Zoeken

Zoeken sluiten

Rust in je hoofd

maandag 5 oktober 2020

Hoe krijg je rust in je hoofd wanneer je het gevoel hebt dat je het ontzettend druk hebt? Wanneer je to-do lijst lang is en je continu vanuit allerlei hoeken verzoekjes krijgt, dan kun je op een gegeven moment het overzicht verliezen. “Hé, kun je ook nog even…? En haal je Piet op na je bezoek aan de supermarkt? En vergeet de plakband niet… en kook jij zondagmiddag wat? En zorg wel dat je elke dinsdag de mail naar je manager stuurt.”

Op een gegeven moment kan een teveel aan informatie en taken je een gevoel van opgejaagdheid en stress geven. Je verliest langzaam de controle. Voor jou heb ik dit stuk geschreven; een stuk met wat praktische tips die je helpen om weer een gevoel van rust in je hoofd te krijgen.

Wat is rust in je hoofd?

Laten we eerst eens kijken naar wat ons doel eigenlijk is: rust in je hoofd. Iemand die heel druk is, kan alsnog rust in zijn hoofd ervaren. En iemand die het objectief gezien niet zo druk heeft, kan veel onrust in zijn hoofd ervaren. Ons doel is het ervaren van rust in je hoofd, of je het nu druk hebt of niet. Dit doe je door de hoeveelheid informatie die je hoofd binnenkomt te beperken – en daarnaast door deze goed te ordenen. Tot slot vraagt het om een ontspannen manier van in het leven staan.

rust in je hoofd creëren

Het beperken van de hoeveelheid informatie

Zowel intern als extern komt er informatie in je hoofd terecht. Een voorbeeld van interne informatie zijn gedachtes als ‘wat ga ik met oud en nieuw doen?’ en ‘besteed ik wel genoeg aandacht aan die persoon?’ of ‘ben ik niet iets vergeten?’. Hoewel dit soort gedachtes in het hier-en-nu niet heel urgent zijn, vragen ze toch onze aandacht. Het zijn ideeën die van binnenuit komen; soms zijn het piekergedachtes.

Daarnaast komt er informatie van buiten. Dit gebeurt wanneer je tv kijkt of de krant leest, en wanneer je werkt, relaties aangaat en gewoon het dagelijks leven ervaart.

De interne prikkels kunnen we beperken door ervoor te kiezen jezelf en het leven niet al te serieus te nemen. Lukt het jou om met humor en luchtigheid door een dag heen te bewegen? Kun je gedachtes (zorgen, twijfels) zien voor wat ze zijn, om ze daarna weer naast je neer te leggen als ze je niet helpen? Kun je je hoofd leeg laten waaien in de wind – een bewuste keuze om het leven simpel en overzichtelijk te houden? Wat hierbij helpt is het inzicht dat je alleen maar het hier-en-nu kunt ervaren. We hebben een neiging dit moment complex te willen maken, maar het hier-en-nu is altijd simpel. Ben je bereid het zo te houden?

De externe prikkels kun je beperken door minder tv te kijken en nieuws tot je te nemen. Ook kun je experimenteren met het maken van minder afspraken. Wanneer je een avondje alleen bent, komen er minder externe prikkels binnen. Een simpel leven zorgt voor rust in je hoofd.

Structuur aanbrengen voor meer rust in je hoofd

We vullen ons hoofd dus zowel met ideeën die vanuit onszelf komen (intern) en prikkels van buitenaf (extern). In de huidige maatschappij is het een uitdaging om de hoeveelheid informatie te beperken. Werk gaat in een hoog tempo en veelal digitaal. Het e-mailverkeer is de afgelopen jaren enorm toegenomen. En dan zijn er nog WhatsApp, SMS en de sociale media.

Het vereenvoudigen van deze stromen van informatie is een bewuste keuze. Je zou je facebook-account bijvoorbeeld kunnen verwijderen. En oefenen in het minder vaak openen van je mail en WhatsApp. Ook kun je alle notificaties op je smartphone uitzetten. Zo controleer je de stroom aan informatie en word jij weer de baas.

