Zoeken

Zoeken sluiten

Stoppen met roken: geeft het jou stress? Wij geven tips

donderdag 24 juni 2021

Stoppen met roken: geeft het jou stress? Wij geven tips

Wist je dat roken in tijden van stress jouw stresslevel juist laat toenemen? Roken verhoogt namelijk het stresshormoon cortisol. Stoppen met roken is uiteraard een goede stap voor jouw gezondheid, want het verbetert jouw immuunsysteem. Voor sommigen zal dit probleemloos gaan. Voor de meesten is dit echter niet altijd gemakkelijk en kan stoppen met roken stress met zich meebrengen. Is dit herkenbaar voor jou? Je kunt namelijk tijdelijk stressklachten ervaren waardoor je eerder geneigd kunt zijn om toch weer te gaan roken. Dit zijn echter symptomen als gevolg van de ontwenningsverschijnselen. Zo kun je last hebben van sombere gevoelens, minder focus hebben en je lusteloos voelen. Deze stressklachten zullen echter vanzelf weer verdwijnen als je goed voor jezelf zorgt. In dit blogartikel geven wij je tips om het stoppen met roken makkelijker te maken en zonder stress.

stoppen met roken

 

Het gevaar van roken

Waarom zou je willen stoppen met roken? Roken vergroot de kans op verschillende (chronische) ziekten, zoals kanker. Roken werkt ontstekingsbevorderend in het lichaam. Daarnaast stimuleert roken, net als suikers, cafeïne en alcohol, de stresshormonen adrenaline en cortisol. Deze middelen zullen je tijdelijk nieuwe energie geven, maar uiteindelijk voel je je vermoeid, nerveus of opgejaagd. Roken kan ook leiden tot een ontstabiele bloedsuikerspiegel waardoor jouw lichaam veel energie verbruikt ten koste van andere belangrijke functies in het lichaam. Roken verzwakt je immuunsysteem en maakt je vatbaarder voor verschillende gezondheidsproblemen. Zo kan roken problemen geven met de spijsvertering. Bovendien bemoeilijkt roken de opname van voedingsstoffen waardoor de weerstand wordt verlaagd. Wist je dat de zoetstoffen in sigaretten het roken verslavend maken? Tenslotte heeft roken nadelige effecten voor ons mentale welzijn. Kortom, stoppen met roken zal zowel jouw lichamelijke als  geestelijke gezondheid verbeteren.

Online cursus
49.00
Online cursus
Stap voor stap stressvrij, bewezen effectief, op basis van het Liberi Fasenplan.

Stress door stoppen met roken

Na het stoppen met roken, kun je te maken krijgen met verschillende stressklachten. Zo kunnen we last hebben van stemmingswisselingen, een kort lontje hebben of we zijn prikkelbaar. We voelen ons vaak rusteloos en nerveus en we hebben moeite met ontspannen. Daarnaast komt slapeloosheid veel voor als stressreactie na het stoppen met roken. Bovendien kun je problemen hebben met je concentratie en moeite hebben met helder denken. Tenslotte kunnen we last krijgen van somberheid, angstgevoelens en zelfs depressieve gevoelens.

Zin in suikers

Als gevolg kan er een gebrek aan eetlust zijn of we hebben juist de neiging om meer suikers te eten. Teveel suikers zullen echter het cortisolgehalte nog meer laten stijgen waardoor de stressklachten kunnen verergeren. Je zult even nieuwe energie krijgen en een goed gevoel, maar dat is helaas van korte duur. Uiteindelijk kunnen suikers juist hoofdpijn geven, een gebrek aan energie en vermoeidheid. Wist je dat door suikers je lichaam meer moeite heeft om magnesium op te nemen? En dit is juist een belangrijk mineraal dat bijdraagt aan vermindering van stress. Daarnaast hebben we magnesium nodig om te kunnen ontspannen en beter te slapen.

Burn-out test
Gratis
Burn-out test
Onze gratis burn-out test geeft je in 50 vragen antwoord hoe het nu daadwerkelijk is gesteld met jouw stressniveau.

Voordelen stoppen met roken

Stoppen met roken heeft voordelen voor zowel jouw fysieke als jouw mentale gezondheid. Daarnaast zal het ook bijdragen aan een gezonde emotionele balans. Je gezondheid zal zich snel herstellen na het stoppen met roken.

