Haaruitval

dinsdag 28 april 2020

Haaruitval door stress – 5 tips

Haaruitval door stress of zelfs een burn-out is natuurlijk een vervelende situatie. Er kan sprake zijn van schaamte voor hoe je eruitziet en je zorgen maken over waar dit naartoe gaat. Je hebt het druk, je voelt je overprikkeld, eigenlijk kan je er even niets bij hebben; en juist dan begint je haar uit te vallen en moet je je daar ook nog eens zorgen over maken. Kunnen andere mensen het zien? Stopt dit vanzelf? Kan ik iets doen om mijn haren te redden? Is stress wel echt de oorzaak of is het iets anders?

In dit artikel bespreek ik deze vragen, zodat je meer inzicht krijgt in je situatie. Het is daarnaast altijd verstandig om je situatie met je huisarts te bespreken. Hij of zij kan samen met jou onderzoeken wat de oorzaak is van jouw haaruitval. Ik ben geen medisch specialist en heb mij bij het schrijven van dit artikel dan ook laten inspireren door de kennis van experts.

Oorzaken van haaruitval

Wat zijn de belangrijkste oorzaken van haaruitval door stress? Erfelijke haaruitval is de grootste oorzaak van haaruitval. Bij sommige mensen is de kans dus groter dat hun haar op een gegeven moment uit gaat vallen. Kijk eens naar je ouders – wanneer begon hun haar uit te vallen? Dit kan een indicatie zijn dat jouw haar rond dezelfde leeftijd zal gaan uitvallen.

Daarnaast kunnen ook een ijzertekort, chronische stress, bepaalde medicijnen en problemen met de schildklier – naast andere ziektes zoals kanker – zorgen voor haaruitval. Over ijzertekort lees je hieronder meer.

Haaruitval kan voorkomen bij zowel mannen als vrouwen. Haaruitval door stress uit zich bij beiden in een uitval van de haren verspreid over het gehele hoofd. Daarnaast kun de haren ook wat dunner worden.

Haaruitval door stress – hoe werkt dat?

Mensen verliezen gemiddeld honderd haren per dag. Tegelijk groeien er ook gemiddeld honderd haren per dag aan. Wanneer er meer haren of zelfs plukken haar uitvallen, dan is er iets mis. Ook kan het je opvallen dat je haar dunner wordt. Een belangrijke oorzaak van haaruitval en het dunner worden van je haren kan chronische stress zijn.

Het is eigenlijk heel simpel: wanneer je last hebt van chronische stress is er sprake van verhoogde waardes van de stresshormonen, waaronder cortisol en adrenaline. Deze hormonen beïnvloeden de haarzakjes waar je haren uit groeien.

Een teveel aan adrenaline zorgt voor een overproductie van melkzuur in de talgklieren, wat schadelijk is voor de haren en de haargroei. Dit overschot aan melkzuur zorgt vaak ook voor een jeukende of plakkerige hoofdhuid, maar dat is niet altijd het geval. Aangezien de doorbloeding in de hoofdhuid niet optimaal is, leidt dit al snel tot een ophoping van melkzuur. Ik kan dus alvast een van de vijf tips verklappen: masseer je hoofd.

hoe werk haaruitval door stress

Wat te doen tegen haaruitval door stress – 5 tips

Er is geen quick fix tegen haaruitval door stress. Net als met andere problemen en uitdagingen kun je het beste de bron aanpakken: de stress zelf. Onderstaande tips gaan voornamelijk over het aanpakken van stress, maar je vindt ook een aantal tips die zich specifieker op het symptoom van haaruitval richten.

Tip 1: slaap goed

Wanneer je last hebt van chronische stress is dit extra uitdagend, maar het helpt wanneer je genoeg slaapt. Een goede tip die je direct kunt toepassen, is te zorgen voor minder schermtijd in de uren voordat je gaat slapen. Zet je mobiel uit en ga in plaats van tv kijken eens een stukje wandelen rond de wijk, of lees een boek. Ook kun je wat yoga of meditatie doen, als je hier vertrouwd mee bent.

