Liberi Liberi

Zoeken

Zoeken sluiten

HSP

dinsdag 9 februari 2021

De afkorting HSP staat voor highly sensitive person of Hoog Sensitief Persoon. Dat is iemand met een hoge mate van sensitiviteit, wat geldt voor 15-20% van de bevolking, dus 1 op de 5 personen (meer dan 3 miljoen Nederlanders). Het is een karaktereigenschap die tegenwoordig bij veel mensen bekend is. En veel mensen identificeren zich met de term.

In dit stuk lees je wat HSP precies is, en daarnaast geef ik vijf tips om zo goed mogelijk met de eigenschap om te gaan.

Online cursus
49.00
Online cursus
Stap voor stap stressvrij, bewezen effectief, op basis van het Liberi Fasenplan.

Wat is HSP?

HSP is een aangeboren karaktereigenschap. HSP’ers verwerken interne (emoties) en externe prikkels op diepgaande wijze, aangezien zij een gevoeliger zenuwstelsel hebben. Hoogsensitiviteit is dan ook geen stoornis waarvoor een diagnose gesteld moet worden. Het is slechts een eigenschap.

Er zijn steeds meer aanwijzingen dat empathie en altruïsme – kenmerken van HSP – een onmisbare functie bezetten in evolutionaire processen. De opmerkzaamheid helpt om gevaren te spotten, en inlevingsvermogen helpt bij het grootbrengen van de kleintjes. De korte variant van het depressiegen (5-HTTLPR-gen) blijkt bij HSP’ers vaker voor te komen; dat zorgt voor een aangeboren gevoeligheid voor positieve en negatieve omgevingsinvloeden. Onder negatieve omstandigheden maakt dit gevoelig voor depressie en angst, en onder positieve omstandigheden zorgt het juist voor floreren en geluk.

De term HSP (hoog sensitief persoon) werd in 1996 geïntroduceerd door de Amerikaanse psychotherapeute Elaine Aron. Eerder werd de aangeboren sensitiviteit echter al beschreven door Carl Jung. Op het eerste gezicht zou het gaan om verlegen, introverte mensen. Dat blijkt niet geheel te kloppen. Je kunt namelijk HSP en extravert zijn.

highly sensitive person

HSP kenmerken

Nu heb je een algemeen beeld van wat HSP is. Dit zijn enkele belangrijke kenmerken van HSP. Je hoeft je niet in álle kenmerken te herkennen om HSP te zijn.

  • Dienstbaar;
  • intuïtief sterk;
  • meer behoefte aan alleen zijn (om prikkels te verwerken);
  • voelt zich vaak onbegrepen;
  • denkt diep over dingen na;
  • is graag in de natuur;
  • is hard voor zichzelf;
  • graag behulpzaam;
  • gevoelig voor pijn;
  • een-op-een contact heeft de voorkeur;
  • voelt stemmingen van anderen goed aan;
  • tijd nodig voordat je een antwoord geeft;
  • gericht op anderen en hun behoeften;
  • sterk rechtvaardigheidsgevoel;
  • je neemt veel details waar;
  • je geniet van harmonie;
  • perfectionisme;
  • je handelt gewetensvol.

Ervaringen, dus ook jeugdervaringen, komen intenser binnen bij HSP’ers. Dit kan leiden tot een grote gevoeligheid voor afwijzing in het volwassen leven, wanneer er sprake was van pijnlijke ervaringen in de jeugd. Het kan helpen om de moeilijke jeugdervaringen te verwerken en los te laten.

HSPer

Omgaan met HSP: 5 tips

HSP’ers kunnen fysieke, gedragsmatige en mentale klachten krijgen. Ze kunnen zich bijvoorbeeld oververmoeid voelen, of overprikkeld, je kunt je grenzen niet goed aangeven, en je gaat conflicten graag uit de weg. Dit maakt HSP’ers extra gevoelig voor burn-out. Wanneer je op een gezonde manier om leert gaan met de eigenschap, dan kun je deze klachten voorkomen.

