Zoeken

Zoeken sluiten

Self care is een must bij stress: 50x self care tips

vrijdag 28 mei 2021

Self care is een must bij stress: 50x self care tips

Self care is heel belangrijk, nog meer in tijden van stress. Geef tijd en aandacht aan jezelf en verhoog jouw zelfliefde. En laat zelfliefde nu net het stressniveau kunnen verlagen. Daarnaast zul je beter slapen en zijn er nog meer gezondheidsvoordelen van self care. In dit blogartikel geven wij heel veel self care tips voor zowel uiterlijk als innerlijk. Als je het lastig vindt om self care toe te passen in je dagelijks leven, kun je ook een self care plan maken. Een voorbeeld hiervan is om een ochtendroutine te maken voor jezelf. Zo begin je iedere dag met liefde voor jezelf. En dat betekent een positieve dag met minder stress en meer energie!

 

self care

Self care plan voor minder stress

Heb je behoefte aan wat meer structuur zodat je tijd kunt maken voor self care? Een self care plan kan dan helpen. Denk bijvoorbeeld aan een ochtendroutine waarbij je direct ‘s ochtends al wat tijd aan jezelf geeft. Tenslotte wil je de hele dag op jezelf kunnen vertrouwen. Regelmatig tijd maken voor self care zal ons stresshormoon cortisol verlagen. Tegelijkertijd stimuleert het de aanmaak van onze gelukshormonen, zoals serotonine en dopamine. Door uit je hoofd te gaan en meer in je lijf te komen, zul je je rustiger voelen. Hierdoor krijgt stress veel minder kans. Geef je jezelf niet voldoende aandacht dan kunnen er vervelende klachten ontstaan. Denk hierbij aan weinig energie hebben, hoofdpijn en vermoeid zijn. Daarnaast kun je prikkelbaar of chagrijnig zijn. Bovendien kun je je opgejaagd voelen of heb je last van onrustig slapen. In tijden van stress hebben we ook vaak moeite met onze concentratie.

Burn-out test
Gratis
Burn-out test
Onze gratis burn-out test geeft je in 50 vragen antwoord hoe het nu daadwerkelijk is gesteld met jouw stressniveau.

Voordelen van self care

Self care zorgt niet alleen voor minder stress en meer energie. Het helpt je ook bij het behouden van een emotionele balans. Het vermindert angstgevoelens en het verkleint de kans op een depressie. Bovendien zal self care ook jouw immuunsysteem versterken. Voed jezelf niet alleen met gezond eten, maar ook met positieve dingen die je doet, ziet, leest en hoort. Tenslotte zal self care jou ook zelfvertrouwen geven. Kortom, self care vergroot jouw zelfliefde voor meer balans en geluk in je leven.

Self care tips

Verzorg jezelf

  • Voel je frisser en energieker door regelmatig je gezichtshuid te verzorgen, zoals met een gezichtsmasker.
  • Voel je helder door voldoende schoon water te drinken. Kies bij voorkeur voor bronwater of gefilterd water.
  • Creëer de gewenste stemming door geuren te gebruiken in huis, zoals pure etherische olie, kaarsen of wierook.
  • Gebruik ecologische cosmetica voor een gezonde huid. Een mineraalpoeder laat je gezicht er stralend uitzien.
  • Voel je weer ontspannen met een massage, gebruik hiervoor een 100% pure massage olie.self care

Voed jezelf

  • Eet onbewerkt en vers voor de voedingsstoffen, zuurstof en energie.
  • Neem eventueel een multivitamine.
  • Minder met het eten van geraffineerde suikers.
  • Gebruik verse kruiden, ontdek aan welke kruiden jij behoefte hebt.
  • Eet veel groenten, minder vlees en voldoende goede vetzuren.
  • Neem magnesium en probiotica, want deze stimuleren positiviteit.
  • Maak gebruik van een superfood, zoals spirulina of chlorella.
  • Drink meer kruidenthee, voor ontpanning of juist voor meer focus.
  • Zonlicht op je gezicht, al is het maar even, geeft je direct een boost.
  • Doe iets aardigs voor iemand of stuur iemand een lief bericht.
  • Affirmaties kun je ook zien als positieve voeding, maar dan voor je ziel.
  • Self care quotes lezen kunnen je nieuwe inspiratie geven.
Online cursus
49.00
Online cursus
Stap voor stap stressvrij, bewezen effectief, op basis van het Liberi Fasenplan.

