Zoeken

Zoeken sluiten

Zwangerschapsdepressie: wat is het gevaar van stress?

donderdag 29 juli 2021

Zwangerschapsdepressie: wat is het gevaar van stress?

De zwangerschap is een mooie en dankbare periode. Hoewel je erg gelukkig bent met de zwangerschap, kunnen er ook negatieve gedachten zijn. Je kunt je bijvoorbeeld zorgen maken of piekeren. Daarnaast kun je je onrustig voelen door drukte in je hoofd en moeite hebben met helder denken Dit zijn allemaal symptomen van stress. Als dit langere tijd aanhoudt, kun je zelfs last krijgen van een zwangerschapsdepressie. Als er depressieve gevoelens optreden na de geboorte, spreken we van een postnatale zwangerschapsdepressie.

In dit blogartikel lees je echter meer over zwangerschapsdepressie tijdens zwangerschap. Wat zijn de symptomen? Wat is de rol van stress en angst? En hoe kun je een zwangerschapsdepressie voorkomen? Voor het verloop van een gezonde zwangerschap is het tenslotte heel belangrijk om je je tijdens deze tijd goed te voelen!

zwangerschapsdepressie

Wat is een zwangerschapsdepressie?

Een zwangerschap is een grote gebeurtenis die zorgt voor veel gelukkige momenten, maar soms ook voor minder gelukkige momenten. Als deze momenten tijdens de zwangerschap gaan overheersen spreken we van een zwangerschapsdepressie. Een zwangerschapsdepressie komt eigenlijk voor in twee verschillende vormen. Namelijk zwangerschapsdepressie tijdens zwangerschap en zwangerschapsdepressie na bevalling. In dit laatste geval spreken we van postnatale zwangerschapsdepressie. Bij een zwangerschapsdepressie overheersen negatieve gedachten en is positief denken bijna niet meer mogelijk. Daarnaast kunnen er angstklachten zijn. Het lukt je dan ook niet om te genieten van de zwangerschap.

Zwangerschapsdepressie oorzaak

Wat is eigenlijk de oorzaak van een zwangerschapsdepressie? Waarom heeft de een er wel last van, maar de ander niet? Hoewel het moeilijk is de exacte oorzaak te weten van een zwangerschapsdepressie, speelt stress een belangrijke, al dan niet, een hoofdzakelijke rol. De mate van stressfactoren in je leven zijn dus van invloed op hoe je je voelt tijdens de zwangerschap. Daarnaast is gebleken dat zwangere vrouwen met een laag zelfbeeld meer klachten ervaren zoals angst, depressieve gevoelens en somberheid. De oorzaak van een zwangerschapsdepressie is dus te herleiden naar zowel externe prikkels, zoals stress als naar innerlijke onrust, zoals onzekerheid.

Online cursus
49.00
Online cursus
Stap voor stap stressvrij, bewezen effectief, op basis van het Liberi Fasenplan.

Zwangerschapsdepressie symptomen

Bij een zwangerschapsdepressie kunnen er zowel lichamelijke als mentale klachten zijn. Een zwangerschap is een grote verandering in jouw leven en die van jouw partner. Zo verandert niet alleen jouw lichaam, maar ook mentaal kun je veranderingen opmerken. Bij een zwangerschapsdepressie kunnen deze veranderingen echter je dagelijks leven behoorlijk verstoren. En dat niet alleen, want vaak kun je zo ook minder genieten van deze bijzondere tijd. De symptomen van een zwangerschapsdepressie komen sterk overeen met stressklachten.

Fysieke symptomen

De lichamelijke klachten van een zwangerschapsdepressie zijn bijvoorbeeld buikpijn, misselijkheid en een opgeblazen gevoel. Hoewel deze klachten ook aanwijsbaar kunnen zijn naar de zwangerschap, zul je zelf het beste kunnen opmerken op welke (stress)momenten deze klachten optreden. Daarnaast kan er een gebrek aan eetlust zijn of neig je juist naar het eten van suikers en andere ongezonde voeding Je kunt ook minder of juist meer gaan eten Een veelvoorkomend symptoom van stress zijn problemen met de spijsvertering, zoals darmklachten. Bovendien zul je door stress meer last krijgen van van vermoeidheid en hoofdpijn tijdens de zwangerschap. Tenslotte kun je ook een hoge bloeddruk hebben of problemen met de schildklier.

