Zoeken

Zoeken sluiten

Kom je tot rust als je televisie kijkt?

woensdag 29 april 2020

Stress en ontspanning: Kom je tot rust als je televisie kijkt?

Je bent moe, gestresst en hebt behoefte aan afleiding: op de bank ploffen met de televisie aan lijkt de perfecte optie. Je hoeft even niet na te denken en kunt lekker kijken naar wat er op dat grote scherm gebeurt. Misschien denk je wel dat je daardoor tot rust komt of kunt ontspannen. Echter de vraag is: “Kom je tot rust als je televisie kijkt?” Want hoewel dat misschien zo voelt, is tv kijken als je veel stress hebt niet de beste oplossing. Hoe het zit en waarom tv kijken als ontspanning niet de beste optie is delen we graag met je.

Kom je tot rust als je televisie kijkt?

Er zijn veel manieren om te ontspannen. Veel mensen zullen televisie kijken (of tegenwoordig: Netflixen) benoemen als een manier om te ontspannen en dat is niet gek. Het voelt ook lekker rustgevend om op de bank te zitten of liggen en je favoriete programma of serie te kijken. Echter brengt dit je niet tot rust.

Je wordt voornamelijk passief en apathisch van niets doen en dat is precies waarom je denkt dat je ontspannen bent. Tegelijkertijd wordt je brein behoorlijk aan het werk gezet; alle informatie die je ziet op televisie moet verwerkt worden. Ook kun je door stress sneller overprikkeld raken en die extra informatie van de tv doet daar geen goed aan. Hierdoor kom je dus niet echt tot rust al voelt het wel zo.

Naast het feit dat televisie kijken vermoeiend is voor je, kun je ook last krijgen van een schuldgevoel of gevoel van falen. Wat voor gevoel wordt er bij jou aangewakkerd wanneer Netflix de melding “ben je nog steeds aan het kijken?” geeft? Of wanneer je je realiseert dat je al een paar uur naar de televisie aan het kijken bent? Misschien baal je van het feit dat je je tijd niet beter besteed hebt, voel je je schuldig dat je al uren voor de tv hangt of heb je het gevoel dat je gefaald hebt omdat je je hebt laten verleiden om te blijven kijken.

Ook dit is niet echt bevorderlijk voor je gemoedstoestand.

tot rust komen televisie kijken

Wat je kiest om te kijken heeft ook invloed

Wat ook van invloed is, is waar je naar kijkt. Een goede lachfilm of humoristische serie kan namelijk wel goed zijn voor je humeur, want wanneer jij lekker oprecht kunt lachen heeft dit een positief effect op hoe jij je voelt.

Kijk je echter een spannende serie waarbij je hartkloppingen krijgt en je regelmatig schrikt van de plotselinge gebeurtenissen, dan is dit effect heel anders. Je bent dan de hele tijd alert en gespannen wat niet goed is voor je lichaam. Zeker niet als je al veel stress hebt. Dit geldt ook voor zielige, tragische films, series of documentaires, dit kan ervoor zorgen dat je nog dieper in de ellende komt te zitten door alles wat je op de televisie ziet. Misschien maakt het je verdrietig, is het confronterend of komt het slachtoffer in jezelf omhoog doordat je dingen ziet waarin jij je herkent.

Kom je tot rust als je televisie kijkt? 3 Tips om verantwoord tv te kijken

Dus, kom je tot rust als je televisie kijkt? Nee, in principe niet. Wil dit zeggen dat je nooit meer televisie mag kijken? Nee, hoor. Maar we raden je wel aan om verantwoord te kijken. Onderstaande tips helpen je om verantwoord tv te kijken.

1. Weet wat je kijkt

Hierboven werd het al uitgelegd: let op waar je naar kijkt. Als je dan toch televisie wilt kijken, kies dan voor iets waar je van kunt leren, zoals een documentaire over de wet van aantrekking of hoe je brein werkt. Of kijk iets waar je om kunt lachen, zoals een humoristische film of serie of een cabaret show.

Het nieuws is overigens ook niet iets wat je ‘moet’ volgen. Het zijn voornamelijk negatieve berichten over wat er speelt in de wereld, niet iets waar je vrolijk van wordt. Je kunt beter je smartphone gebruiken om een nieuwssite bezoeken en alleen te lezen wat je echt wilt weten.

