fbpx

Niet kunnen slapen door burn-out

Niet kunnen slapen door burn-out

Niet kunnen slapen door burn-out 1024 680 Liberi

Niet kunnen slapen door burn-out

Een burn-out komt in vele gradaties voor en de symptomen en effecten hiervan kunnen per persoon verschillend zijn. De één heeft snel door dat hij of zij te maken heeft met een burn-out en herkent de symptomen, terwijl de ander weken, maanden en in extreme gevallen zelfs jaren voort blijft ploeteren zonder precies te weten wat er aan de hand is. Er zijn echter symptomen die bij vrijwel iedereen optreden. Eén hiervan, is niet kunnen slapen door burn-out. Niet kunnen slapen door burn-out kan één van de hevigste symptomen en klachten zijn van een burn-out. Dit is waarom;

Niet kunnen slapen door burn-out beïnvloedt je totale welzijn

Goede slaap is van cruciaal belang. Ook voor mensen die niet kampen met een burn-out of andere problemen, is voldoende slaap essentieel. Eén of twee nachten zonder goede slaap is voor de meeste mensen nog prima te doen, maar wanneer je vaker slecht slaapt, zul je de gevolgen hiervan ondervinden. Je voelt je overdag niet uitgerust, je krijgt moeite met concentreren, je hebt niet de energie om de dingen te doen die je wilt doen en waarschijnlijk beïnvloedt een gebrek aan slaap ook je humeur.

niet kunnen slapen door stress en burn-out

Onderzoek laat een verontrustend beeld zien

Zonder goede slaap, zul jij je niet alleen slechter voelen. Je zult ook minder presteren en jezelf blootstellen aan allerlei extra risico’s. De laatste jaren is er steeds meer onderzoek gedaan naar de gevolgen van slaaptekort. De conclusies zijn schrikbarend. Zo blijkt slaaptekort niet alleen op de korte termijn, maar ook op de lange termijn voor diverse problemen, kwalen en gevaren te kunnen zorgen. Op de korte termijn leidt het mogelijk tot concentratieproblemen en vatbaarheid voor ziekten. Een gesprek aan slaap zal er tevens toe leiden dat je minder goed functioneert en minder alert bent. Dit verhoogt de kans op ongelukken en ongevallen. Wie denkt dat deze problemen pas na een langere tijd aan slaaptekort optreden, komt bedrogen uit: een enkele nacht slechte slaap kan al leiden tot verminderde alertheid, coördinatie en weerstand, zo blijkt uit diverse onderzoeken.

Mogelijk ernstige effecten op de lange termijn

Slaaptekort kan op de lange termijn bijdragen aan zeer ernstige aandoeningen zoals overgewicht, diabetes, hartproblemen en – bij mannen – een verminderde spermakwaliteit. Slaaptekort is dus al een behoorlijk risico voor mensen die fysiek en mentaal verder helemaal in orde zijn; laat staan wat de gevolgen kunnen zijn voor mensen die ook nog eens worstelen met een burn-out.

Niet kunnen slapen door burn-out beïnvloedt dus je totale welzijn. Dit is het laatste wat je bij een burn-out kunt gebruiken. Wanneer je hierdoor getroffen wordt, is het zaak om middels professionele hulp weer de weg naar boven te vinden.

Eén van de kenmerken van een burn-out, is dat er patronen ontstaan die negatieve gedachten, ervaringen en symptomen/klachten in stand houden of zelfs verergeren. Je slaapt slecht, dus voel jij je nog slechter en omdat jij je slecht voelt, kun je niet goed slapen.

Hoe komt het dat je niet goed kunt slapen?

Slaap is één van de belangrijkste manieren van (stress)verwerking. Om terug te grijpen op de vorige alinea: wanneer je niet goed slaapt, kun je stress (waar je bij een burn-out al te veel van hebt) niet goed verwerken, hetgeen je problemen alleen maar zal verergeren. Wie geestelijk en fysiek goed in zijn vel zit, zal normaal gesproken geen slaapproblemen ervaren en elke ochtend uitgerust en fit wakker worden met een “leeg” hoofd.

