Zoeken

Zoeken sluiten

Geuren gebruiken bij stress: 5 tips

maandag 18 april 2022

Geuren gebruiken bij stress: 5 tips

Wist je dat? Geuren kunnen stress verergeren, maar ook kunnen ze juist zorgen voor minder stress. Het is dan wel van belang te weten welke geur je kunt gebruiken bij stress. Heb je vaker een rusteloos gevoel, wil je meer energie of heb je last van slaapproblemen? Ontdek dan eens wat geuren voor jou kunnen doen als je stress hebt.

Geuren hebben een veel grotere invloed op ons lichamelijke en mentale welzijn dan we misschien denken. Ze kunnen dan ook bijdragen aan een sterk immuunsysteem en jouw zelfvertrouwen vergroten, want een juiste geur kan jou beter laten voelen. Zo kan sinaasappelgeur bijvoorbeeld de aanmaak van ons gelukshormoon serotonine helpen stimuleren. Daarnaast wordt lavendel niet voor niks al heel lang ingezet bij stressklachten. Wil je stressbestendig de dag door? Maak dan eens gebruik van de juiste geuren met onze top 5!

geuren bij stress

Online cursus
49.00
Online cursus
Stap voor stap stressvrij, bewezen effectief, op basis van het Liberi Fasenplan.

Geuren als natuurlijke remedie bij stress

Natuurlijke geuren zijn afkomstig van kruiden, bloemen en planten waardoor ze ook ons dichterbij de natuur en dus ook dichterbij onszelf brengen. Zo kan een natuurlijke geur je ook helpen de verbinding met jezelf te verbeteren. Tegenwoordig is er veel afleiding in ons leven waardoor we ons gevoel geregeld vergeten. Geuren kunnen je helpen weer jezelf te kunnen zijn oftewel  authentiek zijn.

Hoe gebruik je de verschillende geuren bij stress

Hoe je een bepaalde geur gebruikt, is afhankelijk van het soort kruid of de soort plant. Zo kun je (biologische) munt heel goed gebruiken als thee. Door het hete water komt de geur van munt bovendien goed vrij. Kaneel heeft een krachtigere geur als je deze vers gebruikt, maar ook kun je heel goed biologische kaneelpoeder gebruiken. Strooi het rijkelijk over je havermout, de koffie of de appeltaart!

Lavendel kun je zowel vers als gedroogd gebruiken of neem lavendelolie. Kies wel altijd voor de best mogelijke kwaliteit. Tenslotte kun je ook kiezen voor een douchegel met jouw favoriete geur, maar kies altijd een puur natuurlijk product. Zo weet je zeker dat er daadwerkelijk originele en echte ingrediënten worden gebruikt en geen onnatuurlijk aroma. Er zijn ook verschillende essentiële oliën die je kunt inzetten voor massages of als geurverspreider in huis of op kantoor.

Welke geur gebruik ik bij stress?

Welke geur kun je het beste gebruiken bij stress? Wij hebben een top 5 gemaakt die een positief effect hebben op ons zenuwstelsel, op ons humeur en onze vitaliteit.

Citrusvruchten voor een betere stemming

Citrusvruchten, zoals sinaasappelen, mandarijnen, limoenen en citroenen bevatten niet alleen vitamine C, maar ze kunnen ook zorgen voor een blij gevoel. Daarnaast is de geur van limoengras ook heel heilzaam voor ons humeur.

Citrusfruit kun je inzetten bij de volgende stressklachten:

Lavendel voor een kalme geest

Met de geur van lavendel zul je niet alleen sneller in slaap vallen en beter slapen, maar ook zorgt het voor rust in je hoofd. Het kalmeert namelijk ons drukke brein.

Wanneer kun je lavendel gebruiken?

Munt bij chaos in je hoofd

Kun je in de middag wel wat nieuwe energie gebruiken? Neig dan niet meteen naar een snack met suikers, maar neem eens een kop verse muntthee. Munt heeft een heel verfrissende en opwekkende geur. Voor meer energie dus.

