fbpx

Burn-out na zwangerschap

Burn-out na zwangerschap

Burn-out na zwangerschap 1024 682 Liberi

Burn-out na zwangerschap: Zo voorkom je dat het gebeurd na je bevalling

Het krijgen van een baby is voor je lichaam een heel proces, het is dan ook niet vreemd dat er wordt aangegeven dat je minimaal 9 maanden nodig hebt om lichamelijk en geestelijk weer helemaal te herstellen na een bevalling. Je hebt een baby op de wereld gezet en dat is niet niks! Echter leven we momenteel in een maatschappij waarin we vooruit willen, we willen doorgaan. Ook voor vrouwen die net mama zijn kan het lastig zijn om voldoende tijd te nemen voor herstel. Een burn-out na een zwangerschap kan daardoor op de loer liggen.

Een burn-out na zwangerschapZo snel mogelijk je leven weer oppakken

Naast de zorg voor je pasgeboren baby wil je misschien het liefst zo snel mogelijk je oude leven weer oppakken en doorgaan. En oh ja; als je je oude vertrouwde broeken weer aankunt zou óók wel fijn zijn; dus er is werk aan de winkel! Zoals je al kunt raden: dit is niet te doen.

Nogmaals: je hebt een baby op de wereld gezet! Je hormoonbalans is flink verstoord, je hebt zorg voor een pasgeboren baby en daarbij zul je zelf wellicht ook nog even moeten wennen aan het feit dat je mama bent. Daar komt nog eens bovenop dat de kans groot is dat je het goed wilt doen voor je kindje. Je wilt een goede (lees: perfecte) moeder zijn en dat kost veel energie maar ook absoluut stress.

Dat moeders chronische stress ervaren of na een zwangerschap in een burn-out komen is dus niet vreemd. Echter is het belangrijk om te weten dat dit voorkomen kan worden, want zorg voor een baby terwijl je in een burn-out zit wordt zwaar. We delen graag hoe je kunt herkennen dat het tijd is om een stapje terug te doen.

Burn-out na zwangerschap: Herken jij dat je opgebrand raakt?

Als je de signalen kent die er op duiden dat je veel stress ervaart of tegen een burn-out aanzit, is het ook makkelijker om ze bij jezelf te herkennen én om vervolgens actie te ondernemen.

Zo herken je een burn-out na zwangerschap:

  • Je bent continu moe. Dat je vermoeid bent na het baren van een kindje is logisch, maar als jij je iedere dag moe voelt, ook na een goede nacht slaap is de kans groot dat er meer aan de hand is.
  • Onthouden wordt steeds lastiger. We vergeten allemaal wel eens wat, maar als dit bij jou meer standaard wordt dan een uitzondering mag je best even een stap terug doen.
  • Je bent prikkelbaar.Je bent snel op je tenen bent getrapt, je geeft je partner of kind(eren) steeds vaker kortaf antwoord en je raakt snel geëmotioneerd. Tijd om rust in te lassen!
  • Gevoel van watten in je hoofd. Het gevoel dat je hoofd vol zit, dat je niet meer helder kunt denken en je niet kunt concentreren – ook wel hersenmist of brain-fog genoemd – is een signaal dat je hersenen zijn uitgeput.
  • Borstvoeding komt niet of slecht op gang.Wil je graag borstvoeding geven maar komt het niet op gang? Stress kan de oorzaak zijn. Tijd dus om het rustiger aan te doen, want juist borstvoeding geven kan stress verminderen. Mede door het knuffelhormoon oxytocine wat op zo’n moment vrij komt.
  • Pijnlijke spieren in je nek en schouders is een duidelijk signaal van stress. Gun jezelf meer ontspanning en rust en laat je eventueel masseren.

Herken jij jezelf in een aantal of alle bovenstaande punten? Dan is het duidelijk tijd om tot rust te komen en aan jezelf te gaan denken, zodat je de tijd kunt nemen om te herstellen en zowel lichamelijk als geestelijk bij te komen van wat er de afgelopen 9 maanden gebeurd is.

4 Tips om een burn-out te voorkomen na zwangerschap

Onderstaande tips kunnen je helpen om een burn-out te voorkomen of ervan te herstellen.

