Zoeken

Zoeken sluiten

Blote voeten

zaterdag 27 november 2021

Wandelen op blote voeten: de voordelen

Op vakantie met blote voeten lopen over het warme zand. Of het natte gras onder je voeten voelen op de camping. Kinderen vinden het geweldig om met blote voeten in de modder te stampen. We kennen allemaal dat heerlijke ‘blote voeten gevoel’. Het doet ons denken aan warme en zonnige dagen, vrijheid en blijheid. Waarom verstoppen we onze blote voeten de rest van het jaar eigenlijk in schoenen?

Onze natuurlijke manier van bewegen

Ons lichaam is gemaakt om op blote voeten te lopen. Door schoenen te dragen – en zeker als die demping of hakken hebben – ontneem je je lichaam zich op natuurlijke manier te bewegen. Spieren en pezen die ervoor gemaakt zijn om gebruikt te worden, worden ontlast. Hierdoor worden ze als het ware ‘lui’. Andere spiergroepen gaan het overnemen, waardoor overbelasting kan ontstaan. Dat is vaak het begin van klachten. Met steunzolen wordt geprobeerd het probleem te verhelpen, maar eigenlijk wordt dit zo verergerd.

Pak je eigen schoenen er eens bij. Zijn die bij de neus smaller dan bij de middenvoet? Kijk dan eens naar je voeten. Zijn die bij de tenen breder dan bij de middenvoet? Een gezonde voet krijgt de ruimte – in veel moderne schoenen wordt die niet geboden. Veel mensen zien hun kleine teentje verdwijnen onder de teen ernaast. Dit kan het gevolg zijn van chronisch ruimtetekort van de tenen. Ook likdoorns, ingegroeide nagels en pijnlijke zwellingen kunnen het gevolg zijn van verkeerd passende schoenen. Geschat wordt dat tot 87% van de mensen wel eens last heeft van voetproblemen in hun leven. Een aardig deel daarvan zou voorkomen kunnen worden door beter passende schoenen.

Onze natuurlijke manier van bewegen

‘Barefoot’ schoenen

Dan altijd maar op blote voeten lopen? Dat is ook weer niet nodig. Bovendien moet je het langzaam opbouwen. Spieren, pezen, botten en gewrichten moeten wennen aan de natuurlijke belasting. Ze moeten de tijd krijgen om sterker te worden. Daarnaast zijn er ook speciale schoenen ontwikkeld die het lopen op blote voeten nabootsen. Dit worden ‘barefoot’ of ‘minimal’ shoes genoemd. Ze bevatten een dunne zool. Hierdoor worden je voeten zelf aan het werk gezet én je kunt de ondergrond waarop je loopt goed voelen. Bovendien is er in de neus meer teenruimte dan bij reguliere schoenen. Een verademing voor je voeten mét tegelijkertijd de bescherming tegen scherpe dingen op straat of in het bos.

Vertragen op blote voeten

Naast het fysieke voordeel van lopen op blote voeten, heeft het ook een mentaal voordeel. Je gaat als vanzelf langzamer lopen. Je brengt hiermee een bewuste vertraging in je systeem. Veel mensen die stressklachten ervaren kunnen op een flink tempo door het bos banjeren. ‘Dan heb ik mijn dagelijkse beweging ook maar weer gehad,’ is dan de gedachte. Het is één van de ‘moetjes’ op een toch al overvolle to-do lijst. Door (een deel van) de wandeling op blote voeten te maken, realiseren mensen zich ineens hoe snel ze eigenlijk liepen. Vaak ervaren zij het als heel prettig om de pas voor de verandering eens te vertragen.

Vertragen

Mindful wandelen op blote voeten

Naast de vertraging ontdek je ook ineens hoeveel indrukken je opdoet door op blote voeten te lopen. Een warm stuk grond waar de zon tussen het bladerdak schijnt. Zacht mos tussen je tenen. Ruwe en harde oppervlakken worden afgewisseld door gladde en zachte oppervlakken. Op blote voeten wandelen is één van de effectiefste mindfulness-oefeningen. Vanwege alle indrukken die je opdoet wordt je focus automatisch naar het heden getrokken. Angstgedachten over de toekomst of piekergedachten over iets uit het verleden verdwijnen naar de achtergrond. Je bent vooral bezig om met je een weg te zoeken tussen boomwortels en dennenappels.

Zomer en winter

Kan je altijd op blote voeten lopen? Zeker weten! Er worden in het hele land op verschillende plekken blote voeten wandelingen georganiseerd – jaarrond. Wel is het in de koudere jaargetijden van belang om eerst goed warm te lopen alvorens de schoenen uit te doen. Het lopen op blote voeten zal van kortere duur zijn dan in de zomer. Loop tot je voelt dat het genoeg is. Veeg dan je voeten af met een handdoek en trek je schoenen gewoon weer aan.

Aarden

Nog een voordeel van lopen op blote voeten is het aardingseffect. De aarde bevat veel negatief geladen elektronen. In ons lichaam bouwen de positief geladen deeltjes zich op door onder andere onze stofwisseling. Deze positieve deeltjes zijn echter de veroorzakers van oxidatieve lichamelijke stress. Door met onze voeten op de aarde te gaan staan, neutraliseren we dit effect. We ontvangen als het ware de elektronen van de aarde. Een rubberen schoenzool belemmert deze uitwisseling. Het aarden is ondersteunend aan ons immuunsysteem en we ontspannen makkelijker.

Je eigen ongemak aankijken

Nu is het lopen op blote voeten op het strand tijdens je vakantie misschien gemakkelijk te doen. Bewust tijd en ruimte maken om met blote voeten te lopen kan in het dagelijks leven een uitdaging vormen. Het wordt sociaal niet geaccepteerd om zonder schoenen op je werk te verschijnen. Zelfs als je op blote voeten boodschappen gaat doen zal je met regelmaat een opgetrokken wenkbrauw tegenkomen. Je kunt dit ook als een oefening zien voor zelfexpressie en buiten je eigen comfortzone gaan. Veel mensen zijn – bewust en onbewust – veel bezig met wat andere mensen van hen denken. Wat doet het met je als je met voeten in het park of bos gaat lopen? Welke gedachten komen op? Vind je het stiekem wat ongemakkelijk? Voel je je onzeker? Waarom? Je ongemak in de ogen kijken geeft je de mogelijkheid tot het ontwikkelen van meer zelfkennis.

Als je weet wáárom je je snel aanpast aan andermans verwachtingen, kun je er bewust mee gaan oefenen om steeds meer je eigen koers te gaan varen. Dit zal in het begin niet altijd even makkelijk zijn. Maar zodra je wat meer geoefend bent, gaat het je steeds beter af. En misschien kun je dit wel doortrekken naar andere gebieden in je leven? Zo werk je steeds meer toe naar een authentiek leven waarbij je jouw keuzes maakt vanuit je persoonlijke waarden. Waar lopen op blote voeten wel niet goed voor kan zijn!

 

Wil jij hulp bij stress of burn-out?

Doe geheel vrijblijvend de burn-out test of neem contact met ons op.

Direct contact Of bel 085 - 5363606

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Dit bericht:
×
Schrijf je nu in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws over stress en burn-out. Inschrijven