Zoeken

Zoeken sluiten

Winterdepressie

donderdag 27 augustus 2020

Een winterdepressie bestaat echt. Laat ik maar direct met de deur in huis vallen. Mensen die in de wintermaanden worstelen met depressieve gevoelens stellen zich niet aan. Wordt dat dan nog wel eens gedacht? Absoluut. Zeker omdat iedereen zich in de wintermaanden wel eens wat minder vrolijk voelt dan in de lente of de zomer. Je kijkt naar buiten en het enige dat je ziet is druilerig weer. Het is koud, regenachtig en winderig. De hele wereld ziet er gewoon grauw uit. Dat zijn niet de beste omstandigheden om je optimaal in te voelen. Je zou dus denken dat er voor iets als een winterdepressie dan ook wel genoeg begrip is. Vreemd genoeg is het tegenovergestelde vaak waar. Heb jij last van een winterdepressie, dan heb je vast wel eens gehoord dat mensen zeiden: “Ach joh, dat heb ik ook.”

Wanneer je echt last hebt van een winterdepressie, is dit net zo heftig als een “normale” depressie. Maar hoe kan het toch dat je hier in de winter last van hebt? Is je gemoedstoestand echt zo eenvoudig te beïnvloeden door het weer? Ja, dat is mogelijk. Lees verder om uit te vinden hoe dit zit.

Waarom krijg je een winterdepressie?

Waarom krijg je een winterdepressie?

De eerste vraag die veel mensen natuurlijk stellen, is: waarom krijg ik een winterdepressie? Hoe kan het nu dat jij je het grootste gedeelte van het jaar prima voelt, maar je depressief wordt zodra de dagen korter worden en de temperatuur daalt? De verklaring is eigenlijk te eenvoudig voor woorden: zonlicht. Voor je dag/nachtritme én voor je geestelijke gesteldheid is zonlicht van cruciaal belang. Iedereen heeft zonlicht nodig om zich goed te voelen. Net als bij de hoeveelheid slaap, varieert ook per persoon hoeveel zonlicht iemand nodig heeft. Daarom zijn er mensen die in de winter totaal geen last hebben van depressieve gevoelens en andere mensen wel.

In de winter kan je biologische klok verstoord raken. Dan denk je wellicht: dat gaat zich uiten in slaapproblemen. Bij mensen met een winterdepressie uit dit zich echter op een andere manier. In de winter kent een dag eenvoudigweg minder zonuren. Ook is de lichtintensiteit lager. Dit kan ervoor zorgen dat je lichaam meer melatonine aanmaakt. Melatonine is de stof die ervoor zorgt dat je slaperig wordt. ’s Nachts heb je deze dus hard nodig, overdag zit hij in de weg. Dat is precies wat er bij een winterdepressie gebeurt. Je melatoninespiegel overdag blijft te hoog. Dit zorgt ervoor dat jij je nooit fit voelt, overdag rondloopt met een slaperig gevoel en mogelijk tot depressieve gevoelens.

Waar kun je last van krijgen?

De oorzaak van een winterdepressie ligt dus vaak net wat anders dan die van andere vormen van depressie. De uitwerking is echter vaak gelijk. Wat je depressie ook veroorzaakt, je ervaart voor een groot deel dezelfde klachten. Somberheid, emotionele buien, een gebrek aan energie, snel prikkelbaar zijn, nergens plezier in hebben. Maar misschien ook wel ernstigere gedachten, zoals het gevoel dat het beter zou zijn als je dood was. Een winterdepressie kan zeer, zeer hevig zijn. Helemaal omdat het voor sommige mensen ook nog eens bovenop reeds spelende problemen kan komen. Wie zich al niet goed voelt, of misschien al last heeft van een depressie, kan hier in de winter extra veel last van krijgen. Er komt in de vorm van het gebrek aan daglicht namelijk nog een mogelijke tweede bron van depressie bij.

Een duidelijke link

Een winterdepressie is dus zeker geen fabeltje. Het wordt niet alleen onderschreven door wetenschap, maar ook door harde cijfers. Een goed voorbeeld hiervan wordt gevormd door Scandinavië. Noorwegen, Zweden en Finland zijn drie landen die traditiegetrouw hoog scoren op het gebied van geluk onder inwoners. Er zijn echter uitzonderingen. Hoe verder je naar het noorden gaat, des te vaker mensen te kampen hebben met depressie. Zo is onderzocht dat in Zweden in Lapland en Norbotten het percentage mensen met een depressie 50% hoger ligt dan in de rest van het land. Ook in de gebieden waar het ’s winters bijna nooit licht wordt, is depressie een groot probleem. Dit bewijst hoe sterk de invloed van de natuur kan zijn.

Het is dan ook niet gek dat bij veel mensen juist in de winter een burn-out toeslaat. Wanneer je stemming en geestelijke gemoedstoestand vatbaar zijn voor het weer, kan het zo zijn dat je in de winter net dat “zetje” krijgt dat je niet kon gebruiken.

Een winterdepressie is vaak geen verrassing, en daarom ook zo moeilijk

Een winterdepressie kent nog een element dat het extra moeilijk kan maken en dat is het feit dat voor veel mensen een winterdepressie – na verloop van tijd – niet als een verrassing komt. De eerste keer soms wel, maar voor veel mensen is een winterdepressie een jaarlijks terugkerend iets. Dat maakt het extra lastig. Wanneer in september de dagen weer echt merkbaar korter worden, zie je de bui alweer hangen: over een paar weken voel jij je weer ellendig. Je vooruitzicht is ook duidelijk: een aantal moeilijke maanden waar je niets tegen kunt doen. Of toch wel? De wetenschap dat het na de winter weer beter wordt, houd je wellicht enigszins op de been. Dat neemt niet weg dat je het liefste jouw winterdepressie zou verslaan. Is dat mogelijk?

Wat kun je er tegen doen?

Wat kun je er tegen doen?

Ik hoef er niet omheen te draaien: een winterdepressie overwinnen, is lastiger dan het overwinnen van een andere depressie. Dat heeft alles te maken met de oorzaak. Voor elke depressie is er een oorzaak. Onze coaches zijn gespecialiseerd in het samen met jou achterhalen, erkennen en oplossen van deze oorzaak. Zo kun je van je depressie afkomen. Echter: de oorzaak van een winterdepressie laat zich niet wegnemen. Dat betekent niet dat je er niets aan kunt doen. Zo kun je lichttherapie volgen om de effecten van je depressie te verminderen. Dit kun je gewoon thuis doen, met speciale lampen. Het is ook altijd verstandig om zo veel mogelijk daglicht te pakken. Blijf dus zeker niet de hele dag binnen zitten, ook al heb je wel die neiging.

Maar ook bij een winterdepressie kan onze coaching helpen. Wij kunnen je namelijk helpen met het omgaan met de symptomen, of het maken van veranderingen in je leven waardoor je meer energie krijgt en minder leidt onder je winterdepressie.

Nieuwsgierig geworden?

Doe geheel vrijblijvend de burn-out test of neem contact met ons op.

Burn-out test Contact opnemen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit bericht:
×
Schrijf je nu in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws over stress en burn-out. Inschrijven