Zoeken

Zoeken sluiten

Eiwitrijke voeding voor minder stress en meer vitaliteit

woensdag 2 juni 2021

Eiwitrijke voeding voor minder stress en meer vitaliteit

Vaak eten we teveel koolhydraten en te weinig eiwitten. Eiwitten vormen samen met koolhydraten en vetten belangrijke voedingsstoffen. Zo dragen ze bij aan goed werkend immuunsysteem. Daarnaast is eiwitrijke voeding onmisbaar voor ons zenuwstelsel en ze geven ons energie. Ze zijn niet alleen nodig voor onze cellen en spieren, maar ook voor onze mentale gezondheid. Ze helpen ons zelfs bij het voorkomen van een depressie. Bij een burn out, een depressie maar ook bij angstklachten is er vaak sprake van een tekort aan B-vitaminen en omega-3 vetzuren. Maar ook aan eiwitten. We hebben er veel van nodig, circa 30% van onze dagelijkse voeding. Eiwitten leveren aminozuren die als bouwstoffen werken voor ons lichaam. Kies voor een mooie balans tussen plantaardige en dierlijke eiwitten. Wist je dat atleten heel goed presteren op basis van een dieet met plantaardige eiwitten? Kortom, eiwitten zijn nodig voor meer vitaliteit en minder stress!

eiwitrijke voeding

Waarom hebben we eiwitten nodig?

Ongeveer 20% van ons lichaam bestaat uit eiwitten die nodig zijn voor de lichaamsweefsels. Eiwitten vindt je dan ook in ons hele lichaam, zoals in de spieren, de huid, de botten en het bloed. Spieren worden uit eiwitten opgebouwd waardoor meer eiwitten kunnen bijdragen aan een verbeterde spiermassa. Eiwitten zijn ook belangrijk voor onze botten, met name voor vrouwen om botontkalking te voorkomen. Tevens dragen ze bij aan een gezonde eetlust. Ze geven een verzadigd gevoel waardoor eetbuien weinig kans krijgen. Daarnaast kunnen eiwitten je helpen om gewicht te verliezen. Tenslotte zijn eiwitten nodig voor een goede balans tussen onze hormonen oestrogeen en progesteron. Eiwitrijke voeding heeft de volgende gezondheidsvoordelen:

  • Voorkomt overgewicht
  • Voor een goede stofwisseling
  • Voor een gezonde bloeddruk
  • Gunstig bij gewichtsverlies
  • Voor gezonde spieren
  • Voorkomt botontkalking
  • Voorkomt eetbuien
  • Voor de hormoonbalans
  • Geeft een verzadigd gevoel
  • Verbetert de spijsvertering
Online cursus
49.00
Online cursus
Stap voor stap stressvrij, bewezen effectief, op basis van het Liberi Fasenplan.

Eiwitrijke voeding voor mentale balans                

Eiwitten leveren ons energie, maar ook zorgen ze voor onze mentale balans. Hierin spelen de aminozuren in eiwitten een belangrijke rol. Deze aminozuren dragen bij aan het voorkomen van verschillende mentale gezondheidsklachten. Een van de aminozuren is bijvoorbeeld tryptofaan. Voel je je lusteloos? Heb je concentratieproblemen? Of moeite met helder denken? Misschien ervaar je zelfs depressieve gevoelens. Aminozuren verminderen de kans op depressie omdat ze in ons lichaam worden omgezet in neurotransmitters. Zij zorgen voor vermindering van mentale klachten. Kijk ook eens kritisch naar de inname van je eiwitten. Eiwitten hebben de volgende positieve effecten op jouw mentale gezondheid:

Burn-out test
Gratis
Burn-out test
Onze gratis burn-out test geeft je in 50 vragen antwoord hoe het nu daadwerkelijk is gesteld met jouw stressniveau.

Heb ik een eiwittekort?

Hoewel een eiwittekort bij ons nauwelijks voorkomt, hebben oudere mensen en veganisten meer kans op een tekort. Veganisten moeten dan ook goed letten op hun eiwitinname. Zij kunnen te weinig hoogwaardige eiwitten binnenkrijgen waardoor gezondheidsklachten kunnen onstaan. Een eiwittekort is vaak te herkennen aan haarverlies, huidproblemen, spierafbraak en een verhoogde eetlust. Uiteindelijk kan een eiwittekort het immuunsysteem verzwakken. Ook kinderen in de groei hebben voldoende eiwitten nodig. Kortom, eiwitten zijn belangrijke voedingsstoffen voor iedereen.

eiwitrijke voeding

Eiwitrijke voeding: waar zitten eiwitten in?

Alle eiwitten bevatten aminozuren, maar de samenstelling ervan verschilt. Eiwitten worden in het lichaam afgebroken tot aminozuren die van belang zijn voor onze spijsvertering. Eiwitrijke voeding kan bestaan uit zowel dierlijke eiwitten als plantaardige eiwitten. Een rijke bron van dierlijke eiwitten is vlees. Echter bevat vlees ook verschillende nadelen voor onze gezondheid. Zo kunnen ze eerder darmklachten veroorzaken. Kies je voor vette vis als eiwitbron dan profiteer je meteen van de omega-3 vetzuren. Plantaardige eiwitten bevatten ook veel mineralen en vitaminen die nodig zijn voor onze weerstand. We kunnen meer eiwitten halen uit plantaardige bronnen, zoals noten, zaden en peulvruchten.

