Zoeken

Zoeken sluiten

Moeite met helder denken

woensdag 5 februari 2020

Moeite met helder denken door stress: 6 Tips voor meer focus

Een gesprek is moeilijk te volgen, simpele antwoorden kun je niet bedenken en concentreren gaat lastig. Stress kan ervoor zorgen dat je hersenmist ervaart waardoor je moeite hebt met helder denken. Dit kan erg lastig en confronterend zijn; je hersenen functioneren niet zoals je altijd gewend bent en misschien schaam je je er voor dat je dingen minder goed kunt onthouden en niet alles meer kunt bijhouden. Moeite met helder denken door stress is vervelend, we geven je daarom graag wat tips en leggen je uit hoe het ontstaat.

Moeite met helder denken, wat is de oorzaak?

Moeite met helder denken is vaak een symptoom van een andere klacht of een gevolg van bepaalde (ongezonde) gewoontes. Het kan onder andere veroorzaakt worden door:

  • Een ziekte of aandoening
  • Slechte nachtrust
  • Gebruik van medicatie
  • Tekort aan voedingsstoffen
  • Te weinig water drinken
  • (Chronische) stress

Hoewel er dus meerdere oorzaken zijn willen we ons in dit artikel vooral richten op moeite met helder denken door stress.

Telkens wanneer je stress ervaart wordt er in de bijnieren cortisol aangemaakt. Als je af en toe stress ervaart is dit niet zo’n probleem en heb je cortisol zelfs nodig, maar wanneer de stress chronisch wordt kan de continue aanmaak van cortisol voor problemen zorgen. Eén van die problemen is moeite met helder denken.

Hormonen, hersenen en moeite met helder denken

Zowel het hormoon adrenaline als cortisol komt vrij als er stress wordt ervaren. Adrenaline zorgt ervoor dat je lichaam klaar wordt gemaakt om over te gaan tot actie. Cortisol zorgt er onder andere voor dat je bloedsuiker verhoogd wordt zodat er extra glucose vrijkomt in het bloed waardoor de spieren voor langere tijd fysieke inspanning kunnen leveren. Tevens blijkt dat cortisol ook een remmende werking heeft op stress en het lichaam herstelt.

Door deze hormonen past het brein zich aan om goed op de stressvolle situatie te kunnen reageren: je bent alert en gefocust. Tegelijkertijd is je concentratievermogen minder, wordt helder nadenken lastiger en kunnen herinneringen moeilijker worden opgehaald. In situaties waarbij er dreigend gevaar is, is dit perfect omdat je op deze manier niet wordt afgeleid en je volledige focus gaat naar vechten of vluchten. Maar wanneer we spreken over chronische stress kan dit een probleem worden.

Het lichaam is bij chronische stress of een burn-out continu in een staat van stress waardoor bovengenoemde problemen dagelijks kunnen voorkomen.

Moeite met helder denken door stress

Beschadigde hersencellen door stress

Tevens heeft het een negatief effect dat cortisol ervoor zorgt dat de glucose voornamelijk naar de spiercellen gaat. Andere cellen, zoals hersencellen, krijgen hierdoor minder energie. Dit is geen ramp wanneer er sporadisch stress wordt ervaren maar wel als de stress chronisch is. Als de hersencellen lange tijd geen of niet voldoende energie krijgen kunnen ze beschadigd raken.

Het hersengebied dat het meest gevoelig is voor deze beschadigingen is de hippocampus. Cortisol heeft een grote invloed op dit hersengebied en cellen kunnen verstoord of beschadigd raken door een hoge concentratie cortisol. Dit kan voor problemen zorgen want de hippocampus speelt een grote rol bij stress. Het heeft namelijk een remmende werking op de HPA-as (hypothalamus-hypofyse-bijnier-as). De functie van de HPA-as is om het stresshormoon cortisol te reguleren. Wanneer de hippocampus verkleint doordat cellen afsterven kun je dus ook gevoeliger worden voor stress wat betekent dat je bij lichte stress een sterk stressrespons krijgt.

Echter is de hippocampus ook verantwoordelijk voor het geheugen; een niet goed functionerende hippocampus kan dus ook voor geheugenproblemen zorgen.

