Liberi Liberi

Zoeken

Zoeken sluiten

Zink is een krachtig mineraal voor je immuunsysteem

vrijdag 18 juni 2021

Zink is een krachtig mineraal voor je immuunsysteem

Wist je dat zink een zeer belangrijk mineraal is voor ons immuunsysteem? Toch zijn veel mensen nog niet heel bekend met dit mineraal. Zink verhoogt je weerstand en helpt je veel sneller te herstellen van bijvoorbeeld een verkoudheid en vermoeidheid. Daarnaast zorgt dit onmisbare mineraal voor meer energie en minder stress. Het is dan ook van belang om jouw zinkgehalte op peil te houden. Heb jij misschien een tekort aan dit mineraal? Dit kan zich namelijk uiten in verschillende lichamelijke en mentale gezondheidsklachten. In dit blogartikel zullen wij de voornaamste symptomen benoemen van een tekort. Daarnaast kom je meer te weten over zink in (plantaardige) voeding. Kortom, met zink versterk je je immuunsysteem en houd je stress beter in de hand.

 

zink

Onmisbaar mineraal in tijden van stress

Zink is nodig voor onze lichaasweefsels en draagt bij aan de vorming van eiwitten. Daarnaast beschermt het jou tegen vrije radicalen. Bovendien is het een onmisbaar mineraal voor ons brein. Ons zenuwstelsel heeft zink nodig voor een goede balans tussen onze neurotransmitters, zoals serotonine en dopamine. Kortom, zowel ons lichaam als onze hersenen kunnen niet zonder dit mineraal.

Voor een goede weerstand

  • Versterkt het immuunsysteem; onmisbaar voor een goede weerstand, want het zorgt ervoor dat infecties kunnen worden voorkomen.
  • Voor een gezond brein; het speelt een belangrijke rol voor ons zenuwstelsel en zorgt ervoor dat wij mentaal in balans blijven.
  • Voorkomt stress; zink is net als magnesium een mineraal dat een aanzienlijke invloed heeft op het verminderen van stress en het op tijd inplannen van rustmomenten.

Voor meer energie en focus

  • Voor meer energie; het vermindert vermoeidheid doordat dit mineraal ons lichaam krachtiger maakt.
  • Verbetert de focus en concentratie; ons hersenen zijn meer in balans waardoor ons concentratievermogen wordt verbeterd.
  • Voorkomt slaapproblemen; net als het belangrijke mineraal magnesium, helpt het om beter te slapen.

Voor emotionele balans

Voor de hormoonbalans

  • Voor de hormoonbalans; het draagt bij een goede balans tussen de hormonen oestrogeen en progesteron.
  • Gezonde schildklier; het is een essentieel mineraal dat van belang is voor een goede schildklierwerking.
Online cursus
49.00
Online cursus
Stap voor stap stressvrij, bewezen effectief, op basis van het Liberi Fasenplan.

Heb jij een zink tekort? De symptomen                                                        

Een zink tekort kan de oorzaak zijn van een verzwakt immuunsysteem. Bij een tekort aan dit mineraal doen zich verschillende gezondheidsproblemen voor. Deze kunnen zowel fysiek als mentaal zijn. Een symptoom van een tekort is het verlies van smaak en reuk maar ook een gebrek aan eetlust. Haarverlies en een lage bloeddruk kunnen ook symptomen zijn van een tekort. Daarnaast kun je eerder en langer verkouden zijn. Zo kunnen er klachten ontstaan bij de slijmvliezen. Bovendien kunnen er huidproblemen ontstaan, zoals gordelroos of eczeem. Andere symptomen van een tekort zijn slaapproblemen, een verlaagd libido, PMS en darmklachten. Tenslotte kan ook bloedarmoede een gevolg zijn van een zink tekort.

Mentale symptomen

Doordat het immuunsysteem wordt verzwakt door een tekort aan dit mineraal, heeft dit ook zijn weerslag op ons mentale welzijn. Er kunnen mentale problemen ontstaan als gevolg van een zink tekort. Zo kan er sprake zijn van concentratieverlies en moeite met helder denken. Daarnaast kun je last hebben van prikkelbaarheid of rusteloosheid. Een ernstig tekort kan zelfs leiden tot emotionele problemen, depressieve gevoelens en angstklachten. In tijden van veel stress of bij een burn out is dit mineraal dus zeer belangrijk. Tevens hebben ouderen meer kans op een tekort. Kortom, zink is een mineraal dat nodig is om een scala aan gezondheidsproblemen te kunnen voorkomen.

zink

Burn-out test
Gratis
Burn-out test
Onze gratis burn-out test geeft je in 50 vragen antwoord hoe het nu daadwerkelijk is gesteld met jouw stressniveau.