De geur van munt is dan ook perfect om te gebruiken als je:

geuren bij stress

Vanille voor een vrolijk gevoel

Vanille heeft een fijne, zoete geur en zal zorgen voor meer zachtheid in je leven. Heb je het gevoel dat je best eens wat vaker lief mag zijn voor jezelf? Omring jezelf dan met de heerlijke geur van vanille.

Vanillegeur is de geur voor jou als je:

  • Vaker trots op jezelf mag zijn
  • Meer plezier wilt ervaren in je leven
  • Als je jouw relaties wilt verbeteren
  • Vrouwelijke en mannelijke energie in balans wilt brengen (vanille stimuleert vrouwelijke energie)

Kaneel om te ontstressen

Wist je dat kaneel deel uitmaakt van sterke antioxidanten voor ons lichaam? Reden genoeg dus om dagelijks kaneel toe te voegen aan bijvoorbeeld jouw ontbijt of kop koffie. Zo geniet je direct van deze heerlijke geur.

Kaneel is voornamelijk effectief in de volgende gevallen:

Burn-out test
Gratis
Burn-out test
Onze gratis burn-out test geeft je in 50 vragen antwoord hoe het nu daadwerkelijk is gesteld met jouw stressniveau.

Gebruik dagelijks geuren naar jouw behoefte

Pas de geur aan op jouw persoonlijke behoefte voor dat moment. Vraag jezelf iedere ochtend af:

  1. Hoe voel ik mij vandaag? Voel ik mij vandaag wat vermoeid en kan ik wel wat extra energie gebruiken? Of ben ik opgestaan met veel dingen aan mijn hoofd en wil ik meer innerlijke rust krijgen vandaag?
  2. Wat heb ik vandaag nodig? Neem ik te weinig tijd voor self care? Wat gun ik mijzelf vandaag?
  3. Hoe wil ik deze dag afsluiten? Met dankbaarheid voor de kleine dingen in het leven? Met meer zelfliefde?

geuren bij stress

Online cursus
49.00
Online cursus
Stap voor stap stressvrij, bewezen effectief, op basis van het Liberi Fasenplan.

Geuren kunnen stress verlagen

Geuren kunnen een betere mentale balans bevorderen. Door de juiste geur te gebruiken, kun je de neurotransmitters op een positieve manier prikkelen. Bij stress kunnen we namelijk vervelende klachten krijgen, zoals concentratieproblemen en stemmingswisselingen maar ook darmklachten (onze darmen staan in verbinding met onze hersenen).

Welke geur vermindert stress?

Sinaasappel- of citroengeur wordt niet voor niks steeds vaker toegevoegd aan verzorgingsproducten, zoals douchegels en shampoos, maar ook aan geurkaarsen. De geur van citrusfruit is één van de voornaamste geuren die stress kunnen verminderen.

Welke geuren werken kalmerend?

Een geur met een sterk kalmerende werking voor onze hersenen is lavendel. Daarnaast is vanille ook een geur dat je helpt naar meer kalmte en zachtheid in je leven.

Wat voor geuren zijn er?

Geuren kunnen we onderverdelen in drie elementen, namelijk fris (zoals citroen), zoet (zoals vanille) en kruidig (zoals kaneel). Elke soort geur heeft weer een andere uitwerking op ons. Daarnaast kan de behoefte voor een bepaalde geur op verschillende momenten weer anders zijn.

Kortom, wees jouw stresshormonen de baas en laat jouw favoriete geur je helpen te ontspannen!

Wil jij hulp bij stress of burn-out?

Doe geheel vrijblijvend de burn-out test of neem contact met ons op.

Direct contact Of bel 085 - 5363606

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Dit bericht:
×
Schrijf je nu in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws over stress en burn-out. Inschrijven