Naast dit alles, is het ook gewoon logisch

Hoewel er veel verklaringen zijn voor moeite met helder denken door stress, is het ook gewoon logisch. Voordat je chronische stress of een burn-out hebt is er al een moeilijke, stressvolle periode aan vooraf gegaan die je volledig heeft uitgeput. Je bent oververmoeid, piekert veel, slaapt slecht, je bent snel emotioneel en geïrriteerd, voelt je neerslachtig en je hebt het gevoel alsof er watten in je hoofd zitten. Niet gek dat je moeite hebt met helder denken.

Zowel lichamelijk als mentaal ben je helemaal uitgeput en overprikkeld. Het heeft tijd nodig om weer tot rust te komen en volledig te herstellen van stress of een burn-out.

Moeite met helder denken: 6 Tips om je focus terug te krijgen

Merk jij dat je vaak een vol hoofd hebt waardoor je niet helder kunt denken? Onderstaande tips helpen je om weer meer focus en rust in je hoofd te creëren.

1. Beweeg in de buitenlucht

Om weer meer ruimte en rust in je hoofd te krijgen kan het fijn zijn om buiten te wandelen of op een andere manier te bewegen. Adem de frisse lucht diep in en uit en laat je hoofd leeg waaien. Beweging zorgt er ook meteen voor dat het gelukshormoon endorfine wordt aangemaakt waardoor je je beter voelt én bewegen is een goede manier om je hippocampus te herstellen.

2. Drink voldoende water

Voor een optimale hersenfunctie is het van groot belang om voldoende water te drinken. Daarbij helpt dit om je lichaam schoon te spoelen. Drink 1,5 tot 2 liter water per dag. Vind je dit lastig? Zet dan regelmatig een herinnering in je telefoon om te drinken.

drink voldoende water

3. Slaap voldoende

Hoewel goed slapen voor mensen met stress vaak een hele opgaven is, is een goede nachtrust wel van belang om goed te kunnen functioneren en helder te denken. Probeer daarom om iedere dag op een vaste tijd naar bed te gaan en op te staan zodat je lichaam eraan gewend raakt. Voor het slapen ademhalingsoefeningen doen of een meditatie beluisteren kan helpen om sneller in slaap te vallen en rustiger te slapen.

4. Eet gezond en gevarieerd

Je lichaam en je hersenen hebben voedingsstoffen nodig om goed te kunnen functioneren. Eet daarom gezond en gevarieerd om je lichaam te voeden met stoffen waar het echt wat aan heeft. Deze producten kun je in ieder geval beter vermijden als je last hebt van hersenmist.

5. Zorg voor voldoende rust en ontspanning

Creëer ruimte in je hoofd door regelmatig te ontspannen, bijvoorbeeld door yoga te beoefenen, te mediteren of ademhalingsoefeningen te doen. Ook mindfulness kan ondersteuning bieden. Het helpt je om even volledig tot rust te komen en in het nu te zijn en om een meer heldere geest te krijgen.

6. Beperk schermen

Televisie kijken of op je telefoon bezig zijn kan een fijne afleiding zijn, maar goed voor je is het niet. Als je moeite hebt om helder te denken kan het slim zijn om je schermtijd te beperken. Het zijn namelijk allemaal prikkels die binnenkomen en verwerkt moeten worden en dat terwijl je hoofd al zo vol zit. Ga in plaats daarvan lekker naar buiten, beoefen yoga, ga lekker schilderen of lees een boek.

Het belangrijkste van alles..

Wil je écht weer meer rust ervaren en ruimte in je hoofd? Dan is het allerbelangrijkste om stress in je leven te verminderen en te werken aan je herstel. Dit gaat je absoluut helpen om weer zonder moeite gesprekken te kunnen volgen, je concentratie en geheugen weer te verbeteren en je te kunnen focussen.

Bij Liberi helpen we je om met stress om te gaan en de regie terug te krijgen over jouw leven. Middels wandelcoaching gaan we aan de slag met jouw herstel en persoonlijke doelen zodat je uiteindelijk weer lekker in je vel zit en optimaal kunt functioneren

Nieuwsgierig geworden?

Doe geheel vrijblijvend de burn-out test of neem contact met ons op.

Burn-out test Contact opnemen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit bericht:
×
Schrijf je nu in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws over stress en burn-out. Inschrijven