Liberi Liberi

Zoeken

Zoeken sluiten

PMS

maandag 3 mei 2021

PMS is vervelend, maar goed te verhelpen met 10 onmisbare tips

PMS geeft maandelijks voor veel vrouwen vervelende gezondheidsklachten die het leven behoorlijk in de weg kunnen zitten. De klachten zijn heel uiteenlopend en vaak onverklaarbaar, zoals vermoeidheid en stemmingswisselingen. Vaak is er sprake van een disbalans tussen de hormonen oestrogeen en progesteron. Tezamen moeten zij zorgen voor een goede mentale gezondheid. Vandaar dat de klachten zich ook kunnen uiten in depressieve gevoelens. Gelukkig is het wel goed mogelijk om deze klachten te verminderen. Door genoeg aandacht te geven aan je levensstijl, zal jouw hormoonbalans zich aanzienlijk verbeteren. Zo speelt het voorkomen van stress hierin een belangrijke rol. In dit artikel kom je meer te weten over de PMS symptomen. Tenslotte geven wij 10 onmisbare tips om deze te laten verdwijnen en jouw hormonen weer in balans te brengen!

PMS geeft maandelijks voor veel vrouwen vervelende gezondheidsklachten

Online cursus
49.00
Online cursus
Stap voor stap stressvrij, bewezen effectief, op basis van het Liberi Fasenplan.

Wat is PMS?

PMS staat voor Pre-Menstrueel Syndroom. Hiermee worden de klachten voorafgaand aan de menstruatie bedoeld. Meestal ontstaan de klachten één of twee weken voordat de menstruatie begint. Ongeveer een kwart van de vrouwen tot 45 jaar heeft hiermee te maken. Daarbij is gebleken dat vrouwen tussen de 40 en 45 jaar hier vaker last van hebben. Zodra de menstruatie is begonnen, verdwijnen deze klachten weer. PMS kan erg vervelend zijn, zeker omdat het maandelijks weer terugkomt. Veel vrouwen zitten in deze periode niet lekker in hun vel. Soms hebben zij zelfs moeite met zichzelf zijn Herkenbaar? Hoewel er nog veel onduidelijk is over de oorzaken, kunnen we wel kijken naar de verschillende PMS symptomen.

PMS symptomen: zo herken je ze

PMS klachten: hoe herken je ze? De symptomen kunnen per vrouw zeer verschillen. We zien wel dat zowel de fysieke als de mentale balans behoorlijk in de war wordt gebracht.  Zo ervaren veel vrouwen hoofdpijn, vermoeidheid, spierpijn en een opgeblazen gevoel. Daarnaast komen stemmingswisselingen voor, zoals vaker prikkelbaar zijn, chagrijnig zijn en vaker een kort lontje hebben. Bovendien kenmerkt PMS zich vaak door slaapproblemen en nachtelijk zweten. Daarnaast kan men moeite hebben met emoties en depressieve gevoelens krijgen. Soms is er zelfs sprake van agressieve uitingen. Heb je vaker zin in zoetigheid of zelfs eetbuien? Ook dat is vaak één van de symptomen. Na de overgang, als de menstruaties niet meer plaatsvinden, verdwijnen ook deze klachten. Hoewel de exacte oorzaak van PMS niet bekend is, is het waarschijnlijk dat er een disbalans bestaat in het lichaam. Dit kan een hormonale disbalans zijn. Laten we hier eens verder naar kijken.

Jouw hormoonbalans

PMS klachten spelen vaker op als onze hormonen uit balans zijn. Het is dan ook van belang om de hormoonhuishouding zo goed mogelijk op orde te houden. Onze hormonen oestrogeen en progesteron spelen hierbij een belangrijke rol. Tezamen staan zij in contact met onze neurotransmitters welke zorgen voor een gezonde mentale balans, zoals onze gemoedstoestand en onze concentratie. De klachten hangen vaak samen met een tekort aan serotine. Een tekort aan dit ‘gelukshormoon’ kan dus eerder leiden tot angstklachten of depressieve gevoelens.

Wat is PMS?

Oestrogeendominantie

Vanaf ons 40e jaar begint het progesteron gehalte langzaam af te nemen waardoor oestrogeendominantie kan ontstaan. Het gevolg hiervan is een disbalans in onze hormonen met verschillende mentale en emotionele klachten. Oestrogeendominantie kun je verminderen door onder andere overgewicht te voorkomen. Daarnaast dien je te zorgen voor voldoende inname van vitaminen en mineralen. Vermijd cortisol, het ‘stresshormoon’. Oestrogeen neemt vaker toe na de overgang, maar soms ook eerder. Bovendien is DHEA een hormoon dat een belangrijke rol speelt bij het behouden van een gezond gewicht.

