Zoeken

Zoeken sluiten

Ochtendroutine creëren voor een stressvrije dag

woensdag 1 september 2021

Ochtendroutine creëren voor een stressvrije dag: 7 tips

Hoe start jij jouw dag? In alle rust of is jouw ochtend altijd gehaast? Tenslotte zijn wij ‘s ochtends al gelijk druk met allerlei zaken. Toch is het beter om al in de ochtend wat van jouw tijd te gebruiken voor self care. Maak binnen jouw ochtendroutine liever eerst plaats voor aandacht aan jezelf. Hiermee verbeter je niet alleen jouw productiviteit, maar ook jouw gezondheid. Met een ochtendroutine voorkom je namelijk dat de ochtend jou direct al drukte in je hoofd geeft of een rusteloos gevoel. Zonder bewust tijd voor jezelf te nemen in de ochtend, zul je je eerder opgejaagd voelen, een kort lontje hebben of chagrijnig zijn. Dit kan zelfs jouw hele dag beïnvloeden, want je ervaart stress

Met een ochtendroutine zorg je bovendien voor een beter humeur en kom je eerder in je flow. Lees onze tips voor het creëren van een fijne ochtendroutine. Kies hieruit de goede gewoonten die bij jou passen. Zo begin je jouw dag wel stressvrij en met innerlijke rust!

ochtendroutine

Online cursus
49.00
Online cursus
Stap voor stap stressvrij, bewezen effectief, op basis van het Liberi Fasenplan.

Waarom een ochtendroutine creëren?

Een ochtendroutine dat bij jou past, zal een positief effect hebben op jouw mentale gezondheid. Daarnaast zul je je gelukkiger voelen. Met een ochtendroutine voorkom je slechte gewoonten in de ochtend, zoals een suikerrijk ontbijt. Doordat je bewust de tijd neemt, zal het bovendien makkelijker zijn om in het NU te leven.

Meer zelfliefde

En wist je dat ook jouw intuïtie meer kans krijgt als je de dag begint zonder stress en externe prikkels die ons alleen maar afleiden? Hierdoor verliezen we namelijk de verbinding met onszelf. Kortom, een ochtendroutine kan jouw zelfbewustzijn helpen vergroten.

Wist je dat een ochtendroutine jou zelfs kan helpen bij een burn-out? Het zal stress verminderen, het verbetert jouw concentratie en je kunt weer helder denken. Bovendien vermindert het negatieve gedachten. Start je de dag onrustig dan heb je later op de dag meer kans op hoofdpijn en vermoeidheid. Bovendien kun je onrustig slapen

Verbeter jouw gezondheid

Een fijne ochtendroutine zal uiteindelijk dan ook jouw weerstand verbeteren. Doordat je de dag stressvrij begint, heeft het daarnaast een positieve invloed op je bloeddruk Het voorkomt tenslotte een te hoog cortisol (stresshormoon).

Vraag jezelf af, hoe zou jij jouw dag het liefst willen beginnen? Misschien door te bewegen of het opdoen van nieuwe inspiratie?

Ochtendroutine voor innerlijke rust

Goede gewoonten in de ochtend zullen jou helpen om beter met werkdruk om te kunnen gaan. Daarnaast zal het  makkelijker zijn om stressbestendig te blijven. Bovendien voorkom je dat je snel prikkelbaar wordt, want je hebt meer innerlijke rust. Probeer dit te behouden. Laat je niet afleiden door je mobiel. Met social media of negatief nieuws begin je jouw dag overprikkeld en dat is precies wat je niet wilt, toch?

Burn-out test
Gratis
Burn-out test
Onze gratis burn-out test geeft je in 50 vragen antwoord hoe het nu daadwerkelijk is gesteld met jouw stressniveau.

ochtendroutine

7 tips voor jouw ochtendroutine

Een ochtendroutine creëren die bij jou past doe je stap voor stap. Voeg elke dag één van onze tips toe aan jouw nieuwe ochtendroutine. Zo maak je het jezelf makkelijker. Maak in de ochtend plaats voor dingen die jou energie geven. De een krijgt energie en plezier van hardlopen, maar een ander geniet liever bewust van fijne muziek of een heerlijke koffie. Er is dus geen ideale ochtendroutine die voor iedereen werkt. Doe wat het beste voelt voor jou, welke gewoonten passen bij jou? Wees daarbij niet te streng en wees ook lief voor jezelf. Verdiep je daarnaast ook eens in mindfulness. Kortom, met een ochtendroutine zit je de hele dag lekkerder in je vel!