Een burn-out kenmerkt zich onder andere door totale lichamelijke en geestelijke uitputting. Dit maakt niet kunnen slapen door een burn-out extra vervelend: je lichaam is toe aan rust, maar je geest staat dit niet toe. Vanwege je mentale uitputting lig je te malen in bed. Je kunt je gedachten niet onder controle krijgen en kunt niet de rust vinden om in slaap te vallen. Sommige mensen kunnen wel in slaap vallen, maar slapen door hun burn-out zeer onvast en worden meerdere malen per nacht wakker. Ook gebroken slaap is funest voor je algehele gesteldheid.

Naast je mentale toestand, kunnen ook fysieke ongemakken je slaap negatief beïnvloeden. Veelgehoorde klachten bij een burn-out zijn onder andere hoofd- en nekpijnhyperventileren en hartkloppingen. Wanneer je rustig probeert te liggen, word jij je bewust van deze klachten, waardoor je onrustig wordt en je de slaap niet kunt vatten.

niet kunnen slapen door burn-out

Niet kunnen slapen door burn-out niet het enige probleem

Slaapproblemen zijn dus veel voorkomend onder mensen die te kampen hebben met een burn-out. Niet in slaap kunnen komen, is echter niet het enige probleem. Ook moe wakker worden door een burn-out is een veelgehoorde klacht. Helaas zijn deze klachten vaak met elkaar verbonden. Wie niet goed in slaap komt, zal onvoldoende rust krijgen en zich de volgende ochtend niet fit voelen. Dit zal omgaan met je burn-out nog lastiger maken en er wederom in resulteren dat je de volgende avond niet goed in slaap kunt komen. Zo houdt het probleem zichzelf in stand, of verergert het zelfs in de loop der tijd.

Wat te doen wanneer je deze problemen herkent

Herken je de hierboven beschreven problemen? Wellicht heb jij last van (werkgerelateerde) stress, een beginnende of zelfs gevorderde burn-out. Zijn jouw problemen structureel, dan is het verstandig om deze serieus te nemen.

Niet kunnen slapen door burn-out is lang niet de enige klacht. Voel jij je bijvoorbeeld lusteloos, constant gestrest, ben je snel boos, is er iets mis met je eetlust, ben je neerslachtig zonder precies te weten waarom of heb je jouw emoties niet onder controle? Dit kunnen allemaal aanwijzingen zijn voor een burn-out, zeker wanneer combinaties hiervan voorkomen.

Liberi is gespecialiseerd in het behandelen van burn-outs veroorzaakt door werkgerelateerde stress. Vermoed jij dat je een burn-out hebt, of zit je totaal niet goed in je vel en weet je niet waarom? Doe dan de gratis stresstest. In enkele minuten krijg je een indicatie van hoe het gesteld is met jouw stressniveau. Baart de uitkomst hiervan je zorgen? Neem dan contactop met Liberi voor een vrijblijvende intake met een burn-out coach bij jou in de buurt. Het kan nooit kwaad om uit voorzorg te handelen en hoe eerder je hulp zoekt voor een (beginnende) burn-out, des te sneller je kunt herstellen.

Categorie: Burn-out

5 minuten leestijd

Deel deze blog:

Deel deze blog:
reinoud prins liberi

Reinoud Prins,
Wandelcoach en medeoprichter Liberi


Over de auteur:

Nadat ik zelf een heftige burn-out heb meegemaakt, waarin angst en depressie sterk aanwezig waren heb ik het roer om gegooid. In mijn coaching ben ik compassievol, recht door zee en oplossingsgericht. Mijn eigen ervaring neem ik graag mee om je te helpen om tot nieuwe inzichten te komen. Ik geloof dat niets ooit voor niets is. Mijn missie is geslaagd als jij je authentieke zelf hebt (terug) gevonden.

Coach-Reinoud-Drenthe-Overijssel

Reinoud Prins,
Wandelcoach en medeoprichter Liberi


Over de auteur:

Nadat ik zelf een heftige burn-out heb meegemaakt, waarin angst en depressie sterk aanwezig waren heb ik het roer om gegooid. In mijn coaching ben ik compassievol, recht door zee en oplossingsgericht. Mijn eigen ervaring neem ik graag mee om je te helpen om tot nieuwe inzichten te komen. Ik geloof dat niets ooit voor niets is. Mijn missie is geslaagd als jij je authentieke zelf hebt (terug) gevonden.

Over ons

Voor wie

onze werkwijze

×
Schrijf je nu in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws over stress en burn-out. Inschrijven
WhatsApp WhatsApp