Zoeken

Zoeken sluiten

Stress management: 10 tips

woensdag 10 maart 2021

Stress management, dat klinkt wel goed toch? Zolang je je stress goed weet te managen, kun je een leuk leven leiden. En dat is gedeeltelijk waar. Maar de term suggereert ook dat we een soort ‘bedrijfjes’ zijn die gemanaged kunnen worden. Dat maakt het wat mij betreft een wat minder geslaagde term. ‘Gewoontes om in balans te blijven’ vind ik dan al een mooiere benaming. Dat neemt niet weg dat er veel onderzoek gedaan is naar stress management en de beste manieren om stress de baas te blijven. Hieronder deel ik die bewezen technieken. Dit blog is relevant voor mensen die chronische stress willen voorkomen, of mensen die een terugval in een burn-out willen vermijden.

Online cursus
49.00
Online cursus
Stap voor stap stressvrij, bewezen effectief, op basis van het Liberi Fasenplan.

Wat is stress management?

Stress is onvermijdelijk en dat geeft de term stress management zo mooi weer. Wie leeft en werkt, heeft stress. Punt. Het is van belang dat je die stress leert hanteren, oftewel dat je rustig kunt blijven wanneer de uitdagingen groot worden. Dát is stress management. Ik wil met dit blog vooral praktische hulp bieden, dus laten we meteen aan de slag gaan met de stress management tips.

stress management tips

10 bewezen stress management technieken

Deze tien technieken of tips helpen enorm. Vraag jezelf tijdens het lezen af welke techniek je wilt gaan toepassen.

1. De prioriteitenmatrix

De prioriteitenmatrix helpt mij wanneer ik het gevoel heb dat ik het druk heb (wat vaak wel meevalt). Dit is een tabel met aan een zijde ‘urgent’ en ‘niet urgent’ en aan de andere zijde ‘belangrijk’ en ‘niet belangrijk’. De werkwijze is als volgt:

  • Urgente en belangrijke taken voer je direct uit. Ze zijn dringend en belangrijk voor jou als persoon.
  • Urgente en onbelangrijke taken probeer je te delegeren of tussendoor te doen. Deze taken hebben een strakke deadline, maar zijn eigenlijk niet belangrijk voor jou.
  • Niet urgente maar belangrijke taken vragen om bewuste aandacht. Plan tijd in voor de voor jou belangrijke doelen en taken, anders zal er nooit iets van komen.
  • Niet urgente en onbelangrijke taken staan onderaan je prioriteitenlijstje. Het zal wel loslopen.

Het belangrijkste inzicht van deze matrix is dat je op moet passen met de hele tijd ‘brandjes blussen’, oftewel urgente onbelangrijke taken uitvoeren en alleen maar druk zijn om het druk zijn. Probeer die taken van je af te schudden en richt je op de belangrijke taken, die je dichter bij jouw (persoonlijke) doelen brengen. Kortom: stel prioriteiten!

2. Breng de stressfactoren in kaart

Heb je last van chronische stress? Maak dan eens een lijstje met de tien belangrijkste oorzaken en triggers. Bijvoorbeeld: te veel verschillende afspraken op één dag, te veel e-mailtjes, geen goed overzicht van mijn prioriteiten, ‘s avonds alleen zijn (eenzaamheid) etc. Dit geeft je een mooi overzicht van de gebieden die vragen om een oplossing. Liggen ze binnen je cirkel van invloed, werk dan aan oplossingen. Dat is belangrijk (zie punt 1).

3. Word een ster in loslaten en accepteren

Stress heeft alles te maken met verzet tegen je huidige situatie. Blijkbaar moet je een relatie hebben, moet je geliefd en succesvol zijn… En blijkbaar is het nu nog niet goed. Dat kan voor veel stress zorgen. Meditatie en mindfulness zijn methodes die je helpen om de situatie te omarmen zoals die is. Je opent je zintuigen en probeert te houden van de ervaring. Ga dus dagelijks mediteren of volg een mindfulness cursus.

