fbpx

Wat is melatonine?

Wat is melatonine?

Wat is melatonine? 1024 682 Liberi

Wat is melatonine? Alles wat je erover wilt weten en 3 praktische tips

We hebben al vaker geschreven over slapen en het belang van melatonine, maar wat is melatonine nou eigenlijk? En wat doet het precies? Daar gaan we vandaag graag wat dieper op in.

Wat is melatonine? Melatonine is een hormoon dat wordt aangemaakt in de pijnappelklier en vanuit serotonine wordt geproduceerd. Dit stofje komt vrij in het lichaam wanneer het donker wordt en de aanmaak wordt geremd zodra het weer licht wordt.

Dankzij de interne klok van het lichaam wordt de cyclus van slapen en wakker worden op een natuurlijke manier gecontroleerd en regelt het tegelijkertijd hoeveel melatonine door het lichaam wordt aangemaakt. In de avond zal het melatonine niveau stijgen en rond 23.00 uur zit het op een piek, als de stof vrijkomt in het bloed word je slaperig. Melatonine zorgt er tegelijkertijd voor dat de lichaamstemperatuur gaat dalen (het lichaam weet dan dat het nacht is en tijd is voor rust). Het grootste gedeelte van de nacht blijft het melatoninegehalte hoog, de piek houdt gemiddeld aan tot ongeveer 3:00 uur ‘s nachts. ‘s Morgens daalt dit weer.

Naast dat melatonine zorgt voor rust in het lichaam draagt het ook bij aan de gezondheid:

  • Ondersteuning aan hart- en bloedvaten
  • Vermindering van spanning
  • Ondersteuning aan het immuunsysteem
  • Bescherming tegen vrije radicalen
  • Herstelt het lichaam

Verstoring aanmaak melatonine

Er zijn verschillende dingen die invloed hebben op de aanmaak van melatonine of het zelfs verstoren.

  • De aanmaak van melatonine neemt af wanneer je ouder wordt, dit is ook waarom ouderen minder slapen.
  • Als je overdag weinig licht ziet, kan het zijn dat het lichaam overdag melatonine gaat aanmaken en maakt het minder of helemaal niets aan in de avond.
  • Doordat licht invloed heeft op de hoeveelheid melatonine die wordt aangemaakt, kunnen korte dagen in de winter ervoor zorgen dat melatonine eerder of juist later wordt aangemaakt. Dit kan zorgen voor een winterdepressie of SAD (seizoensgebonden affectieve stoornis).
  • In de zomer is het juist langer licht waardoor de aanmaak van dit slaapstofje minder is, dit kan effect hebben op de nachtrust.
  • Blauwlicht van computer, tv of smartphone remt de aanmaak van melatonine. Dat is ook de reden waarom wordt afgeraden om deze schermen voor het slapen te gebruiken.
  • Als je dagelijks last hebt van slaapproblemen kan dit de aanmaak van melatonine beïnvloeden.
  • Wanneer je biologische klok uit balans is, bijvoorbeeld door een jetlag, onregelmatige werktijden of te lang uitslapen, kan het zijn dat de aanmaak van melatonine laat of zelfs helemaal niet op gang komt.

melatonine is een hormoon

Melatonine gebruiken als supplement

Wat is melatonine? En hoe kun je het als supplement inzetten? Hoewel melatonine door het lichaam zelf wordt aangemaakt, is het ook mogelijk om het als supplement te kopen om op deze manier de nachtrust te bevorderen. Je kunt het kopen via de drogist of online.

Wat wel belangrijk is, is om het supplement ongeveer 2 uur voordat je naar bed wilt gaan in te nemen. Op deze manier kan het inwerken op het lichaam en ben je slaperig tegen de tijd dat je wilt gaan slapen.

Het effect en de bijwerkingen van melatonine zijn:

  • Je wordt er slaperig van
  • Het kan zijn dat je er levendiger van gaat dromen
  • Daling van de lichaamstemperatuur
  • Verandering van de bloeddruk (minimaal effect)
  • Moeilijker wakker worden, ochtendhumeur

Verder is het niet verslavend en heeft het geen andere bijwerkingen. Mocht je een aandoening hebben of een chronisch slaapprobleem kan het gunstig zijn om eerst te overleggen met je huisarts voordat je begint met dit supplement. Bij ziekten zoals de ziekte van Crohn, reumatoïde artritis, leverziekte, leukemie en baarmoederhalskanker kan dit supplement de symptomen versterken. Daarbij zullen mensen met epilepsie, neurologische stoornissen, nierinsufficiëntie of als je zwanger bent of borstvoeding geeft voorzichtig moeten zijn met melatonine als supplement.

