Zoeken

Zoeken sluiten

Hoe verminder je stress?

dinsdag 19 mei 2020

Hoe verminder je stress?” is zonder twijfel één van de meest gestelde vragen op het gebied van stress. Dit geeft aan dat stress verminderen voor vrijwel iedereen een uitdaging vormt. Dat het belangrijk is om stress te verminderen, zal inmiddels bij iedereen wel duidelijk zijn. Bijna dagelijks hoor of zie je op de een of andere manier wel wat de gevolgen van te veel stress kunnen zijn. Te veel stress brengt gezondheidsrisico’s met zich mee. Risico’s die uiteindelijk kunnen leiden tot bijvoorbeeld een burn-out. Je wilt voorkomen dat stress zijn tol gaat eisen. Stress verminderen is dan de beste oplossing. Dat is natuurlijk eenvoudiger gezegd dan gedaan.

Als het je echter lukt om stress te reduceren of zelfs helemaal uit te bannen (daarmee bedoel ik: zodanig te verminderen dat het je niet meer negatief beïnvloedt), zul jij je een stuk gelukkiger, gezonder en fitter worden. Maar hoe verminder je stress? Ik neem je stap voor stap mee in een eenvoudige maar doeltreffende aanpak.

Hoe verminder je stress? Vraag je eerst af: waarom heb ik stress?

Het is verleidelijk om direct in te gaan op de vraag “hoe verminder je stress?” Het is echter wijzer om een stapje terug te doen en te beginnen bij het begin. Vraag je zelf namelijk eerst af: waarom heb ik stress? Stress verminderen is als dweilen met de kraan open wanneer je niet weet wat de oorzaak is van je stress. Zolang je de oorzaak niet aanpakt, zul jij jezelf blijven blootstellen aan stress. Werken aan vermindering hiervan zal dan nooit het gewenste resultaat geven.

De eerste stap is dus om te achterhalen waarom je stress ervaart. Soms is dat duidelijk en wie weet ben jij jezelf hier al lange tijd van bewust. Is dit nog niet het geval, begin dan eens met introspectie. Met introspectie sta je bewust stil bij je gevoelens en je ervaringen. Dat klinkt misschien als een open deur. Maar heb jij je echt wel eens goed afgevraagd waarom je stress ervaart? Het ogenschijnlijk duidelijke antwoord is misschien niet altijd even duidelijk.

Je kunt werkstress wel als reden aanvoeren, maar wat vertelt dit je nu werkelijk? Welk aspect van je werk zorgt voor stress? Is het een te hoge werkdruk? Een slechte relatie met je collega’s? Een manager met wie je niet lekker samenwerkt? Faalangst? Het eerste antwoord op de vraag “hoe verminder je stress?” is: zelfinzicht. reflecteer op jezelf en erken de oorzaak van je stress.

Hoe verminder je stress? Richt je op het probleem

Wil je stress verminderen, dan herhaal ik nog maar eens het – wat mij betreft – belangrijkste punt: richt je op het probleem. Dat is precies wat onze burn-out coaches doen wanneer zij mensen helpen met stress of een burn-out. Om beeldspraak te gebruiken: wanneer je boot water maakt, dicht je ook eerst het lek alvorens het water eruit te scheppen. Richt jij je op de gevolgen in plaats van op het probleem zelf, dan blijf je waarschijnlijk bezig zonder ooit écht van stress af te komen. Je lichaam zal waarschijnlijk gewoon nieuwe manieren vinden om stress te uiten.

Dat is namelijk wat er gebeurt bij stress: je lichaam geeft aan dat de stress niet voldoende verwerkt kan worden en dat kan zich uiten in diverse symptomen. Doe je aan symptoombestrijding in plaats van oorzaakbestrijding, dan zul je wellicht met succes een bepaald symptoom kunnen onderdrukken of verhelpen, maar het zal doorgaans niet lang duren voordat je stress zich op een andere manier gaat uiten.

Dus: hoe verminder je stress? Door goed in kaart te brengen wat het probleem is en hoe je ervoor kunt zorgen dat dit verdwijnt. Vind je dit moeilijk, kijk dan eens naar de methode genaamd “De 5 G’s“.

Een tweeledige aanpak

Stress verminderen door het probleem bij de bron aan te pakken, betekent niet dat je alleen maar daarmee bezig bent. Hoe verminder je stress het beste? Dit doe je met een tweeledige aanpak. Laat ik het eerder gegeven voorbeeld van werkstress nogmaals aanhalen. Stel dat jouw stress veroorzaakt wordt door een te hoge werkdruk.  Dit betekent dat je mag verwachten dat wanneer de werkdruk daalt, ook je stressklachten zullen afnemen. Zoek naar oplossingen om de werkdruk te verlagen. Wat kun je doen? Inventariseer je opties en maak hier werk van. Een gesprek met je leidinggevende kan bijvoorbeeld voor verlichting zorgen.

Misschien kan je leidinggevende de werkdruk niet direct wegnemen, maar alleen al het feit dat hij/zij nu op de hoogte is van je problemen, kan verlichtend werken. Wanneer je leidinggevende aangeeft je problemen te begrijpen en hij/zij de verwachtingen bijstelt, kan je stress zomaar verdwijnen.

Pak stress op het moment aan

Terwijl je bezig bent met het aanpakken van de oorzaak, zijn er ook tal van manieren om de stress die je ervaart te verminderen. Je hoeft namelijk niet te wachten totdat je een oplossing voor de oorzaak hebt gevonden. Er zijn tal van manieren om in het moment te zorgen voor verlaging van stress. Ervaar je stress of wil je beter met stress om kunnen gaan wanneer je weet dat dit op de loer ligt? Probeer dan de volgende methoden en technieken:

verminder stress door wandelen

Dit zijn stuk voor stuk oefeningen die zorgen voor een verlaging van je stressniveau. Je kalmeert je lichaam en geest en maakt hormonen aan die helpen bij het verwerken en reduceren van stress. Bewegen helpt ook tegen stress. Dat is waarom wij onze coaching sessies houden in de vorm van wandelcoaching. Lekker sporten of hardlopen helpt. Dit is niet alleen gezond, maar het zorgt er ook voor dat er gelukshormonen in je lichaam vrijkomen die stress effectief verwerken en helpen tegen sombere of depressieve gevoelens.

Kom je niet van je stress af?

Kom je niet van je stress af? Heb je alles geprobeerd en vraag jij jezelf nog steeds af: hoe verminder je stress?  Wellicht heb je behoefte aan de hulp van een expert. Onze coaches staan voor je klaar. Zij kunnen je helpen met een persoonlijk plan waarmee je stap voor stap effectief en blijvend van je problemen af komt. Stress kan bijzonder hardnekkig zijn, maar weet dat je er niet alleen voor staat. Neem contact met ons op voor een vrijblijvend intakegesprek.

Nieuwsgierig geworden?

Doe geheel vrijblijvend de burn-out test of neem contact met ons op.

Burn-out test Contact opnemen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit bericht:
×
Schrijf je nu in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws over stress en burn-out. Inschrijven