Om echt rust in je hoofd te ervaren, is het belangrijk de binnengekomen informatie te structureren. Het werkt goed om een digitale agenda en een digitale to-do lijst bij te houden. Die kun je namelijk op je mobiel, laptop en pc openen – steeds gesynchroniseerd. Telkens wanneer je een klein taakje krijgt, zet je die in je to-do app – waarna je het los kunt laten. Wekelijks zorg je dat je to-do lijst en agenda schoon en up-to-date is. Ik weet uit ervaring dat dit veel rust geeft! En ook hierbij is de regel: houd het simpel.

ruimte in je hoofd

Prioriteiten stellen

Leuk en aardig, bovenstaande tips, maar het leven is druk. Dat klopt, dus om werkelijk rust in je hoofd te creëren is het ook belangrijk om prioriteiten te stellen.

Bij Liberi gebruiken we hiervoor de prioriteitenmatrix. Dit is een tabel met aan een zijde ‘urgent’ en ‘niet urgent’ en aan de andere zijde ‘belangrijk’ en ‘niet belangrijk’. De werkwijze is als volgt:

  • Urgente en belangrijke taken voer je direct uit. Ze zijn dringend en belangrijk voor jou als persoon.
  • Urgente en onbelangrijke taken probeer je te delegeren of tussendoor te doen. Deze taken hebben een strakke deadline, maar zijn eigenlijk niet belangrijk voor jou.
  • Niet urgente maar belangrijke taken vragen om bewuste aandacht. Plan tijd in voor de voor jou belangrijke doelen en taken, anders zal er nooit iets van komen.
  • Niet urgente en onbelangrijke taken staan onderaan je prioriteitenlijstje. Het zal wel loslopen.

Het belangrijkste inzicht van deze matrix is dat je op moet passen met de hele tijd ‘brandjes blussen’, oftewel urgente onbelangrijke taken uitvoeren. Probeer die taken van je af te schudden en richt je op de belangrijke taken, die je dichter bij jouw (persoonlijke) doelen brengen.

De vier-vragen methode

De vier-vragen methode is heel simpel en helpt je om bovenstaande in de praktijk te brengen. Vraag jezelf: moet ik dit nu doen? Leg vervolgens de nadruk op het eerste woord, daarna het tweede woord, enzovoorts. MOET je dit doen? Moet JIJ het doen? Moet je echt DIT doen? Moet het NU? Moet je überhaupt iets doen?

Wanneer het je te veel wordt, kun je deze methode inzetten om een heleboel taken die belangrijk lijken, weg te strepen of later in te plannen.

prioriteiten

Rust in je hoofd vraagt om mindfulness

Los van bovenstaande handige tips denk ik dat mindfulness – aanwezig-zijn – je kan helpen om rust in je hoofd te ervaren. Mindful zijn wil zeggen je zintuigen openstellen en het hier en nu volledig ervaren en accepteren. Richt je aandacht op je ademhaling, zonder deze te willen veranderen. Voel je voeten op de grond en je billen op de stoel. Luister naar je omgeving, voel warmte en koude, voel je levende lichaam, en blijf aanwezig in dit moment. Wanneer er onrust is in je hoofd, accepteer dit dan, en richt je aandacht op wat je nu voelt. Voel je lichaam tintelen, speeksel in je mond, zie het licht door de ramen invallen op de planten binnen. Dit klinkt simpel, maar het is een fijne manier om meer rust te ervaren.

Conclusie

Om meer rust in je hoofd te ervaren is het belangrijk om de interne en externe prikkels te beperken en structureren. Ook helpt het om je prioriteiten te bepalen. Daarnaast helpt het je om te oefenen met aanwezig zijn in dit moment. Uiteindelijk gaat rust in je hoofd voor mij over het leven op een lichte manier leven. De meerderheid van de dingen die mijn hoofd vullen zijn helemaal niet zo belangrijk… Ik richt mijn aandacht liever of wat ik leuk en belangrijk vind en zorg daarin voor genoeg overzicht en rust.

Ik ben heel benieuwd hoe jij zorgt voor rust in je hoofd. Deel je het hieronder?

Nieuwsgierig geworden?

Doe geheel vrijblijvend de burn-out test of neem contact met ons op.

Burn-out test Contact opnemen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit bericht:
×
Schrijf je nu in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws over stress en burn-out. Inschrijven