4. Sport en bewegen

Stress zorgt ervoor dat je lichaam ‘aan’ gaat staan, en je kunt hier goed op reageren door zelf ook wat meer te gaan bewegen. Zo maak je stofjes aan die je helpen ontspannen (gelukshormonen), en de stresshormonen nemen dan vanzelf wat af.

5. Verbondenheid

Wanneer je stress ervaart, dan blijkt verbondenheid te helpen bij je herstel. Je lichaam maakt oxytocine aan wanneer je stress ervaart, om je te stimuleren andere mensen op te zoeken en je ervaring te delen. Wanneer je dat daadwerkelijk doet, herstel je sneller van stress en blijf je gezond! Deel je zorgen dus en zoek verbinding, want dat is de meest natuurlijke menselijke reactie op stress.  

stressmanagement

6. Focus

Zorg dat je maar één taak tegelijk doet. Multitasken is erg vermoeiend en zonder focus doe je maar wat. Kies voor één taak, en doe je voordeel met de flow die je ervaart.

7. Relativeer, kies voor humor

Mensen zijn zo geëvolueerd dat ze zoeken naar gevaren. Je bent nu best veilig, maar helaas voelt dat vaak niet zo. Relativeer door eens flink uit te zoomen: zie de aarde rondzweven in het oneindige universum en zie jou rondhoppen en je druk maken. Ondertussen is er die prachtige aarde, waar walvissen diep in de zee zwemmen. Soms lijkt het allemaal heel belangrijk, maar in werkelijkheid is alles tijdelijk, en vaak doen we ook maar wat. Kun je er een beetje om lachen?

Online cursus
49.00
Online cursus
Stap voor stap stressvrij, bewezen effectief, op basis van het Liberi Fasenplan.

8. Doe een dutje als passieve vorm van stress management

Stress put je lichaam uit. Je herstelt hiervan door te slapen, zo simpel kan het zijn.

9. Speel met je huisdier

Spelen met dieren helpt tegen stress. Mensen met huisdieren blijken hun cortisol eenvoudig te kunnen verlagen door met hun huisdier in de weer te gaan. Huisdieren zijn bovendien leermeesters wat betreft meditatie en mindfulness.

10. Wandelen

Steeds meer onderzoeken laten zien dat wandelen goed helpt tegen stress. Het is een milde vorm van inspanning, en je kunt rust in je hoofd ervaren.

wat is stress management

Burn-out test
Gratis
Burn-out test
Onze gratis burn-out test geeft je in 50 vragen antwoord hoe het nu daadwerkelijk is gesteld met jouw stressniveau.

Conclusie: stress management begint bij acceptatie

Deze tips helpen je om stress de baas te blijven. Ik heb een aantal belangrijke tips nog niet genoemd, waaronder gezond eten, plezierige hobby’s, dankbaarheid, positief denken, yoga, ademhalingsoefeningen, ontspanningsoefeningen, naar je lichaam luisteren, de sauna en cognitieve gedragstherapie.

De kern van stress management is de leiding nemen. Krijg zicht op de stressfactoren waar je last van hebt en onderzoek of je die een beetje weg kunt nemen. Er blijft onvermijdelijk stress over, en die kun je managen door goed te ontspannen en slapen. Een belangrijke vorm van herstel is ‘verbondenheid’. Knuffelen en je ervaringen met iemand delen geeft veel rust en zorgt voor een gevoel van vertrouwen en veiligheid. Probeer dus de connectie aan te gaan, zeker wanneer je vast aan het lopen bent.

Het werkt niet zo goed wanneer je al deze technieken geforceerd toe gaat passen. Stress management begint bij de acceptatie van hoe het nu is, en je daar een beetje aan overgeven. Vanuit enige rust kun je dan de dingen gaan doen die goed voor je zijn.

Wil jij hulp bij stress of burn-out?

Doe geheel vrijblijvend de burn-out test of neem contact met ons op.

Direct contact Of bel 085 - 5363606

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit bericht:
×
Schrijf je nu in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws over stress en burn-out. Inschrijven