1. Zorg niet alleen voor je baby maar ook voor jezelf

Het is logisch dat je veel tijd en aandacht aan je baby besteed, echter is het van groot belang dat je ook goed voor jezelf blijft zorgen. Zowel geestelijk als fysiek zul je moeten herstellen, gun jezelf hiervoor de tijd. Luister naar je lichaam, zorg voor voldoende rust en ontspanning en vergeet vooral niet om te genieten van je kindje.

Een burn-out na de zwangerschap

2. Leg de lat lager voor jezelf

Je hoeft niet 4 weken na je zwangerschap weer optimaal te functioneren op je werk. Het is prima om niet direct na je bevalling weer in je oude kleding te passen. Je doet het goed als moeder, ook als niet alles ‘perfect’ is. Leg de lat wat lager voor jezelf, neem genoegen met ‘goed genoeg’ en leg de prioriteit bij jouw baby en je herstel. Als je hier de focus op legt, is de kans groot dat je je sneller weer de oude voelt.

3. Zorg voor voldoende ontspanning

Neem de tijd om even te mediteren, zodat je volledig tot rust kunt komen en in diepe ontspanning raakt. Ook yoga kan prettig zijn na een bevalling en helpt je om het stressniveau te laten dalen en in contact te komen met je lichaam. Geen behoefte om hiervoor uit huis te gaan? Er zijn tegenwoordig verschillende yoga apps waarmee je fijn vanuit huis yoga kunt beoefenen.

4. Zorg voor structuur

Het leven als moeder van een pasgeboren baby kan hectisch en stressvol zijn. Juist daarom kan vaste structuur erg helpen om toch bepaalde houvast te hebben, al zijn het maar kleine dingen die je op vaste momenten doet, zoals: eten, douchen, wandelen, mediteren. Natuurlijk zal het ooit voorkomen dat het niet volledig volgens planning gaat omdat je baby andere plannen heeft, maar bepaalde houvast kan wel veel rust geven en je kunt hiermee voorkomen dat je continu achter de feiten aan loopt.

Ben jij een moeder met een burn-out? Laat je helpen!

Belangrijk is dat je goed communiceert met je partner als je een burn-out na zwangerschap krijgt zodat je partner mee kan denken en bepaalde taken kan overnemen. Daarbij kan het prettig zijn om met een professional in gesprek te gaan zodat je handvatten krijgt om goed met stress om te gaan en kunt leren ontspannen. Hoe beter jij als moeder voor jezelf zorgt, hoe beter je voor je kindje kunt zorgen.

Onze coaches zijn gespecialiseerd in stress en burn-out klachten en helpen je middels ons Fasenplan graag op weg zodat je als fitte, ontspannen moeder voor je kindje kunt zorgen en ook echt kunt genieten.

Categorie: Stress

5 minuten leestijd

Deel deze blog:

Deel deze blog:
reinoud prins liberi

Reinoud Prins,
Wandelcoach en medeoprichter Liberi


Over de auteur:

Nadat ik zelf een heftige burn-out heb meegemaakt, waarin angst en depressie sterk aanwezig waren heb ik het roer om gegooid. In mijn coaching ben ik compassievol, recht door zee en oplossingsgericht. Mijn eigen ervaring neem ik graag mee om je te helpen om tot nieuwe inzichten te komen. Ik geloof dat niets ooit voor niets is. Mijn missie is geslaagd als jij je authentieke zelf hebt (terug) gevonden.

Coach-Reinoud-Drenthe-Overijssel

Reinoud Prins,
Wandelcoach en medeoprichter Liberi


Over de auteur:

Nadat ik zelf een heftige burn-out heb meegemaakt, waarin angst en depressie sterk aanwezig waren heb ik het roer om gegooid. In mijn coaching ben ik compassievol, recht door zee en oplossingsgericht. Mijn eigen ervaring neem ik graag mee om je te helpen om tot nieuwe inzichten te komen. Ik geloof dat niets ooit voor niets is. Mijn missie is geslaagd als jij je authentieke zelf hebt (terug) gevonden.

×
Schrijf je nu in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws over stress en burn-out. Inschrijven
WhatsApp WhatsApp