Tip 1: Vermijd zaken of situaties die je overprikkelen

Een aantal zaken matchen vaak niet goed met HSP’ers. Een voorbeeld hiervan is cafeïne. Waarschijnlijk raakt je systeem in overdrive wanneer je te veel koffie drinkt. Ook plekken waar het erg lawaaiig is, zijn vaak niet prettig voor je. Probeer zo min mogelijk naar gewelddadige tv-programma’s of films te kijken, daar word je waarschijnlijk onrustig van.

Tip 2: Zoek zaken op die je voeden

HSP’ers genieten vaak diepgaand van kunst en muziek. Maak daar dan ook tijd voor vrij. Ook een heerlijke maaltijd kan je intens doen genieten. Ook kun je genieten van een-op-een afspraakjes, vooral wanneer je daar helemaal jezelf kunt zijn, maar neem daarna wel even de tijd om weer op te laden. Streef kortom naar harmonie en fijne ervaringen.

Tip 3: Zie je hoogsensitiviteit als kracht

HSP’ers worden vaak ten onrechte verlegen genoemd. Jij hebt simpelweg meer tijd nodig om alle prikkels te verwerken, en dat maakt je soms wat terughoudend. Ga je níet aanpassen aan niet-HSP’ers en wees trots op deze eigenschap. Erken je behoeften en voorzie daarin.

Als HSP ben jij waarschijnlijk goed in het zorgen voor anderen. Maak vooral gebruik van die kracht, maar vergeet niet om jezelf op de eerste plaats te zetten! Zonder zelfzorg zul je niet lang voor anderen kunnen zorgen.

Online cursus
49.00
Online cursus
Stap voor stap stressvrij, bewezen effectief, op basis van het Liberi Fasenplan.

Tip 4: Je hebt veel tijd nodig om te wennen aan veranderingen

Besef dat veranderingen je moe maken. Zorg dan ook dat je veel tijd hebt om uit te rusten in je eigen veilige omgeving. Wanneer je van baan verandert of verhuist, zorg dan dat je in die periode extra goed voor jezelf zorgt. Plan wat minder afspraken in, ga wat eerder naar bed, neem een massage, ga naar de sauna of luister naar muziek.

Tip 5: Plaats jezelf niet in een hokje

Hoogsensitiviteit bevindt zich op een schaal, dus in die zin ben je als hoogsensitief persoon niet speciaal. Je verwerkt prikkels diepgaander en dat maakt dat je iets anders functioneert, maar verder lijk je in grote mate op alle andere mensen. Ga je dus vooral niet een slachtoffer, speciaal of verheven voelen. Onderzoek hoe je klachten kunt voorkomen, en vraag je af hoe je HSP in kunt zetten als kracht.

HSP'er

Burn-out test
Gratis
Burn-out test
Onze gratis burn-out test geeft je in 50 vragen antwoord hoe het nu daadwerkelijk is gesteld met jouw stressniveau.

Conclusie

Ben jij hoogsensitief? Zorg dan dat je je levenssituatie optimaliseert. Bouw veel herstelmomenten in, kies voor rustige omgevingen, zorg goed voor jezelf en ontwikkel zelfcompassie. Omring jezelf met mensen en dingen waar je vrolijk van wordt. En stap vooral niet in de valkuil dat je je hoogsensitiviteit gaat zien als een zwakte. Het is een aangeboren karaktereigenschap, waar je rekening mee kunt houden en die je bepaalde krachten geeft, en waar je prima mee kunt leren leven.

Helaas komen stressklachten en burn-out nog steeds veel voor bij HSP’ers. Vanwege de maatschappelijke versnelling en de continue toename in het aantal prikkels, kan het lastig zijn je staande te houden in een wereld die niet voor jou gemaakt lijkt. Dat is ook uitdagend, dat geef ik meteen toe. Bij Liberi bieden wij wandelcoaching aan in de natuur, waar je weer tot jezelf kunt komen en tips krijgt van een ervaren coach. Wil je dit eens ervaren? Neem dan gerust vrijblijvend contact met ons op. Werkgevers zijn vaak bereid om een traject te vergoeden, zowel preventief als curatief.

Wil jij hulp bij stress of burn-out?

Doe geheel vrijblijvend de burn-out test of neem contact met ons op.

Direct contact Of bel 085 - 5363606

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit bericht:
×
Schrijf je nu in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws over stress en burn-out. Inschrijven