Doordat het een slaperig effect heeft mag dit supplement niet gebruikt worden als je nog moet autorijden of een machine moet besturen.

Beter slapen met voeding

Ook in voeding komt melatonine voor. Het kan dus helpend zijn om onderstaande voedingsproducten te eten/drinken in de avond om de nachtrust op deze manier te verbeteren en mogelijk sneller in slaap te vallen.

  • Zure kersen, kersensap
  • Walnoten
  • Ananas
  • Mosterdzaad
  • Amandelen
  • Bananen
  • Goji-bessen
  • Tomaten

Wat is melatonine eigenlijk

Mocht je ‘s avonds voor het slapen gaan nog honger hebben, kun je er dus voor kiezen om een schaaltje zure kersen te eten, een banaan of een handje amandelen. Echter is het wel zo dat de melatonine uit voeding pas helpend zou zijn als het voedingsproduct minimaal één milligram melatonine bevat wat moeilijk haalbaar is met een normale portie.

Tips voor een goede melatonine balans

Onderstaande tips kunnen ondersteuning bieden om het melatonine gehalte in balans te houden.

1. Schermen uit

Wil je goed kunnen slapen? Zet dan minimaal één uur voordat je naar bed gaat al je schermen uit. De aanmaak van melatonine wordt namelijk geremd door het licht dat er vanaf komt. Leg je laptop weg, zet je smartphone alvast uit en leg deze buiten handbereik en lees een boek in plaats van tv te kijken.

2. Een vast ritme

Zorg dat je een vaste tijd hebt om naar bed te gaan en op te staan, zodat je biologische klok in balans blijft. Als je biologische klok uit balans is kan het zijn dat de aanmaak van melatonine later of helemaal niet op gang komt.

3. Speel met licht

Het melatoninegehalte wordt beïnvloed door licht. Het kan dus gunstig zijn om in de avond gebruik te maken van schemerverlichting in plaats van een grote lamp. Dit kan helpen om de aanmaak van melatonine te activeren. In de zomerdagen kun je er juist voor kiezen om de kamer – als het buiten nog licht is – te verduisteren.

Wat is melatonine? Conclusie

We hopen dat we in dit blog de vraag: ‘wat is melatonine?’ goed beantwoord hebben voor je en dat je vooruit kunt met onze tips.

Het kan prettig zijn om af en toe gebruik te maken van een supplement om je nachtrust te verbeteren. Echter is dit niet de oplossing bij structurele slaapproblemen. Als bijvoorbeeld stress de oorzaak is, is het van groot belang dat dit wordt aangepakt en niet wordt gemaskeerd door een supplement om beter te slapen. Daarnaast kunnen slaapproblemen wijzen op gezondheidsproblemen. Als je af en toe slecht slaapt, kan het gebruik van melatonine en goede oplossing zijn. Maar als je structurele klachten hebt, raden we toch aan om even met de huisarts te overleggen.

Twijfel jij of je slechte nachtrust komt door stress? Doe onze gratis Stress Test! Na het invullen van een aantal vragen krijg je direct een antwoord.

Categorie: Burn-out

5 minuten leestijd

Deel deze blog:

Deel deze blog:
reinoud prins liberi

Reinoud Prins,
Wandelcoach en medeoprichter Liberi


Over de auteur:

Nadat ik zelf een heftige burn-out heb meegemaakt, waarin angst en depressie sterk aanwezig waren heb ik het roer om gegooid. In mijn coaching ben ik compassievol, recht door zee en oplossingsgericht. Mijn eigen ervaring neem ik graag mee om je te helpen om tot nieuwe inzichten te komen. Ik geloof dat niets ooit voor niets is. Mijn missie is geslaagd als jij je authentieke zelf hebt (terug) gevonden.

Coach-Reinoud-Drenthe-Overijssel

Reinoud Prins,
Wandelcoach en medeoprichter Liberi


Over de auteur:

Nadat ik zelf een heftige burn-out heb meegemaakt, waarin angst en depressie sterk aanwezig waren heb ik het roer om gegooid. In mijn coaching ben ik compassievol, recht door zee en oplossingsgericht. Mijn eigen ervaring neem ik graag mee om je te helpen om tot nieuwe inzichten te komen. Ik geloof dat niets ooit voor niets is. Mijn missie is geslaagd als jij je authentieke zelf hebt (terug) gevonden.

Over ons

Voor wie

onze werkwijze

×
Schrijf je nu in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws over stress en burn-out. Inschrijven
WhatsApp WhatsApp