Zoeken

Zoeken sluiten

Lage bloeddruk door stress

woensdag 5 augustus 2020

Een lage bloeddruk door stress: is dat mogelijk? Ja, dat is het zeker. Wanneer je aan stress denkt, denk je wellicht automatisch aan een hoge bloeddruk. Dat is ook het typische beeld van stress dat veel mensen hebben: je windt je op, en je hartslag en bloeddruk stijgen. Zo uit stress zich inderdaad bij veel mensen. Maar zeker niet altijd. Stress kan namelijk ook zorgen voor een lage bloeddruk. In deze blog leg ik je uit hoe dit kan, wat de gevolgen zijn en wat je er tegen kunt doen.

lage bloeddruk stress

Lage bloeddruk door stress: hoe komt dat?

Dat stress je bloeddruk kan beïnvloeden, dat weet je waarschijnlijk. Maar een lage bloeddruk door stress: hoe komt dat? Veel mensen vragen zich af hoe dit mogelijk is. Stress wordt immers bijna altijd geassocieerd met een hoge bloeddruk. Mensen die een lage bloeddruk door stress krijgen, kunnen in andere situaties hier ook last van krijgen. Met andere woorden: je moet hier vatbaar voor zijn. Zo gaat het met stress eigenlijk altijd. Naast enkele veel voorkomende symptomen van stress die bijna iedereen wel ervaart, kunnen er specifieke manieren zijn waarop stress zich uit. Die manieren kunnen per persoon verschillen. De een krijgt last van een hoge bloeddruk, de ander van een lage bloeddruk.

Maar hoe komt het nu dat je een lage bloeddruk door stress kunt krijgen? Op het moment dat je stress ervaart, vinden er in je lichaam zeer veel verschillende processen plaats. Er worden allerlei hormonen en stoffen aangemaakt, je zintuigen worden op scherp gezet en je lichaam wordt in opperste staat van paraatheid gebracht. Stress is een overlevingsmechanisme. Dit kost veel energie. Je lichaam stuurt de energie naar die delen die dat het meest nodig hebben.

Door de plotselinge grote energiebehoefte van jouw lichaam, kan je bloeddruk ineens dalen. Als je toch al vaak last hebt van een lage bloeddruk, kan dit zorgen voor een dip die problemen op kan leveren.

Hoe weet ik of ik hier last van heb?

Onder invloed van stress kun je van alles en nog wat voelen. Sommige mensen die last hebben van een lage bloeddruk door stress, voelen dit direct op het moment dat de stress optreedt. Bij anderen komt de klap pas later. Dit heeft onder andere te maken met de aanmaak van adrenaline. Tijdens stresssituaties ervaar je soms een soort roes. Dingen gaan wellicht op de automatische piloot en pas wanneer de stress afneemt, merk je ineens hoe slecht jij je voelt.

duizeligheid

Een lage bloeddruk gaat niet altijd gepaard met duidelijke symptomen. Toch ervaren veel mensen deze wel. De meest voorkomende symptomen van een lage bloeddruk zijn:

In ernstige gevallen kunnen mensen flauwvallen door een te lage bloeddruk. De symptomen die je ervaart, kunnen je een angstig gevoel bezorgen. Bij afwezigheid van stress, maar zeker ook in stressvolle situaties. De duizeligheid en misselijkheid worden soms door mensen aangezien als hartproblemen. Iedereen weet natuurlijk dat stress niet goed is voor je hart. Gelukkig is hier maar zelden sprake van en is een lage bloeddruk negen van de tien keer weliswaar vervelend, maar ook onschuldig.

Hoe kan ik een lage bloeddruk door stress voorkomen?

Een lage bloeddruk door stress is vaak lastig te voorkomen. Dit zeg ik niet om je angst aan te jagen. Het heeft vooral te maken met het feit dat je lang niet altijd kunt voorspellen wanneer stress je gaat treffen. Kon je stressvolle situaties wel altijd zien aankomen, dan kon je deze veel vaker vermijden. Stress vermijden of stress verminderen is dan ook de beste oplossing wanneer je een lage bloeddruk ervaart. Bevind jij je in een stressvolle situatie en merk je dat je hier last van krijgt, probeer dan een manier te vinden om uit de situatie te stappen. Dat kan niet altijd, maar soms heb je een bepaalde mate van controle. Stel bijvoorbeeld dat je stress ervaart door een verhitte discussie, geef dan aan dat jij je niet goed voelt en even rust nodig hebt.

Wanneer je niet aan stress kunt ontsnappen

In veel gevallen kun je niet aan de stress ontsnappen. In die gevallen is het vooral belangrijk om kalm te blijven. Span je zo min mogelijk in en probeer je gedachten te verzetten. Probeer ontspanningsoefeningen en ademhalingsoefeningen. Herinner jezelf ook aan het feit dat het uiteindelijk weer over gaat. Het is waarschijnlijk niet de eerste keer dat je het meemaakt. Alle voorgaande keren kwam het ook uiteindelijk weer goed. Angst is eigenlijk je grootste tegenstander in dit soort situaties. Mensen zijn vaak bang om flauw te vallen. Dat kan inderdaad gebeuren. Jezelf hierover opwinden verkleint de kans dat dit gebeurt echter niet.

ontspanningsoefeningen

Natuurlijk kun je ook eten en drinken om je bloeddruk te verhogen. Vocht en zout zijn belangrijk. Door zout in te nemen kan je lichaam beter vocht vasthouden. Weet je dat je snel last krijgt van een lage bloeddruk? Zorg er dan voor dat je altijd iets te drinken en een hartige snack bij je hebt.

Het onderliggende probleem: stress

Dan hebben wij het natuurlijk nog niet gehad over het onderliggende probleem: stress zelf. Een lage bloeddruk door stress is een gevolg van te veel stress. Misschien heb je ook zonder stress last van een lage bloeddruk. Stress aanpakken kan er dan echter ook voor zorgen dat je veel minder vaak problemen ervaart. Zeker wanneer je last hebt van chronische stress.

Wat je problemen ook zijn: de coaches van Liberi zijn er om jou effectief en blijvend van je stress af te helpen. Dat doen zij met behulp van een unieke methode die op persoonlijke wijze wordt ingevuld. De kans is groot dat je niet alleen last hebt van een lage bloeddruk, maar ook van andere stress gerelateerde problemen. Daar wil je natuurlijk vanaf. Neem contact met ons op voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek. Wij koppelen jou aan een coach bij jou in de buurt. In dit intake gesprek kun je vertellen over je problemen en zal onze coach uitleggen hoe hij/zij je kan helpen. Wij vinden het belangrijk dat je een klik hebt met je coach. Voel je deze onverhoopt niet, dan regelen wij gewoon een gesprek met een andere coach voor je.

Nieuwsgierig geworden?

Doe geheel vrijblijvend de burn-out test of neem contact met ons op.

Burn-out test Contact opnemen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit bericht:
×
Schrijf je nu in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws over stress en burn-out. Inschrijven