Zoeken

Zoeken sluiten

Insulineresistentie

vrijdag 30 september 2022

Je zal vast iemand in je omgeving gehoord hebben die lijdt aan insulineresistentie. Het is niet vreemd dat je dan de link legt met diabetes. Echter is het niet zo dat je ook direct diabetes hebt wanneer je insuline resistent bent. Wel is het zo dat er mensen zijn met insulineresistentie en dat niet weten. Vaak kom je daar te laat achter en krijg je de diagnose diabetes. Daarom is het belangrijk deze aandoening onder de aandacht te brengen en scherp te zijn op eventuele symptomen.

Onze coaches zijn gespecialiseerd in het coachen van mensen met stress en burn-out, depressie en angst- en/of paniekaanvallen. Wij zorgen dat je snel de juiste hulp krijgt.
Online cursus
159.00
Online cursus
Stap voor stap stressvrij, bewezen effectief, op basis van het Liberi Fasenplan.

Wat is insulineresistentie?

Je lichaam reageert niet meer goed op insuline. Ofwel: je bent resistent voor insuline. Insuline wordt afgegeven door de alvleesklier. Het zorgt ervoor dat glucose opgenomen wordt en zet dit om in energie. Glucose zit in suiker maar ook in koolhydraten en zetmeel. Je hebt een bepaalde hoeveelheid insuline nodig zodat de suikers goed verwerkt worden. Dit regelt je lichaam automatisch en indien dit goed werkt hoef je hier verder ook niet naar om te kijken. Wanneer je insulineresistentie hebt is je lichaam ongevoeliger geworden voor de insuline die je alvleesklier afgeeft. De cellen in je lichaam zijn als het ware resistent geworden voor insuline. Dit resulteert in een hogere bloedsuikerspiegel. Indien onbehandeld kan dit leiden tot diabetes type 2.

Leeg bord Insulineresistentie

Hoe krijg je insulineresistentie?

Insulineresistentie kan erfelijk bepaald zijn. Indien diabetes in je familie zit is de kans aanwezig dat jij het ook krijgt. Een ongezonde levensstijl en overgewicht spelen een grotere rol in het ontwikkelen hiervan. Indien jij erfelijke aanleg hebt kan dit de kans op insulineresistentie aanzienlijk vergroten. Te weinig bewegen en roken zijn ook bekende veroorzakers van deze aandoening. Vrouwen met de aandoening PCO syndroom hebben ook vele malen vaker last van insulineresistentie. Omdat de exacte oorzaak van PCO’s nog niet bekend is, weten ze nog niet of insulineresistentie veroorzaakt wordt door het syndroom of dat PCO’s een gevolg is van de insulineresistentie.

Nog een aantal factoren die de kans op insulineresistentie vergroten zijn:

  • Slecht of weinig slapen.
  • Alcohol drinken.
  • Veel zoetigheid snoepen.
  • Het eten van weinig vezels.
Burn-out test
Gratis
Burn-out test
Onze gratis burn-out test geeft je in 50 vragen antwoord hoe het nu daadwerkelijk is gesteld met jouw stressniveau.

Eerste signalen

Insulineresistentie kan gevonden worden door je bloed te laten testen of door middel van een glucose intolerantietest. Beide testen kunnen meerdere malen afgenomen worden indien je langere periode klachten hebt. Wanneer je last hebt van onderstaande symptomen kan is het aan te raden een van deze twee testen aan te vragen.

