Zoeken

Zoeken sluiten

Mindfulness is bijtanken

donderdag 8 oktober 2020

Bij Mindfulness denk ik vooral aan “in het moment kunnen zijn” met (meer) rust in mijn hoofd.

Ons hoofd is regelmatig een stortvloed van woorden en gedachten. We piekeren over wat geweest is, wat gaat komen, wat we moeten gaan doen (ons afvinklijstje), wat er momenteel op ons bordje ligt, het nieuws dat op ons afkomt etc.

Ons hoofd kan er wat van!

Mindfulness heeft niets hoogdravends.

Iedereen heeft op zijn tijd een mindful moment.

Als je van vissen houdt:

  • Aan de waterkant zitten, wel of niet onder je vissersparaplu.
  • De zon op je gezicht , een lichte ochtend bries, misschien een beetje miezer regen.
  • Onder je paraplu zit je comfortabel te staren naar het water, de weerspiegeling van het water, de golfjes die voorbij komen, de rietkant, verderop enkele watervogels.
  • En je voelt zo’n intense rust over je heen komen, geen gedachten, geen stress.
  • Alleen dit moment!

Het mindful moment van de visser 🙂

Bijtanken!

De basis voor een mindful moment is een rustige ademhaling, vandaar dat het goed is met een ademhalingsoefening te beginnen. Een hoofd vol met gedachten en gepieker veroorzaakt een hoge ademfrequentie. Als je het hoofd rust wilt geven ga je naar je ademhaling. Een ademhalingsoefening zorgt ervoor dat je ademfrequentie omlaag gaat. Een rustiger ademhaling zorgt voor een rustiger hoofd (Hoofd-ademhaling /   ademhaling- hoofd).

Mindfulness betekend vooral ook bewuster leven. Je zintuigen gebruiken. Waar ben je op dit moment, wat zie je om je heen, (neem dit rustig in je op, neem je tijd), wat hoor je… wat ruik je…. wat voel je… wat voel je van binnen…

Sluit je ogen. Welke beelden komen binnen.

Bovenstaande oefening stuur ik regelmatig over de app naar mijn coachees.

Krijg je echt leuke reacties 🙂

  • Ik zit op kantoor, ik zie mijn collega een bericht typen, ik hoor het geluid van de toetsen, ik hoor het pruttelen van het koffiezetapparaat, ik ruik vers gezette koffie, ik voel de warme van de zon op mijn gezicht, ik .. etc. etc.

Bouw op tijd rustmomenten in.  De accu moet op tijd bijgeladen worden.

Nieuwsgierig geworden?

Doe geheel vrijblijvend de burn-out test of neem contact met ons op.

Burn-out test Contact opnemen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit bericht:
×
Schrijf je nu in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws over stress en burn-out. Inschrijven