Ruimte in je hoofd

  • Mediteren maakt je rustig, laat je gedachten maar komen en gaan.
  • Diep ademhalen geeft energie terwijl oppervlakkig ademen stress geeft.
  • Genoeg slapen zodat je lichaam afvalstoffen kan afvoeren.
  • Dansen brengt je terug in je lijf, maar ook stimuleert het onze gelukshormonen.
  • Tijd in de natuur doorbrengen kalmeert je geest en laat je helder denken.
  • Beweeg dagelijks en het liefst buiten. Denk eens aan bosbaden en  wandelcoaching.
  • Yoga beoefenen maakt je helder en rustig. Ook je emoties zullen afnemen.
  • Stilte geeft je brein weer rust en ruimte en vermindert drukte in je hoofd.
  • Creatief zijn zorgt ervoor dat onze beide hersenhelften beter in balans blijven.
  • Dankbaar zijn voor zelfs de kleinste dingen verbetert jouw weerstand.

‘There is no Wifi in the forest, but you will find a better connection’

  • Opruimen zorgt niet alleen voor minder chaos in je huis, maar ook voor rust in je hoofd.
  • Delegeren kan je helpen om niet alle taken alleen te hoeven doen.
  • Water werkt kalmerend, loop langs de zee, maar ook een douche kan al helpen.
  • Werk eens met je handen, zoals tuinieren, tekenen, koken of een taart bakken.
  • Speel met kinderen of dieren, neem jezelf niet te serieus.
  • Maak een vision board, zo visualiseer en realiseer je je dromen en doelen.
  • Opschrijven wat je bezighoudt, zo is het op papier en uit je hoofd.
  • Luister naar je favoriete muziek of ontdek sound healing.
  • Nietsdoen is moeilijker dan je denkt, probeer eens helemaal niets te doen.
  • Digitale detox door je telefoon, televisie en computer even helemaal uit te zetten.
  • Geef niet alleen een ander, maar ook jezelf eens vaker een compliment.

self care

Creëer een ochtendroutine

  • Begin de dag met een mantra en bedank voor de nieuwe dag.
  • Maak een intentie voor de dag: ‘vandaag doe ik alles met aandacht’
  • Mediteer, als is het maar voor een aantal minuten.
  • Drink een glas water direct na het opstaan, voor nieuwe energie.
  • Doe een paar stretchoefeningen of enkele yoga poses.
  • Luister naar je favoriete liedje en dans een paar minuten.
  • Masseer je gezicht zachtjes met een pure olie, zoals sesamolie.
  • Neem tijd voor een gezond ontbijt met groenten of fruit en eiwitten.
  • Drink je favoriete koffie heel bewust en geniet van elke slok.
  • Knuffel dierbaren of je huisdier.
  • Ga even naar buiten, als is het maar voor een korte wandeling.
  • Lees een paar bladzijden uit een inspirerend boek.
  • Start met de lastige taken, al maak je maar een begin.
  • Gun jezelf een beloning na afronding van je werkzaamheden.
Online cursus
49.00
Online cursus
Stap voor stap stressvrij, bewezen effectief, op basis van het Liberi Fasenplan.

Zet jezelf op de eerste plaats

Maak jij tijd voor self care? Tenslotte kun je er niet voor anderen zijn of je werk goed doen als je jezelf zou vergeten. Met self care zorg je niet alleen voor je lichamelijke en mentale gezondheid. Ook brengt het je emotioneel en spiritueel beter in balans. Het vermindert stress en het levert je weer nieuwe energie op. Self care zal jouw zelfbeeld verbeteren en zelfliefde vergroten. Zo geef je meer ruimte voor positiviteit. Door dagelijks tijd te maken voor self care, kun je je hoofd leegmaken en komt er meer rust en ruimte voor positieve gedachten. Daarnaast helpt het slapeloosheid voorkomen. Heb je behoefte aan meer ontspanning en tijd voor jezelf? Mooie voorbeelden van self care zijn mindfulness, bosbaden en wandelcoaching. Wist je dat self care ook jouw immuunsysteem zal verbeteren? Kortom, zet jezelf ook eens op de eerste plaats!

Wil jij hulp bij stress of burn-out?

Doe geheel vrijblijvend de burn-out test of neem contact met ons op.

Direct contact Of bel 085 - 5363606

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit bericht:
×
Schrijf je nu in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws over stress en burn-out. Inschrijven