Zink in voeding

Welke voeding met zink kies je? Dit mineraal vinden we voornamelijk in vlees (met name rundvlees en orgaanvlees), gevogelte, zuivel, granen en noten. Daarnaast zijn er nog een aantal voedingsmiddelen die rijk zijn aan dit mineraal. Ben je vegetarisch of veganistisch? Kies dan bijvoorbeeld voor hennepzaad. Hennepzaad bevat veel voedingswaarden, zoals eiwitten, magnesium en zink. Andere plantaardige bronnen die rijk zijn aan zink zijn pompoenpitten en lijnzaad. Lijnzaad bevat ook veel omega 3 vetzuren en het kan bijdragen aan het voorkomen van darmklachten. Daarnaast bevatten pijnboompitten, zonnebloempitten, chiazaad en cashewnoten veel zink. Wist je dat zelfs cacao dit mineraal bevat?

Zorg ervoor dat je dagelijks een verscheidenheid aan producten neemt die zink bevatten. Zo heb je de minste kans op een tekort aan dit essentiële mineraal. Het wordt beter opgenomen door de toevoeging van knoflook en ui. Tip: neem dagelijks een handje noten als gezonde snacks. Tenslotte raden we aan om zoveel mogelijk te kiezen voor biologische voeding doordat het zinkgehalte hier hoger is.

Online cursus
49.00
Online cursus
Stap voor stap stressvrij, bewezen effectief, op basis van het Liberi Fasenplan.

Aanvullen met tabletten

Hoewel je een zink tekort snel kunt verhelpen door te kiezen voor de juiste voeding, kunnen zink tabletten ondersteunend werken. Kies wel altijd voor een goede kwaliteit die je bijvoorbeeld koopt in natuurvoedingswinkels. Zo weet je zeker dat je supplementen kiest met de beste opneembaarheid. Hoeveel zink per dag heb ik nodig? Het is van belang je te houden aan de aanbevolen dagelijkse dosering. Per dag hebben wij 15 mg zink nodig voor een goede gezondheid. In tijden van ziekte of veel stress, kan de inname van dit mineraal tijdelijk worden verhoogd.

zink

 

Zink doet leven

Zink is een onmisbaar mineraal dat nodig is voor een goede werking van verschillende lichaamsprocessen. Zo is het essentieel voor een goede hersenfunctie dat van invloed is op ons gedrag en ons humeur. Daarnaast is dit mineraal nodig voor het behoud van een goed werkend immuunsysteem. Bovendien is het goed voor onze ogen en ons reuk- en smaakvermogen. Ook zal het bijdragen aan het voorkomen van mentale problemen, zoals somberheid en negatieve gedachten. Zink draagt bij aan een gezonde emotionele balans. Tenslotte helpt dit mineraal om stress te verminderen.

Het is dan ook belangrijk om dagelijks voldoende zink binnen te krijgen via je voeding. Het lichaam kan dit mineraal namelijk niet zelf aanmaken. Je vindt het voornamelijk in vlees, maar ook zijn er genoege plantaardige bronnen die rijk zijn aan dit mineraal. Voor vegetariërs, veganisten, ouderen en kinderen is het extra van belang om te letten op voldoende zink. Eventueel kunnen zink tabletten bijdragen een tekort te verhelpen. Een tekort is vaak te herkennen aan vermoeidheid, lusteloosheid en griepachtige klachten. Tezamen met vitamine C en vitamine D, is het een belangrijk mineraal voor ons immuunsysteem, maar ook voor onze levenskracht!

Wil jij hulp bij stress of burn-out?

Doe geheel vrijblijvend de burn-out test of neem contact met ons op.

Direct contact Of bel 085 - 5363606

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit bericht:
×
Schrijf je nu in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws over stress en burn-out. Inschrijven