Gezond ontbijt

Voorkom dat je in de haast geen tijd neemt voor een ontbijt of kiest voor een ontbijt met veel suikers. Kies liever voor een gezond ontbijt met voldoende eiwitten en gezonde vetten. Zo houd je jouw bloedsuikerspiegel stabiel en voorkom je dat je gedurende de dag neigt naar ongezonde voeding. Zorg ook op het werk of onderweg voor gezonde snacks. Bovendien helpt een gezond ontbijt met brainfood voor een beter geheugen en meer focus.

Water drinken

Drink direct na het opstaan een groot glas water met eventueel wat citroensap. Na een nacht slapen hebben jouw lichaam en geest veel vocht verloren. Als je dit ‘s ochtends niet aanvult zul je je de hele dag vermoeid kunnen voelen. Ons lichaam bestaat tenslotte voor een groot deel uit water. Bovendien verbeter je je spijsvertering, voorkom je darmklachten en verhoog je jouw metabolisme.

Mediteren

Door meditatie een onderdeel te laten worden van jouw ochtendroutine, geeft het je direct al meer rust. Je laat je niet meer meeslepen door je gedachten, want je bent niet je gedachten. Daarnaast kun je ook gebruik maken van positieve affirmaties. Bovendien kun je het mediteren combineren met ademhalingsoefeningen voor een kalme geest. Tenslotte is tijd nemen voor stilte heel waardevol. Geniet van de stilte, want de dag wordt tenslotte al druk genoeg.

Dankbaarheid

Schrijf iedere ochtend vijf dingen op waarvoor je dankbaar bent. Zo leer je het leven meer te waarderen. Zo krijgt zorgen maken geen ruimte. Ook kan het jou helpen bij moeite met loslaten. Bepaal daarnaast ook jouw intentie voor de dag en herhaal deze gedurende de hele dag. Tenslotte geef je jezelf ook iets om naar uit te kijken aan het einde van de dag. Ontdek zelf hoe krachtig dankbaarheid is!

ochtendroutine

Buitenlucht

Als het mogelijk is probeer dan al in de ochtend even naar buiten te gaan. Zo heeft de ochtendzon een positief effect op je gemoedstoestand. Daarnaast zorg je met frisse lucht ook direct voor meer zuurstof in je lichaam. Bovendien werkt de natuur rustgevend op onze geest. Je kunt bijvoorbeeld even gaan wandelen of misschien zelfs een rondje hardlopen. Wandelen is niet alleen ontspannend, maar het geeft ons  brein ook ruimte voor creativiteit. En ben jij al bekend met bosbaden?

Journalling

Wat is journalling? Het is bijvoorbeeld het opschrijven van jouw doelen en to do’s voor de dag. Daarnaast kun je ook jouw gedachten en gevoelens op papier zetten. Zo zorg je ervoor dat deze niet de hele dag in je hoofd blijven zitten en dat geeft rust. Noteer ook eens hoe je je die dag voelt. En wat wil je dat deze dag jou gaat brengen? Zorg liever ook al de avond van tevoren voor rust in je hoofd. Dit doe je door de dag te eindigen met het opschrijven van dingen die jou die dag voldoening gaven, hoe klein het misschien ook lijkt.

Yoga

Je hoeft echt niet direct al een uur te gaan sporten in de ochtend. Door bijvoorbeeld al in de ochtend aan yoga te doen, help je jouw lijf om soepel te blijven. Doordat je met yoga de focus legt op je lichaam, krijgt je geest even rust. Kortom, yoga houdt je fit, maar ook geeft het ontspanning en rust in je hoofd

Online cursus
49.00
Online cursus
Stap voor stap stressvrij, bewezen effectief, op basis van het Liberi Fasenplan.

Ochtendroutine creëren voor een goed gevoel

Het creëren van een ochtendroutine met goede gewoonten kost misschien wat tijd, maar je zult jezelf er dankbaar voor zijn. Laat goede gewoonten deel uitmaken van jouw dagelijkse levensstijl, want het zal je veel voordelen brengen. Zo zorg je voor meer rust in jezelf en kun je beter waarderen en genieten. Bovendien versterken deze positieve emoties ook direct jouw immuunsysteem. De ochtend gehaast beginnen geeft stress waar je de hele dag last van kunt hebben. Daarmee verhoogt het de kans op andere gezondheidsproblemen, zoals slapeloosheid, maar ook angststoornissen en zelfs depressieve gevoelens. De dag bewust beginnen, betekent automatisch meer rust, meer energie, minder stress en vooral een goed gevoel!

Wil jij hulp bij stress of burn-out?

Doe geheel vrijblijvend de burn-out test of neem contact met ons op.

Direct contact Of bel 085 - 5363606

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit bericht:
×
Schrijf je nu in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws over stress en burn-out. Inschrijven