fbpx

Stress door social media

Stress door social media

Stress door social media 1750 1162 Liberi

Stress door social media: Hoe ontstaat het en hoe ga je er mee om?

Social media wordt gebruikt om met anderen te delen wat je aan het doen bent, waar je over nadenkt, wat je meemaakt in jouw leven, met wie je samen bent en waar je bent. Alles van ons eigen leven kunnen we delen op social media maar we kijken ook maar al te graag naar de levens van anderen. Hoe leuk het allemaal ook klinkt, er zit ook een keerzijde aan. Veel mensen hebben namelijk last van stress door social media gebruik en dat heeft meerdere redenen.

Social media geeft geen reëel beeld

Stress door social media is eigenlijk helemaal niet vreemd. We hebben een grote online wereld waarin we onszelf kunnen vergelijken met anderen en daardoor kan het gebeuren dat andermans leven er leuker, mooier en beter uit ziet dan dat van jou. Echter zien we op social media alleen maar de mooie gebeurtenissen uit iemand anders leven – de slechte dagen, vervelende dingen of afwijzingen zijn zelden op social media te vinden waardoor er geen reëel beeld ontstaat.

Toch trekken we ons veel aan van deze perfecte plaatjes. En gaan we er zelf net zo goed in mee. Want als je kijkt naar jouw social media profiel(en), is dit dan een reflectie van hoe jij bent en hoe jouw leven er uit ziet? Of laat je alleen de leuke en mooie dingen zien?

Het is enerzijds logisch dat we alleen de mooie momenten willen delen, maar hier creëer je geen reëel beeld mee. Je ziet avontuurlijke, mooie en misschien wel jaloersmakende foto’s bij anderen waardoor je kunt gaan twijfelen aan jouw leven. Tegelijkertijd heeft een ander dat misschien ook als hij of zij jouw account bekijkt.

Je kunt je voorstellen dat dit gepaard kan gaan met een hoop stress. En dat, terwijl je jouw leven vergelijkt met een irreëel plaatje van een ander.

Stress door het plaatsen van een bericht

Zodra je zelf iets plaatst op social media, is het toch altijd spannend hoeveel respons erop zal komen. Weinig likes of reacties kan onzekerheid veroorzaken. Ben ik wel leuk genoeg? Is mijn caption wel pakkend genoeg? Had ik misschien toch voor die andere foto moeten kiezen? Je blijft refreshen om te kijken of er respons komt op jouw bericht en bij – voor jouw idee – te weinig likes, kun je besluiten teleurgesteld je foto te verwijderen.

Ook dit gaat gepaard met stress en daarbij is het niet goed voor je zelfvertrouwen. Je twijfelt aan jezelf en voelt je niet goed genoeg door de minimale respons – likes worden zo heel belangrijk en worden gebruikt als een maatstaf voor je eigenwaarde. En dat is precies waar het mis gaat.

Notificaties en dopamine

Of het nou gaat om Facebook, Instagram, Twitter of WhatsApp; we krijgen continu meldingen. Je foto is geliked, er is gereageerd, je hebt een berichtje ontvangen en iemand heeft je bericht gerepost. Zo’n melding geeft een goed gevoel, dit komt tevens omdat er op zo’n moment dopamine vrijkomt waardoor jij een lekker gevoel ervaart; er is respons op wat jij gedeeld hebt dus meteen maar even kijken wie gereageerd heeft of hoe het staat met je aantal likes.

Zonder dat je het in de gaten hebt ben je met grote regelmaat je telefoon aan het controleren op berichtjes of respons en zoek je naar dat lekkere gevoel wat dopamine je geeft.

Tegelijkertijd zijn deze meldingen en het gebruik van je smartphone continu prikkels die door je brein verwerkt moeten worden. Doordat je telkens met je telefoon bezig bent, is je brein ook continu actief, wat erg vermoeiend kan zijn.

Stress door social media gebruik

Je zult niet de enige zijn die stress door social media ervaart. Het is zo erg, dat er zelfs een term voor bedacht is, namelijk SMS: Social Media Stress. Uit een onderzoek van CBS blijkt dat in 2015 19% van de jongeren tussen de 18 en 25 jaar verslaafd is aan social media. Twee jaar later, in 2017 blijkt dat 29% te zijn.