  • Gezonde bloeddruk; roken verhoogt de bloeddruk met meer kans op hartproblemen.
  • Mooiere huid; roken laat de huid er dof uitzien, na het stoppen met roken zal jouw huid zich snel herstellen.
  • Je smaak- en reukvermogen zal worden verbeterd nadat je gestopt bent met roken.
  • Vermindert kans op depressieve gevoelens; net als suikers en bewerkte voeding verhoogt roken de kans op een depressie. De neurotransmitters, zoals serotonine zullen weer op een natuurlijke manier worden geprikkeld.
  • Verbetert jouw geheugen; net als teveel suikers, kan ook roken leiden tot geheugenproblemen.
  • Sterker immuunsysteem; niet roken zorgt ervoor dat de opname van voedingsstoffen wordt verbeterd.
  • Gezonde darmflora; de darmgezondheid zal verbeteren en het zal darmklachten helpen verminderen.

stoppen met roken

Meer zelfvertrouwen

  • Vergroot jouw zelfliefde en zelfvertrouwen; je geeft prioriteit aan de gezondheid van jouw lichaam en geest.
  • Betere ademhaling; stoppen met roken zal direct meer zuurstof geven waardoor de ademhaling wordt verbeterd. De gezondheid van je longen zal verbeteren.
  • Hormonale balans; doordat roken het cortisolgehalte verhoogt, wordt de werking van de belangrijke hormonen oestrogeen en progesteron verstoord.
  • Je wordt productiever; daarnaast zul je beter kunnen omgaan met werkdruk.
  • Beter slapen; stoppen met roken zal ervoor zorgen dat jouw gezonde slaappatroon wordt hersteld.
  • Meer energie; roken mag je dan misschien wat energie geven, uiteindelijk maakt het je moe.
  • Gezonde bijnieren; roken vergroot de kans op bijnieruitputting, want de bijnieren produceren het stresshormoon cortisol.
Online cursus
49.00
Online cursus
Stap voor stap stressvrij, bewezen effectief, op basis van het Liberi Fasenplan.

Stoppen met roken tips

Roken is voor velen vaak een moment van ontspanning. Stoppen met roken vergt dan ook dat je op zoek gaat naar andere, gezonde momenten van ontspanning. Zo kun je bijvoorbeeld gebruik maken van stoppen met roken apps. Daarnaast hebben wij de volgende tips voor je om het stoppen met roken makkelijk en stressvrij te maken:

    • Meditatie maakt je hoofd leeg waardoor je mentaal meer in balans blijft              
    • Bosbaden is tijd doorbrengen in de natuur en dat brengt je dichterbij je eigen gevoel
    • Wandelcoaching is coaching in de natuur dat jou kan helpen om stress van je af te praten         
    • Self care is onmisbaar om voldoende tijd voor jezelf te nemen; dit zijn self care tips voor iedere dag
    • Gezonde, onbewerkte voeding draagt bij aan vitaliteit, neem daarbij weinig suikers en gluten
    • Multivitamine zorgt voor extra energie en ondersteuning bij stress door stoppen met roken
    • Ongiften door spirulina of chlorella te nemen, het ondersteunt het ontgiftingsproces van je lichaam

stoppen met roken

Stoppen met roken is stoppen met stress

Roken is, net als het eten van suikers en het drinken van cafeïne en alcohol verslavend. Zodra je stopt met roken zal jouw immuunsysteem direct worden versterkt. Het gevoel dat roken stress helpt te verlichten is echter schijn. In tegendeel, roken zal jouw stressniveau alleen maar doen toenemen. Hoewel stoppen met roken stress met zich kan meebrengen, zal jouw stress uiteindelijk verminderen. Je voelt je rustiger en meer in balans en krijgt meer energie. Negatieve gedachten zullen afnemen. Het stoppen gaat gemakkelijker als je zorgt voor meer rustmomenten en goed voor jezelf zorgt. Bijvoorbeeld door dagelijkse beweging in de natuur of door te mediteren. Kortom, stoppen met roken zal je helpen naar een stressvrij leven!

Wil jij hulp bij stress of burn-out?

Doe geheel vrijblijvend de burn-out test of neem contact met ons op.

Direct contact Of bel 085 - 5363606

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit bericht:
×
Schrijf je nu in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws over stress en burn-out. Inschrijven