Zoeken

Zoeken sluiten

Eerste signalen van overspannen: herken en herstel ze op tijd

donderdag 2 september 2021

Eerste signalen van overspannen: herken en herstel ze op tijd

Overspannen of niet? Leer de eerste signalen van overspannen tijdig te herkennen. Zo voorkom je dat overspannenheid zal leiden tot een burn out. Dan zul je veel meer hersteltijd nodig hebben. Overspannenheid ontstaat zodra wij de stress in ons leven niet meer in de hand hebben, maar toch ‘gewoon’ doorgaan. Waarom raken steeds meer mensen overspannen? Het is vaak niet alleen ons werk, maar ook onze persoonlijke situaties die onze aandacht en energie vragen. Bovendien worden we constant blootgesteld aan allerlei externe prikkels. Het is dan ook niet verwonderlijk dat ons zenuwstelsel dit niet meer kan bijhouden. Als gevolg daarvan ontstaan er verschillende gezondheidsklachten, zowel lichamelijk als mentaal. Vaak begint het met vage klachten, zoals sneller vermoeid zijn of stemmingswisselingen hebben. Als we deze signalen echter niet op tijd (h)erkennen bij onszelf, raken we overspannen. Het is dan ook van belang om de eerste signalen van overspannen niet te negeren.

In dit blogartikel lees je welke signalen dit zijn. Daarnaast geven wij tips hoe je hiermee om kunt gaan en een burn out kunt voorkomen!

eerste signalen van overspannen

Hoe raken we overspannen?

Hoe raken we overspannen? Je hebt de signalen van jouw lichaam, maar ook van jouw innerlijke stem te lang genegeerd. Deze probeert dan via andere wegen van zich te laten horen, namelijk middels verschillende gezondheidsklachten. Het zijn waarschuwingssignalen. Blijven we deze nog langer negeren, dan kan overspannenheid zelfs leiden tot een burn out. Vaak raken we onszelf dan helemaal kwijt. Het zal dan veel langer duren om weer te herstellen. Bij overspannenheid ervaart ons zenuwstelsel een onbalans. Zijn ons lichaam en geest kalm, dan kunnen onze neurotransmitters ook beter hun werk doen. Deze zullen dan moeiteloos onze gelukshormonen blijven aanmaken, zoals serotonine en dopamine. Echter bij teveel stress is ons stresshormoon cortisol constant overactief waardoor de gelukshormonen weinig kans krijgen. Dit maakt het dan ook moeilijker om positief en stressbestendig te kunnen blijven.

Online cursus
49.00
Online cursus
Stap voor stap stressvrij, bewezen effectief, op basis van het Liberi Fasenplan.

Eerste signalen van overspannen: lichamelijke signalen

  • Slaapproblemen; onrustig slapen komt vaak voor als een eerste signaal van overspannen zijn of worden. Soms kun je de slaap moeilijk vatten of je wordt juist vaker midden in de nacht wakker. Bovendien lukt het soms helemaal niet om te slapen en heb je last van slapeloosheid
  • Vermoeidheid; vermoeid zijn is één van de eerste signalen van overspannen zijn. Je hebt steeds meer moeite met opstaan in de ochtend. Daarnaast voel je je eigenlijk de hele dag moe, ook zonder iets gedaan te hebben. Het is namelijk vooral je geest die moe is.
  • Buikpijn; je herkent vast wel de buikpijn die je ervaart als je nerveus bent voor iets. Bij stress hebben we vaak een constant nerveus gevoel dat zijn weerslag heeft op de buik. Dit is niet alleen vervelend, maar nervositeit die langere tijd aanhoudt kan problemen geven met de spijsvertering, zoals darmklachten.
  • Hoofdpijn; we hebben bijna allemaal weleens hoofdpijn na een drukke dag, maar als dit vrijwel dagelijks zo is, dan is er meer aan de hand. Soms wordt de hoofdpijn ondraaglijk en spreek je van migraine.

Welke eerste signalen van overspannen herken jij?

  • Spierpijn; wist je dat frequent spierpijn hebben ook een signaal kan zijn van overspannenheid? De stress wordt dan namelijk ook voelbaar via onze spieren die zich niet meer kunnen ontspannen. Daarnaast komen ook restless legs oftwel rusteloze benen voor.
  • Hyperventilatie; in situaties waarin we stress hebben, wordt onze ademhaling vaak sneller en oppervlakkiger. Als dit langere tijd aanhoudt kun je last krijgen van hyperventilatie. Dit ontstaan doordat onze hersenen te weinig zuurstof krijgen.
  • Zweten; als je veel stress hebt, kun je sneller gaan zweten. Niet alleen tijdens een spannende presentatie, maar ook als je in ‘rust’ bent, zo komt nachtelijk zweten vaker voor. Soms is er zelfs sprake van overmatig zweten.
  • Hormonale disbalans; bij een verstoorde hormoonbalans zijn onze hormonen oestrogeen en progesteron uit balans. Dit kan leiden tot bijvoorbeeld PMS klachten of endometriose. Daarnaast komt overgewicht voor.

eerste signalen van overspannen

Eerste signalen van overspannen: ook mentaal?