Tip 2: kies voor ontspanning

Wanneer jouw haaruitval komt door stress geeft je lichaam een duidelijk signaal dat het te veel is. Eigenlijk vraagt je lichaam om rust en ontspanning. In mijn artikel over overprikkeld zijn, kun je een aantal bewezen manier terugvinden die helpen bij ontspanning. Ontspanning is echter een persoonlijke kwestie, dus vraag je af wat jou op een fijne manier tot rust brengt. Als dat het schilderen van eieren of kleine autootjes is, is dat natuurlijk ook prima!

Tip 3: een hoofdmassage

Dit is een win-win. Enerzijds kun je heerlijk ontspannen tijdens een hoofdmassage en daarnaast zorgt dit voor een betere doorbloeding, wat een positief effect heeft op je haargroei. Je kunt een hoofdmassage gemakkelijk bij jezelf doen, maar je kunt het ook laten doen door een masseur.

Tip 4: vitaminen en mineralen tegen haaruitval

Uit onderzoek blijkt dat vitamine D bijdraagt aan de haargroei. Dit maak je natuurlijk aan door in de zon te zitten, maar ook het eten van vette vis en eieren helpt. Daarnaast kun je buiten de maanden mei, juni, juli en augustus vitamine D supplementen slikken.

Ook ijzer speelt een rol bij haaruitval. Wanneer er sprake is van een ijzertekort, dan kan dit leiden tot haaruitval. Eet voldoende brood, vlees en spinazie en drink niet te veel koffie en cola. Ook kun je ijzerpillen slikken om het tekort snel aan te vullen. Je huisarts kan een test afnemen om te onderzoeken of er bij jou sprake is van een ijzertekort.

Tip 5: overweeg shampoos en haargroeimiddelen

Hoewel dit slechts symptoombestrijding is, kan het helpen om verzorgde shampoos en conditioner te gebruiken. Ook kunnen haargroeimiddelen als Minoxidil, Finasteride en Dutasteride de haaruitval vertragen.

Bonustip: oefen zelfcompassie

Je kunt je ontzettend schamen wanneer je haar uitvalt. Je hebt er echter niet zelf voor gekozen – en hoe belangrijk is je uiterlijk eigenlijk? Natuurlijk is dit voor iedereen moeilijk en uitdagend, maar het is tegelijk een kans om te oefenen in zelfcompassie. Vraag jezelf af hoe je zou reageren op een vriend of vriendin die last heeft van haaruitval door stress. Wat zou je tegen die persoon zeggen? Hoe kun je vriendelijker voor jezelf zijn?

Wat te doen tegen haaruitval

Haaruitval door stress is oplosbaar

Geen zorgen – wanneer je voldoende rust neemt en goed voor jezelf zorgt, kun je het probleem van haaruitval door stress oplossen. Zelden wordt iemand volledig kaal door stress. Als de stress afneemt kunnen je haren weer gaan groeien. Heb geduld: binnen een paar maanden merk je vaak dat je haren weer terugkomen, al verschilt dit wel van persoon tot persoon.

Het kan hoe dan ook geen kwaad om te onderzoeken hoe je de chronische stress kunt verminderen. Het helpt om met een coach te praten over jouw grootste stressbronnen en samen te zoeken naar oplossingen. Daarnaast kan een coach ontspanningsoefeningen met je doen, waaronder ademhalingsoefeningen.

De coaches van Liberi werken in de natuur. Door samen te wandelen in een natuurgebied vlak bij jou, kun je direct de ontspanning ervaren die je zoekt en samen zorgen voor een betere balans.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit bericht:

Blijf op de hoogte

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op het gebied van stress en burn-out. Door je aan te melden voor onze nieuwsbrief ga je akkoord met onze privacyvoorwaarden.

Coach Tom

Onze coaches staan voor je klaar

Onze coaches

Vind coaches in jouw buurt

×
Schrijf je nu in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws over stress en burn-out. Inschrijven