Plantaardige of dierlijke eiwitten?

Essentiële aminozuren kan ons lichaam niet zelf aanmaken en moeten we dus uit onze voeding halen. Dierlijke eiwitten zijn hoogwaardige eiwitten. Dat betekent dat zij alle essentiële aminozuren bevatten die ons lichaam nodig heeft. Bij een plantaardig dieet is het belangrijk dat verschillende bronnen van eiwitten met elkaar worden gecombineeerd. Bijvoorbeeld granen met bonen. Als je verschillende plantaardige eiwitten eet, kom je wel aan de benodigde hoeveelheid essentiële aminozuren en genoeg B-vitaminen. Een uitzondering hierop is vitamine B12. Een gezond voedingspatroon bestaat uit veel plantaardige eiwitten en weinig bewerkt vlees. Kies voor een beetje dierlijke eiwitten, zoals vis, kip, eieren, biologisch grasgevoerd vlees en biologische zuivel. Een goede variatie in verschillende eiwitbronnen is aan te raden.

Online cursus
49.00
Online cursus
Stap voor stap stressvrij, bewezen effectief, op basis van het Liberi Fasenplan.

Nadelen van vlees als eiwitbron

  • Bevat veel vet wat kan leiden tot overgewicht of darmklachten.
  • Weinig vezels in vergelijking met plantaardige eiwitten.
  • Vlees kan je vermoeid maken, afkomstig van stress van het dier.
  • Kan nadelig zijn voor de bloeddruk wat kan leiden tot hartproblemen.
  • Vlees bevat omega-6 vetzuren en antibiotica (ontstekingsbevorderend).

Nadelen van koezuivel als eiwitbron

Wist je dat het regelmatig eten van kaas en zuivel kan leiden tot depressieve klachten? Deze producten bevatten zogenaamde exorfinen die de endorfinen in ons lijf kunnen belemmeren. Dit is ook het geval bij het eten van tarwe. De endorfinen zorgen voor een gelukkig gevoel. Net als de neurotransmitters dopamine en serotonine. Daarnaast zijn ze van invloed op onze stresshormonen, zoals cortisol. De caseïne in zuivel en kaas geeft ons even een goed gevoel, maar later zul je juist moe worden en soms zelfs somber. Zuivel van schapen of geiten is dan een beter alternatief. Kies altijd voor de biologische variant, want deze bevatten meer vitaminen en mineralen waaronder calcium. Calcium is belangrijk voor een betere opname van magnesium.

Voordelen van plantaardige eiwitten

  • Bevatten meer vitaminen en mineralen
  • Bevatten vezels voor een gezonde darmflora
  • Beter voor het milieu en dierenwelzijn
  • Werken ontstekingsremmend

eiwitrijke voeding

10x plantaardige eiwitrijke voeding

  1. Bonen, zoals kidneybonen en mungbonen.
  2. Peulvruchten, zoals pinda’s, kikkererwten en linzen.
  3. Groenten, zoals broccoli, zoete aardappel en avocado.
  4. Havermout en andere granen, zoals boekweit dat ook veel ijzer bevat.
  5. Noten, zoals amandelen, pistachenoten en walnoten. Eet ze als gezonde snacks.
  6. Zaden, zoals chiazaad, sesamzaad en lijnzaad. Hennepzaad bevat alle essentiële aminozuren.
  7. Quinoa bevat alle essentiële aminozuren, is glutenvrij en bevat veel magnesium.
  8. Pitten, zoals pompoenpitten en zonnebloempitten bevatten ook tryptofaan.
  9. Soja, zoals tempeh zijn gefermenteerd voor een gezonde darmflora.
  10. Spirulina, dit kleine algje bevat heel veel eiwitten en alle essentiële aminozuren.

Voel je vitaal met (plantaardige) eiwitten 

Eiwitten zijn onmisbaar voor je immuunsysteem. De aminozuren in eiwitten zijn belangrijke bouwstoffen voor ons lichaam. Daarnaast worden hormonen aangemaakt uit eiwitten. Tenslotte is eiwitrijke voeding gunstig voor onze mentale gezondheid. Met eitwitrijke voeding ben je zowel mentaal als emotioneel beter in balans. Hierdoor kunnen stress, angst en depressie worden voorkomen. Als we kiezen voor plantaardige eiwitten is het van belang om te kiezen voor een grote variatie. Zo weet je zeker dat je alle essentiële aminozuren binnenkrijgt.

Liever kies je beperkt voor vlees als eiwitbron. Hoewel vlees rijk is aan eiwitten, bevat het minder vezels, vitaminen en mineralen dan plantaardige eiwitten. Bovendien bevat vlees omega-6 vetzuren die ontstekingsbevorderend zijn. Het beste is om plantaardige eiwitten te combineren met af en toe dierlijke eiwitten, zoals biologische eieren. Wist je dat het superfood spirulina zelfs meer eiwitten bevat dan vlees? Plantaardige eiwitten zijn gezonder, ze zorgen voor een gezond gewicht en een goede bloeddruk. Maar ook zijn ze beter voor het milieu en voor dierenwelzijn. Kortom, voldoende eiwitten maken je blij en helpen je om stress te verminderen!

Wil jij hulp bij stress of burn-out?

Doe geheel vrijblijvend de burn-out test of neem contact met ons op.

Direct contact Of bel 085 - 5363606

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit bericht:
×
Schrijf je nu in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws over stress en burn-out. Inschrijven