  • Je voelt je al langere periode futloos.
  • Het lukt je niet gewicht kwijt te raken, ook al volg je een streng dieet.
  • Je hebt vaak last van een droge mond.
  • Je bent regelmatig duizelig of voelt je gedesoriënteerd.
  • Indien je gewicht aankomt slaat het vet zich voornamelijk op rond het gebied van je buik.
  • Je hebt duidelijk meer trek in zoet eten of eten waar veel suiker in zit.

aardbeien Insulineresistentie

Stress en insulineresistentie

Stress wordt vaak zwaar onderschat als veroorzaker van insulineresistentie. Er zijn meerdere onderzoeken die bewezen hebben dat er een verband is tussen chronische stress en insulineresistentie. Stress heeft namelijk een vergelijkbare uitwerking in het lichaam als dat suiker heeft. Stress verhoogt de afgifte van het hormoon cortisol wat weer invloed heeft op de aanmaak van glucose. Je insuline en cortisol zijn als het ware in een continu gevecht met elkaar en kan hierdoor insulineresistentie veroorzaken. Dus ook wanneer je een gezonde levensstijl hebt, genoeg beweegt, maar chronische stress hebt kun je resistent worden voor insuline. Goed om te weten want het is natuurlijk geen gegeven dat alleen mensen met een ongezonde levensstijl insulineresistentie krijgen.

Wat kun je zelf doen?

Insulineresistentie leidt uiteindelijk naar diabetes type 2. Indien je de diagnose insulineresistentie krijgt is het van belang suikerziekte te voorkomen. Ook wanneer het erfelijk bepaald is of indien je PCO syndroom hebt. Deze twee mede-veroorzakers maken het niet onmogelijk er weer vanaf te komen. Door je levensstijl aan te passen kun je zelf een hoop invloed uitoefenen op de resistentie van insuline. Vooral je eetpatroon speelt hier een belangrijke rol. Suikers en snelle koolhydraten kun je het beste vermijden. Pak water in plaats van frisdrank en eet zo min mogelijk witbrood, witte pasta of witte rijst. Indien je rookt is het raadzaam te stoppen met roken en beperk alcoholgebruik zoveel mogelijk. Naast het aanpassen van je voedingspatroon is het belangrijk genoeg te bewegen.

Onze coaches zijn gespecialiseerd in het coachen van mensen met stress en burn-out, depressie en angst- en/of paniekaanvallen. Wij zorgen dat je snel de juiste hulp krijgt.
Online cursus
159.00
Online cursus
Stap voor stap stressvrij, bewezen effectief, op basis van het Liberi Fasenplan.

Stress verminderen tegen insulineresistentie

Makkelijker gezegd dan gedaan. Wanneer je al langere periode onder spanning staat en je krijgt daar insulineresistentie bij is het niet vreemd dat je nog meer stress ervaart. Soms kan het leiden tot een burn-out. Niet bepaald stress verminderend. Zorgen maken om je gezondheid is het laatste wat je erbij kunt gebruiken. In dit geval kun je laagdrempelig hulp zoeken. Met een professionele coach start je met wandelcoaching en ga je even terug naar de basis. De natuur en kalmte terwijl je een fijne wandeling maakt. Door weer terug te komen in het hier en nu, en het afwisselen van je omgeving, verminder je onbewust je stress.

sporten met Insulineresistentie

Burn-out behandelen

Wanneer je de basis gelegd hebt om je insulineresistentie en stress te verminderen kun je een stap verder maken. Je gaat samen met je coach je burn-out behandelen. Doordat je je spanningsklachten aanpakt merk je dat je je fysiek ook snel beter gaat voelen. De wandelcoaching ga je combineren met bijvoorbeeld meditatie of in sommige gevallen CGT. Indien je wat extra handvatten nodig hebt met je voedingspatroon kan je coach je hier ook in ondersteunen. Vervang zoete snacks met gezonde snacks en houdt een eetdagboek bij. In plaats van drie grote maaltijden op de dag verdeel je die over 6 kleinere eetmomenten. Een gezonde levensstijl betekent niet dat je niet meer mag snoepen. Het draait om balans vinden en houden. Zowel fysiek als mentaal.

Wil jij hulp bij stress of burn-out?

Doe geheel vrijblijvend de burn-out test of neem contact met ons op.

Direct contact Of bel 085 - 5363606

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit bericht:
×
Schrijf je nu in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws over stress en burn-out. Inschrijven