2. Kijk die tweede aflevering maar voor de helft

Soms wil je aan het einde van een aflevering zo graag weten wat er gaat gebeuren dat je er niet over nadenkt om wel of niet die tweede (of derde, of vierde) aflevering te kijken. Wat kan helpen is om die tweede aflevering maar tot de helft te kijken. In het begin van de aflevering komt meestal de ontknoping van het spannende einde en weet je dus wat je wilt weten. Zet daarna de televisie uit en kijk later verder.

3. Kies bewust voor tv kijken en geniet ervan

De televisie wordt regelmatig aangezet uit gewoonte of omdat je niets anders te doen hebt om er vervolgens urenlang naar te kijken. Wat je beter kunt doen is om er bewust voor te kiezen om tv te kijken en er ook echt van te genieten.

Doordat je er bewust voor kiest om een film, documentaire of serie te kijken die je erg leuk vindt en waarvan je enorm kunt genieten zul je achteraf veel minder last hebben van schuldgevoel. Onthoud wel: zet ook op tijd de televisie weer uit. Kies bewust een moment, maar hang er ook een tijd aan.

bewust tv kijken

Wat kun je doen in plaats van televisie kijken?

Het kan zijn dat jij je nu afvraagt wat je dán moet gaan doen als je minder televisie gaat kijken. Gelukkig zijn er veel opties die ontspannender zijn dan televisie kijken en ook nog eens leuk zijn om te doen.

  • Lees een boek: boeken lezen kan lastig zijn als je een burn-out Neem jezelf daarom niet voor om een heel boek uit te lezen in een week maar begin met een paar bladzijden per dag. Nog een voordeel: lezen vermindert stress!
  • Puzzelen: dit kan uitdagend zijn als je concentratievermogen verminderd is door stress, maar tegelijkertijd helpt het je wel om je brein te trainen.
  • Luister naar een podcast: er zijn veel podcasts gratis beschikbaar en het leuke is dat je er veel van kunt leren. Denk aan de podcasts van: Leven Zonder Stress, 365 dagen Succesvol of STRESSED OUT, de podcast.
  • Kleuren, bijvoorbeeld in een kleurboek voor volwassenen. Dit is erg ontspannend om te doen en het brengt je in contact met je innerlijke kind. Daarbij: wie wordt er nou niet vrolijk van al die gekleurde potloden of stiften?

kleuren tegen stress

  • Maak een korte avondwandeling: adem de frisse buitenlucht in, geniet van de ondergaande zon, het gefluit van de vogels en de mooie bloemen en bomen en kom helemaal tot rust. Wat ook fijn is: door in beweging te komen wordt het gelukshormoon endorfine aangemaakt wat positief is voor je gemoedstoestand.
  • Speel een kaart of bordspel met je partner of kinderen: spelen helpt je om zaken los te laten en dat is wellicht precies wat je nodig hebt.
  • Ga lekker in bad of neem een warme douche met je favoriete producten voor de ultieme ontspanning.
  • Mediteren: dit helpt je om weer helemaal tot jezelf te komen en te ontspannen. Vind je mediteren lastig? Gebruik dan een geleide meditatie of richt je op ademhalingsoefeningen.
  • Beoefen yoga: er zijn op YouTube verschillende yogadocenten die online video’s plaatsen. Hierdoor kun je dus vanuit je woonkamer een yogales volgen waardoor je lekker ontspant en in contact komt met je lichaam. Yoga beoefenen bij stress wordt zeker aangeraden!

Zorg dat je minder behoefte hebt om tv te kijken: werk aan je herstel!

Het antwoord op de vraag: “Kom je tot rust als je televisie kijkt?” is nee, maar gelukkig zijn er genoeg andere dingen om te doen om je dag of avond door te komen. Als je last hebt van chronische stress of een burn-out kan het lastig zijn om je hiertoe te zetten omdat je misschien nergens zin in hebt, maar uiteindelijk is dit wel de beste keuze. Wil je toch graag televisie kijken? Gebruik dan onze tips om het verantwoord aan te pakken.

Maar het allerbelangrijkste is toch wel: zorg ervoor dat je werkt aan je herstel van stress of burn-out zodat je ook minder behoefte hebt om televisie te kijken en weer de energie hebt om iets te ondernemen. Kun je hierbij wel wat hulp gebruiken? Neem dan contact met ons op voor een vrijblijvende kennismaking.

Nieuwsgierig geworden?

Doe geheel vrijblijvend de burn-out test of neem contact met ons op.

Burn-out test Contact opnemen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit bericht:
×
Schrijf je nu in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws over stress en burn-out. Inschrijven