Zoeken

Zoeken sluiten

Positief denken

maandag 22 juni 2020

Positief denken tijdens een burn-out – 4 bewezen tips voor herstel

“Het komt wel goed met jou!” zegt je oom met de beste intenties en een hartelijke glimlach. “Houd je koppie omhoog en maak je geen zorgen.” Hij knipoogt.

Wanneer je een burn-out krijgt, zullen je dierbaren en collega’s daar iets van vinden. En soms kan een goedbedoelde opmerking kwetsen. Wanneer je nooit een burn-out hebt gehad, is het namelijk moeilijk voor te stellen hoe het voelt. Je oom denkt oprecht dat je er met een paar nachten goed slapen vanaf kunt zijn en misschien voel jij je door zijn opmerkingen extra alleen; misschien versterkt het je gevoel van falen.

Tegelijk is de kracht van positief denken inmiddels wetenschappelijk goed onderbouwd. Dit hangt samen met het fenomeen van de self fulfilling prophecy: wat we geloven is van grote invloed op ons gedrag en onze realiteit. Maar hoe zit dat bij een burn-out? Hoe kun je positief denken ‘inzetten’ wanneer je je leeg voelt? Is dat überhaupt helpend?

Positief denken tijdens een burn-out

De kracht van positief denken

De positieve psychologie is een relatief nieuw vakgebied, in het leven geroepen omdat er binnen de psychologie te veel aandacht was voor wat er mis is aan mensen. Als aanvulling op de reguliere psychologie zijn wetenschappers onderzoek gaan doen naar onderwerpen als liefde, veerkracht, positief denken, dankbaarheid en posttraumatische groei. Deze krachtbronnen blijken ons te kunnen beschermen tegen ziektebeelden als depressie en burn-out.

Er wordt in mijn ogen iets te vluchtig kritiek geuit op deze positieve stroming: dat positief denken oppervlakkig en naïef is. Dat positieve denkers met hun hoofd in roze wolken zweven; en dat ze zichzelf voor de gek houden.

Dat is niet helemaal juist. Mensen zijn zo geëvolueerd dat ze zich automatisch focussen op gevaren – op het negatieve. In de moderne tijd is ons brein nog steeds overmatig op zoek naar wat er allemaal mis is of mis zou kunnen gaan. Het positieve in ons leven voelt even goed, maar al gauw wordt het irrelevant en verliezen we het uit het oog. We zijn dus van nature ondankbaar.

Het ontwikkelen van positief denken is onder andere bedoelt om deze ongelukkig-makende dynamiek in evenwicht te brengen, met simpele vragen als: ‘wat gaat er wel goed?’ en ‘waar ben ik dankbaar voor?’.

Een sterkere kritiek is dat er een gevaar dreigt dat we onszelf voor de gek gaan houden: ‘alles gaat top met mij en ik voel me top’. Het gaat hier echter om een balans. Ook voor het negatieve moet ruimte en aandacht zijn, maar we kunnen dit aanvullen met positieve helpende gedachtes en gevoelens. Dát is de insteek tijdens je burn-out.

kracht van positief denken

Hoe leer je positief denken

Hieronder deel ik vier tips die je kunnen helpen met positiever denken tijdens een burn-out.

Tip 1: geef je pijn de ruimte

Omdat het zo belangrijk is, begin ik de positief denken tips met de tip dat je je negatieve gedachtes en emoties er mag laten zijn. Een burn-out zorgt ervoor dat je niet meer helder na kunt denken en emotioneel van slag raakt. Dit is onvermijdelijk en onderdeel van het proces. What you resist, persists wil zeggen dat weerstand bieden tegen pijnlijke gedachtes en gevoelens is als olie op het vuur.

Het is niet makkelijker, maar probeer de pijn er te laten zijn. Verzet tegen de realiteit, tegen hoe het nu is, helpt niet. Richt je energie daarna op het verkennen van het positieve.

Weet dat gedachtes maar gedachtes zijn. Tijdens een burn-out kleuren je gedachtes zwart en negatief. Maar het zijn nog steeds maar gedachtes – doemdenkertjes. Wanneer je er niet mee aan de haal gaat, hebben ze weinig kracht, dus laat ze er zijn en richt je vervolgens op waar je behoefte aan hebt.