Burn-out test
Gratis
Burn-out test
Onze gratis burn-out test geeft je in 50 vragen antwoord hoe het nu daadwerkelijk is gesteld met jouw stressniveau.

Mentale symptomen

Bij een zwangerschapsdepressie ben je mentaal uit balans. Je hebt moeite met concentreren en hebt weinig rust in je hoofd. Zo kun je last hebben van stemmingswisselingen of je bent prikkelbaar. Daarnaast kun je lusteloos zijn of een kort lontje hebben. Maar bovenal voel je je somber en ervaar je zelfs depressieve gevoelens, maar ook angst en paniek. Tenslotte kun je minder zelfvertrouwen hebben en ben je emotioneel uit balans. Misschien moet je vaak huilen en voel je zelfs schaamte omdat je je niet blij voelt tijdens de zwangerschap.

zwangerschapsdepressie

Stress verminderen tijdens de zwangerschap

Hoe voorkom je een zwangerschapsdepressie? Ontspanning en innerlijke rust. Dit lijkt misschien makkelijker gezegd dan gedaan. Toch kun je dit met voldoende motivatie en eventueel wat extra hulp wel bereiken. Wij geven tips:

  • Ga de natuur in, dat geeft direct meer rust, zowel in je lijf als in je hoofd. Maak kennis met bosbaden.
  • Wees in het moment, zo krijgen zorgen en angsten geen kans. Meditatie en yoga kunnen je hierbij helpen.
  • Geef aandacht aan jezelf, dat is zeker niet egoïstisch. Kies jouw favoriete self care moment uit 50 self care tips
  • Werk aan zelfliefde voor meer zelfvertrouwen. Kun jij je authentieke zelf zijn? Hoe goed ken jij jezelf?
  • Noteer dagelijks verschillende dingen in je leven waarvoor je dankbaar bent, hoe klein ze ook zijn.
  • Ga op zoek naar inspiratie en creativiteit. Zo krijgt jouw brein weer nieuwe energie en rust tegelijk.
  • Probeer wandelcoaching. Door te wandelen en te praten met een coach kun je weer nieuwe inzichten krijgen.
  • Zorg voor gezonde voeding waarbij je alle belangrijke vitaminen en mineralen voldoende binnenkrijgt.
  • Verbeter jouw slaappatroon, een magnesium supplement of een massage kunnen hierbij helpen.
  • Oefen in loslaten, vermijd perfectionisme en neem je gedachten en gevoelens niet te serieus.
Online cursus
49.00
Online cursus
Stap voor stap stressvrij, bewezen effectief, op basis van het Liberi Fasenplan.

zwangerschapsdepressie

Een blije zwangerschap voor jou en de baby

Ontspanning is essentieel voor een gezonde en blije zwangerschap. Stress verminderen tijdens de zwangerschap heeft dan ook de hoogste prioriteit. Vraag jezelf daarnaast af of je genoeg zelfwaardering hebt. Alleen zo kun je een zwangerschapsdepressie helpen voorkomen. Misschien heb je moeite met ontspannen, voel je je rusteloos en heb je last van slapeloosheid. Goed slapen tijdens de zwangerschap is heel belangrijk. Slaapproblemen is vaak ook een aantoonbaar signaal van zwangerschapsdepressie.

Weet jij welke factoren in je leven stress opleveren? Dit kunnen bijvoorbeeld geldzorgen zijn of conflicten op het werk. Daarnaast kun je je misschien onzeker voelen over het aanstaande moederschap. Zodra je echter bewust kiest voor meer ontspanning en manieren kunt vinden voor innerlijke rust, zullen veel klachten gauw verdwijnen. Schaam je vooral niet en laat dierbaren weten hoe je je voelt. Zij kunnen juist een steun voor je zijn. Probeer je gedachten en gevoelens te accepteren Geef depressieve gedachten en angstgevoelens geen kans. Zo ben je lief voor de baby en lief voor jezelf Bovendien zorgt stressvermindering voor een beter immuunsysteem. Voor een fijne en gezonde zwangerschap!

Wil jij hulp bij stress of burn-out?

Doe geheel vrijblijvend de burn-out test of neem contact met ons op.

Direct contact Of bel 085 - 5363606

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit bericht:
×
Schrijf je nu in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws over stress en burn-out. Inschrijven