PMS in de hand met deze 10 tips

PMS kun je gelukkig goed in de hand houden door kritisch te kijken naar je levensstijl. Zo verbeter je jouw hormoonbalans en krijgen de klachten nog maar weinig kans:

  1. Gezond eten; eet volop (biologische) groente en fruit en wees zuinig met suikers, zuivel, cafeïne en alcohol. Neem tussendoor gezonde snacks, zoals noten of gedroogd fruit. Daarnaast drink je voldoende (gefilterd) water.
  2. Voldoende magnesium; magnesium is een heel belangrijk mineraal voor onze gezondheid en voor onze hormoonbalans. Hormonen worden namelijk aangemaakt met behulp van magnesium waardoor de hormoonbalans zal verbeteren.
  3. Gebruik kruiden; sommige kruiden kunnen ondersteunend werken, zoals teunisbloemolie of macapoeder. Daarnaast zorgen groene groenten voor een verbeterde hormoonbalans, zoals spinazie en boerenkool.
  4. Neem een multivitamine; vitaminen B, C, en E zijn erg belangrijk om jouw weerstand te verhogen, maar ook voor een goede hormoonbalans. Daarnaast zorg je voor voldoende omega-3 vetzuren, want ook dit zal PMS klachten verminderen.
  5. Zonlicht; de zon zorgt niet alleen voor aanmaak van vitamine D, maar ook heeft vitamine D een gunstige invloed op onze hormonen. En uiteraard op ons humeur.
    PMS in de hand met deze 10 tips
  6. Voldoende slapen; slaapproblemen staan vaak aan het begin van verschillende fysieke en mentale klachten. Bij PMS is voldoende slaap dan ook van groot belang.
  7. Zorg voor ontspanning; wat geeft jou ontspanning? Neem tijd voor jezelf, dat is zeker niet egoïstisch. Onze tip: ga de natuur in, want het groen en de stilte hebben een rustgevend effect. En wist je dat ook creativiteit kan bijdragen aan een beter gevoel?
  8. Natuurlijke verzorgingsproducten; een verstoorde hormoonbalans en daarmee toenemende PMS klachten, is ook te wijten aan verschillende gifstoffen. Ons lichaam heeft hier dagelijks mee te maken, zoals met verzorgingsproducten en cosmetica. Gebruik zoveel mogelijk natuurlijke huidproducten en natuurlijke make-up.
  9. Verminder stress; voor jouw gezondheid is het altijd beter om teveel stress zoveel mogelijk te vermijden. Probeer voor jezelf te ontdekken wat jou helpt om stress te verminderen, zoals meditatie, yoga, een boek lezen of in bad gaan.
  10. Beweeg voldoende; ook als je weinig zin hebt om te sporten, probeer dan toch andere vormen van beweging te vinden, zoals wandelen of fietsen. Een halfuur beweging per dag kan al bijdragen aan een beter gevoel.
    Burn-out test
    Gratis
    Burn-out test
    Onze gratis burn-out test geeft je in 50 vragen antwoord hoe het nu daadwerkelijk is gesteld met jouw stressniveau.

PMS verminderen met een gezonde levensstijl

PMS kan jouw dagelijks functioneren behoorlijk verstoren. De klachten kunnen zowel fysiek als mentaal zijn, maar ook emotioneel. We zullen deze dan ook serieus moeten nemen. Zo ervaren vrouwen bijvoorbeeld depressieve gevoelens en angstaanvallen. Gelukkig is PMS wel goed te verhelpen. Hoewel de klachten verschillen per vrouw, kan het verbeteren van jouw levensstijl zeker bijdragen aan het verminderen van PMS. Daarnaast helpt het de hormoonbalans te verbeteren. Denk aan gezonde voeding, voldoende beweging en weinig stress. Maar wees vooral in deze periode lief voor jezelf!

Wil jij hulp bij stress of burn-out?

Doe geheel vrijblijvend de burn-out test of neem contact met ons op.

Direct contact Of bel 085 - 5363606

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit bericht:
×
Schrijf je nu in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws over stress en burn-out. Inschrijven