Tip 2: oefen mindfulness en meditatie

Het kijken naar je gedachtes kun je oefenen met mindfulness en meditatie. Bij beiden richt je je aandacht op het hier en nu – en telkens wanneer je afdwaalt in je gedachtes probeer je je aandacht terug te brengen naar het hier en nu. Het hier en nu is bijvoorbeeld de sensatie van je ademhaling, wat je hoort, hoe je voeten voelen of hoe je eten proeft.

Wat ik zelf een leuke en helpende manier vind om met gedachtes om te gaan, is ‘blablabla’ in mijn hoofd zeggen. Wanneer ik merk dat mijn hoofd heel druk is, dan zeg ik met een interne glimlach: ‘blablabla’. Eigenlijk is dat ook meditatie: je ziet je gedachtes door ratelen en op een liefdevolle manier laat je ze zijn en kun je ze loslaten. Vervolgens is er weer ruimte voor positief denken.

Tip 3: ontwikkel positieve gedachtes – denk positief

Het denken van positieve gedachtes kost een klein beetje moeite. Een makkelijke manier om hiermee te oefenen is door ’s avonds drie dingen op te schrijven waar je dankbaar voor bent. Dit is een leuke oefening waar je je goed door gaat voelen; het is geen huiswerk of presteer-taak. Vraag je gewoon af waar je blij mee was deze dag of in het algemeen, en schrijf het op. Dat kan een glimlach zijn van iemand die je kent, een lekkere lunch en het kijken van een leuke serie. Denk positief en kijk wat het met je doet.

Tip 4: ontdek de ‘voordelen’ van een burn-out

Dit klinkt misschien vreemd, maar heeft jouw burn-out ook voordelen? Een burn-out is een periode waarin je het contact herstelt met je lichaam en weer gaat luisteren naar je behoeftes. Vaak leidt dit tot een leven dat beter past bij wie je bent. Dit is geen makkelijke weg, maar de crisis heeft dus ook voordelen. Zie het als het begin van positieve verandering. Weet dat veel mensen na hun burn-out concluderen dat ze waardevolle vaardigheden hebben ontwikkeld waar ze hun hele verdere leven van kunnen genieten. Hoe zwaar het ook is, zie de burn-out als een kans. Denk positief – het kan geen kwaad.

positief

Conclusie

Hierboven heb ik je meegenomen in de kracht van positief denken. Wanneer je een burn-out hebt, is positief denken lastiger. Je gedachtes zijn gejaagd, chaotisch, vaak negatief en vluchtig. Daarnaast heb je waarschijnlijk geen energie om bezig te zijn met positief denken oefeningen.

De eerste stap naar een positievere kijk – wat zorgt voor ruimte en rust – is het accepteren en aandachtig bekijken van je gedachtes en emoties. Ze zijn er – en daar is even niets aan te doen. De rouw, het verdriet, de zorgen – het hoort er allemaal bij en is onderdeel van je herstel. Meditatie en mindfulness kunnen je helpen je niet volledig te verliezen in negatieve gedachtes. Het ‘blablabla’ gaat de hele dag door en je kunt oefenen hiernaar te kijken. Er zijn veel goede gratis apps en filmpjes te vinden die je hierin begeleiden.

Vervolgens kun je, wanneer je daar zin in hebt en energie voor hebt, actief op zoek gaan naar het positieve. Wat was er mooi aan de afgelopen dag? Hoe kun jij deze persoonlijke crisis ombuigen of ervaren als iets positiefs? Kun je een leven gaan leiden dat (nog) beter bij je past? Denk positief en in mogelijkheden.

Hoewel je oom er misschien een beetje naast zat met zijn opmerkingen, kan het geen kwaad je ogen en je hart te openen voor oplossingen, kansen, fijne ervaringen, kleine geluksmomenten en verbinding met de mensen die dichtbij je staan.

Onze goed opgeleide burn-out coaches van Liberi staan in heel Nederland voor je klaar om dit met je te verkennen. Neem gerust vrijblijvend contact met ons op!

Nieuwsgierig geworden?

Doe geheel vrijblijvend de burn-out test of neem contact met ons op.

Burn-out test Contact opnemen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit bericht:
×
Schrijf je nu in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws over stress en burn-out. Inschrijven