Zoeken

Zoeken sluiten

Afleiding: ben jij snel afgeleid? 12x tips

zondag 13 februari 2022

Afleiding: ben jij snel afgeleid? 12x tips

Ben jij snel afgeleid? En wat zorgt voor afleiding? Zo kunnen we zelf (intern) voor afleiding zorgen, maar ook kunnen we door onze omgeving (extern) worden afgeleid. Verspil jij misschien kostbare tijd aan onnodige afleiding? Als je snel afgeleid bent, zal jouw focus en productiviteit minder worden. Dit leidt ertoe dat je jouw doelen minder snel zult behalen. En dat zou jammer zijn toch. Daarnaast zorgt afleiding voor veel stress, overprikkelde hersenen en een rusteloos gevoel. Bovendien vergt het veel van jouw energie die je wel beter zou kunnen gebruiken. Tegenwoordig raken we steeds sneller afgeleid. Dat is niet zo gek, want we leven tenslotte in een drukke, moderne wereld. Je zou denken dat jouw laptop en smartphone het leven makkelijker zullen maken. Maar is dat wel echt zo? Het zorgt namelijk ook voor veel afleiding. Het geeft overprikkeling en chaos in je hoofd.

Waarom ben ik zo snel afgeleid? En wat kun je doen tegen afleiding? Zo begint het bijvoorbeeld met het creëren van rust in je hoofd. Ontdek al onze tips in dit blogartikel.

afleiding

Online cursus
159.00
Online cursus
Stap voor stap stressvrij, bewezen effectief, op basis van het Liberi Fasenplan.

Afleiding: waarom ben ik zo snel afgeleid?

Als je veel aan je hoofd hebt en nog veel te doen hebt, kun je je zorgen maken en gaan piekeren. Je hoofd raakt overvol en kan geen nieuwe informatie meer opnemen. Zo krijg je problemen met je focus en concentratie. Kortom, dit zal kunnen leiden tot meer stress. Waardoor raak je afgeleid? Dit kun jij zelf zijn, namelijk jouw gedachten. Daarnaast kan het zijn dat je geen duidelijke doelen hebt. Bovendien kunnen externe prikkels voor afleiding zorgen

Externe afleiding

  • Gebruik van social media 
  • Onze smartphone en laptop
  • De televisie
  • Teveel spullen, een ongeorganiseerd huis
  • Een rommelige werkplek
  • Collega’s
  • Geluiden van buiten

Symptomen van snel afgeleid zijn

Burn-out test
Gratis
Burn-out test
Onze gratis burn-out test geeft je in 50 vragen antwoord hoe het nu daadwerkelijk is gesteld met jouw stressniveau.

afleiding

Wat kun je doen tegen afleiding? 12x tips

Afleiding voorkomen zal veel voordelen brengen, zoals meer tijd, meer orde en meer mentale rust. Daarnaast zul je veel efficiënter werken. Bovendien zorgt het voor innerlijke rust omdat je je doelen eerder zult behalen. Wat kun je doen tegen afleiding? Hoe laat ik me niet afleiden? Probeer deze tips eens als je snel afgeleid bent!

Geef de televisie op

De televisie maakt ons doorgaans niet gelukkiger. Daarnaast kost het abonnement je maandelijks geld. Het geeft vaak negatieve nieuwsberichten en veel onnodige afleiding. Ervaar zelf hoeveel rust en tijd je ervoor in de plaats krijgt!

Kies een simpele telefoon

Je kunt een simpele mobiele telefoon gebruiken waarbij je niet zult worden afgeleid door verschillende apps. Daarnaast kun je internet en/of meldingen van berichten tijdelijk uitzetten. Vraag jezelf eens af, zijn alle functies wel echt nodig? Zo zul je niet alleen veel afleiding, maar ook geld kunnen besparen.

Opruimen en organiseren

Ruim je huis en jouw werkplek op. Er zijn daarbij vast spullen die je niet meer nodig hebt of niet meer gebruikt. Deze kun je verkopen of weggeven en er iemand anders blij mee maken. Veel spullen of een rommelig huis maken onrustig, het leidt je af. Bovendien zorgt eenvoudig leven voor minder afleiding.

Werk in stilte

Merk je dat je snel afgeleid bent door externe prikkels, zoals collega’s? Ben je snel overprikkeld? Als je hoogsensitief bent, maar ook vrouwen met autisme hebben daar overigens vaker last van. Kijk dan eens of je in een stilte ruimte kunt gaan werken. Als dit niet mogelijk is, kun je ook een koptelefoon opzetten.