  • Concentratieproblemen; als de werkdruk te hoog wordt of we ervaren teveel stress in persoonlijke situaties, krijgen we vaak moeite met onze concentratie Het wordt steeds moeilijker om je focus te houden. Het is een belangrijk eerste signaal dat aangeeft dat je overspannen bent.
  • Paniekaanval; als we stress hebben, raken we eerder in paniek als dingen niet gaan zoals we hadden gedacht. Ernstiger wordt het echter met een paniekaanval, want je kunt niet meer helder nadenken en bent bang om de controle te gaan verliezen. Je gedachten worden beangstigend.
  • Angstklachten; angstgevoelens ontstaan vaak doordat we niet in het NU leven, maar gericht zijn op het verleden of de toekomst. Soms is er zelfs sprake van een angststoornis, zoals een sociale angststoornis.
  • Prikkelbaar; prikkelbaar zijn of sneller geïrriteerd is ook één van de eerste signalen van overspannen zijn. Daarnaast kun je je opgejaagd voelen. Kortom, je bevindt je in een constante stressmodus, je vindt geen rust waardoor dit ook merkbaar gaat worden voor anderen in jouw omgeving.

Negeer ook de mentale symptomen niet

  • Stemmingswisselingen; voel je je het ene moment nog blij en ben je even later alweer somber? Dan heb je last van stemmingswisselingen als symptoom van stress. Dit komt doordat je brein moeite heeft met het in balans houden van je humeur. Herkenbaar?
  • Negatieve gedachten; als je overspannen raakt of al bent, wordt het steeds moeilijker om positief te blijven. Je gedachten blijven maar malen en het wordt moeilijker om te kunnen genieten.
  • Zorgen maken; zorgen maken en piekeren is een duidelijk signaal van overspannenheid. Je blijft scenario’s in je hoofd afspelen, zoals ‘hoe heeft dat fout kunnen gaan? Of ‘hoe komt dat ooit nog goed?’.
  • Drukte in je hoofd; herken je dat, je hebt constant een rusteloos gevoel, niet alleen in je lijf, maar ook in je hoofd. Je kunt je gedachten niet stoppen en je vindt het moeilijk om weer rust in je hoofd te krijgen.
  • Depressieve gevoelens; soms kunnen negatieve gedachten en somberheid zelfs leiden tot depressieve gevoelens. Dit is eigenlijk al een signaal dat je dichtbij een burn out bent. Laat het niet zo ver komen!
Burn-out test
Gratis
Burn-out test
Onze gratis burn-out test geeft je in 50 vragen antwoord hoe het nu daadwerkelijk is gesteld met jouw stressniveau.

Eerste signalen van overspannen: herstel ze

Overspannen? Ontspannen!

Zoek bewust naar (nieuwe) mogelijkheden voor ontspanning, vraag jezelf af, wat is voor mij de beste manier om te ontspannen? Inspiratie nodig? Denk eens aan bosbaden, yoga, een massage of muziek luisteren.

Kies voor zelfliefde

Als we overspannen zijn, zijn we de verbinding met onszelf kwijt. Deze verbinding kun je echter weer herstellen. Wel dien je hier bewust mee aan de slag te gaan. Lees hier meer over zelfliefde voor meer rust en geluk in je leven.

eerste signalen van overspannen

Gezonde voeding bij overspannenheid

Als je overspannen bent, is het des te belangrijk om ongezonde voeding zoveel mogelijk te vermijden. Kies voor echte voedingsstoffen, zoals voldoende eiwitten en gezonde vetzuren. Maak je hersenen blij met brainfood. Verdiep je ook eens in kruiden bij stress.

Breng rust in je hoofd

Hoe krijg je ooit weer rust in je hoofd zul je je afvragen als je overspannen bent. Ga uit je hoofd en in je lijf! Ga bijvoorbeeld sporten, dansen of wandelen. Het maakt je mindful. Leer ook meer mindfulness

Eerste signalen van overspannen: extra tips voor jouw balans

  • Ochtendroutine creëren; misschien heb je behoefte aan meer structuur? Met een ochtendroutine kun je een intentie voor de dag maken, mediteren of een inspirerend boek lezen Daarnaast maak je een gezond ontbijt waarbij je bewust eet en drinkt. Knuffel ook je dierbaren of je huisdier en ga even naar buiten.
  • Grenzen aangeven; breng je zenuwstelsel weer tot rust door tijdig je grenzen aan te geven en leer ook om vaker nee te zeggen. Dat is zeker niet egoïstisch, het is zelfzorg.
  • Leer te luisteren naar je ziel; leer te luisteren naar wat jouw geest je wilt zeggen dat het nu nodig heeft. Is dat oefenen voor een betere ademhaling of misschien wel even dansen? Zo kom je vanzelf weer terug in je kracht.
Online cursus
49.00
Online cursus
Stap voor stap stressvrij, bewezen effectief, op basis van het Liberi Fasenplan.

Eerste signalen van overspannen: herkennen en herstellen

Om erger te kunnen voorkomen, is het tijdig herkennen van de eerste signalen van overspannen heel belangrijk. Overspannenheid uit zich in zowel lichamelijke als mentale gezondheidsproblemen. Denk hierbij aan regelmatig hoofdpijn hebben, slaapproblemen, vaak huilen of geen eetlust hebben. Daarnaast ervaar je mentale klachten, zo kun je een kort lontje hebben of geen motivatie meer hebben voor je werk.

Maar net zo belangrijk is het tijdig herstellen van deze eerste signalen. Dat betekent wel bewust naar jezelf willen en durven kijken. Maak bewust tijd voor jezelf, voor de verbinding met jezelf, bijvoorbeeld met hulp van meditatie. Welke self care tips passen bij jou? Kun je jouw werk misschien delegeren? Zorg ervoor dat je jouw zelfbeeld verbetert en je jouw energie verhoogt.

Kortom, herken en herstel je de eerste signalen van overspannen, dan breng je jouw hele zelf -jouw body, mind en spirit- weer in balans!

Wil jij hulp bij stress of burn-out?

Doe geheel vrijblijvend de burn-out test of neem contact met ons op.

Direct contact Of bel 085 - 5363606

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit bericht:
×
Schrijf je nu in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws over stress en burn-out. Inschrijven