen voor dat voedingsstoffen worden omgezet in energie, maar ook is magnesium nodig voor ontspanning. Het helpt ons dan ook om stress te verminderen. Daarnaast werkt magnesium ondersteunend bij het behouden van een gezonde emotionele balans. Wist je dat men eerder een tekort aan mineralen heeft dan een tekort aan vitaminen? Een magnesium tekort herken je bijvoorbeeld aan (extreme) vermoeidheid en lusteloos zijn. Daarnaast kun je angstgevoelens ervaren. Gelukkig kun je jouw magnesium tekort aanvullen met de juiste voeding. Bovendien kun je kiezen voor magnesium tabletten, omdat onze voeding niet altijd voldoende magnesium bevat. Kortom, magnesium zorgt voor een betere gemoedstoestand; het wordt dan ook niet voor niks ‘het mineraal van leven’ genoemd!

Wil jij hulp bij stress of burn-out?

Doe geheel vrijblijvend de burn-out test of neem contact met ons op.

Direct contact Of bel 085 - 5363606

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit bericht:
×
Schrijf je nu in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws over stress en burn-out. Inschrijven