Een verslaving die zo veel stress kan opleveren, tijd voor verandering! We delen graag een aantal tips met je die stress door social media gebruik kunnen verminderen.

1. Demp je notificaties

Als je minder gebruik wilt maken van social media, kan het gunstig zijn om je notificaties van social media te dempen. Hoewel dit in het begin erg onwennig kan zijn, zul je uiteindelijk ervaren dat het rust biedt. Het verschil is dat je de app opent op momenten dat het jou uitkomt en dan de meldingen ziet, in plaats van je social media openen door de notificaties die je krijgt. Hierdoor krijg je meer regie terug en zul je ervaren dat je minder vaak je social media bekijkt.

2. Besef je dat het grotendeels schijn is

Jezelf vergelijken met anderen doen we allemaal. Toch kan dit ervoor zorgen dat je zelfvertrouwen afneemt en jij aan jezelf gaat twijfelen. Weet dat het beeld op social media grotendeels schijn is en onthoud dat óók degene met de perfecte plaatjes soms een baaldag of tegenslag heeft. Net zoals jij vooral de mooie momenten laat zien, doen anderen dat ook. Laat je hierdoor niet misleiden en weet dat jij goed genoeg bent – ongeacht wat anderen delen.

3. Laat zelf wat vaker je kwetsbaarheden zien

Wil je meer eerlijkheid op social media? Daar kun je zelf aan meewerken. In plaats van altijd de leukste en mooiste plaatjes te delen met een inspirerende quote als onderschrift, kun je er ook voor kiezen om je wat vaker kwetsbaar en eerlijk op te stellen. Je hoeft niet je hele levensverhaal te delen met de wereld maar een beetje kwetsbaarheid kan geen kwaad.

Wellicht inspireert het anderen om ook vaker eerlijk te zijn. Weet dat kwetsbaar opstellen juist krachtig en inspirerend is – niet stom en suf. Probeer het eens.

Meer focus op jouw echte leven

Social media is leuk, maar als het erop aankomt heb je er niets aan. Leg daarom meer focus op jouw echte leven, op jouw echte vrienden in plaats van op de volgers van je Instagram account. Laat je niet gek maken door wat je via social media allemaal ziet en leest, geef waarde aan je offline leven en geniet van de mensen om je heen. Dat is waar het leven uiteindelijk om draait, om echte verbinding met mensen die je lief hebt. En als je dan wat leuks gaat doen met vrienden, laat dan je telefoon eens aan de kant liggen en geniet van het moment.

Het is niet alleen heel erg fijn om op zo’n manier in verbinding te zijn met anderen, je zult ook nog eens ervaren dat dit zorgt voor ontspanning en dat is misschien wel precies wat je nodig hebt.

Benieuwd hoe het zit met jouw stress level? Doe onze gratis Stress Test!

Reinoud Prins,
Wandelcoach en medeoprichter Liberi

Categorie: Stress

5 minuten leestijd

Deel deze blog:

Deel deze blog:
reinoud prins liberi

Reinoud Prins,
Wandelcoach en medeoprichter Liberi


Over de auteur:

Nadat ik zelf een heftige burn-out heb meegemaakt, waarin angst en depressie sterk aanwezig waren heb ik het roer om gegooid. In mijn coaching ben ik compassievol, recht door zee en oplossingsgericht. Mijn eigen ervaring neem ik graag mee om je te helpen om tot nieuwe inzichten te komen. Ik geloof dat niets ooit voor niets is. Mijn missie is geslaagd als jij je authentieke zelf hebt (terug) gevonden.

Coach-Reinoud-Drenthe-Overijssel

Reinoud Prins,
Wandelcoach en medeoprichter Liberi


Over de auteur:

Nadat ik zelf een heftige burn-out heb meegemaakt, waarin angst en depressie sterk aanwezig waren heb ik het roer om gegooid. In mijn coaching ben ik compassievol, recht door zee en oplossingsgericht. Mijn eigen ervaring neem ik graag mee om je te helpen om tot nieuwe inzichten te komen. Ik geloof dat niets ooit voor niets is. Mijn missie is geslaagd als jij je authentieke zelf hebt (terug) gevonden.

Voorwie?

onze werkwijze

ons Fasenplan

×
Schrijf je nu in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws over stress en burn-out. Inschrijven
WhatsApp WhatsApp