Schrijf het op

Als je snel afgeleid bent, kun je ook snel weer vergeten zijn waar je mee bezig was. Schrijf dan dagelijks de dingen op die je die dag gedaan wilt hebben. Zo blijf je beter bij de les.

Ga de natuur in

Door elke dag even de natuur in te gaan, zul je direct rustiger worden in je hoofd. De natuur kalmeert je. Bovendien zal jouw gehele lijf zich gaan ontspannen. Ontdek bosbaden en herstel ook de verbinding met jezelf. De buitenlucht geeft je tenslotte weer nieuwe zuurstof en zonlicht.

Loslaten voor minder afleiding

De controle loslaten is voor veel mensen best lastig. Zeker als je perfectionistisch bent. Toch zal loslaten je veel rust in je hoofd kunnen brengen. Accepteer dat je niet altijd alles onder controle kunt houden.

afleiding

Wees in het moment

Richt je op het moment zodat je gedachten niet afdwalen naar het verleden of de toekomst. Zo ga je piekeren en je zorgen maken Juist dat geeft stress en angst. Bovendien wordt jouw focus daar enorm door belemmerd. Oefen in mindfulness, zoals mediteren en yoga. Doe alles met bewuste aandacht. Probeer daarbij ook dagelijks jouw dankbaarheid te tonen. Dit maakt duidelijk welke dingen in het leven echt belangrijk voor jou zijn.

Zorg voor structuur

Zo kun je bijvoorbeeld voor meer structuur in je dag een ochtendroutine creëren. Dat geeft houvast zodat je alleen de dingen doet die voor jou belangrijk zijn. Zo houd je focus en zul je minder snel afleiding zoeken.

Persoonlijke waarden

Wat zijn jouw persoonlijke waarden? Bepaal ze eens en streef er ook naar. Zo leef je het leven dat echt bij jou past. Zo leef je authentieker en het vergroot jouw zelfbeeld Bovendien zal het bijdragen aan een zinvol leven.

Stel doelen

Stel doelen en prioriteiten en probeer je daar aan te houden. Houd ze wel haalbaar. Als dat uiteindelijk is gelukt, beloon je jezelf. Zo zul je steeds minder in de verleiding komen om afleiding te zoeken. En las voldoende kleine pauzes in tussen de werkzaamheden door. Maak dan gerust tijd voor wandelen of knuffelen, bijvoorbeeld met je huisdier.

Zorg voor innerlijke rust

Zoek je alsmaar afleiding dan is er vaak sprake van een gebrek aan innerlijke rust. Probeer voor jezelf manieren te vinden die jou echt rust in jezelf zullen geven. Dit zal voor iedereen weer anders zijn. Zo kun je creatief zijn of muziek luisteren. Dit geeft jouw brein weer rust en ruimte voor nieuwe dingen.

Online cursus
159.00
Online cursus
Stap voor stap stressvrij, bewezen effectief, op basis van het Liberi Fasenplan.

Minder afleiding is minder stress

Ben je snel afgeleid omdat de werkdruk te hoog is? Kijk dan eerst of je werkzaamheden kunt delegeren

Waarom ben ik zo snel afgeleid? Zijn het je eigen gedachten of zijn het prikkels uit je omgeving? Als jouw gedachten zorgen voor afleiding, probeer dan innerlijke rust te vinden. Ben je snel afgeleid door bijvoorbeeld geluiden bij je werkplek, zoek dan een mogelijkheid om in stilte te kunnen werken. Tenslotte is het ook van belang om goed voor jezelf te zorgen zodat afleiding weinig kans maakt. Dit doe je door te kiezen voor gezonde voeding, genoeg ontspanning en ruimte te maken voor een positieve mindset.

Als je minder afgeleid bent, kun je trots zijn op jezelf. Dat is ook een vorm van zelfliefde. Dan gun je jezelf weer plezier en zul je meer genieten. Zo blijft er meer tijd voor ontspanning en nieuwe energie.

Wil jij hulp bij stress of burn-out?

Doe geheel vrijblijvend de burn-out test of neem contact met ons op.

Direct contact Of bel 085 - 5363606

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Dit bericht:
×
Schrijf je nu in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws over stress en burn-out. Inschrijven