Zoeken

Zoeken sluiten

Hoogsensitief: als je gevoeliger bent voor stress

zaterdag 22 januari 2022

Hoogsensitief: als je gevoeliger bent voor stress

Hoogsensitief of hooggevoelig zijn is een mooie eigenschap waarbij je alles veel dieper beleeft. Als je hooggevoelig bent, heb je namelijk een sterkere waarneming. Alle informatie die bij jou binnenkomt wordt diepgaander verwerkt. Hoogsensitieve mensen hebben eigenlijk geen vijf zintuigen, maar ook een zesde zintuig. Voel jij bijvoorbeeld snel aan hoe de sfeer is in een bepaalde situatie? Of kun je aanvoelen of de ander in een negatieve, lage frequentie zit? Als je hoogsensitief bent, kun je vaak al van tevoren goed aanvoelen of iets niet pluis is of dat iemand onbetrouwbaar is. Anderzijds kunnen de vele waarnemingen en gevoelens ook zorgen voor overprikkeling. Tenslotte komen prikkels veel sterker bij jou binnen dan bij anderen het geval is. Dit is niet altijd door iedereen in je omgeving goed te begrijpen. Zo kan men misschien vinden dat je je aanstelt als je bijvoorbeeld last hebt van lawaai of drukte om je heen.

Gevoelig zenuwstelsel

Als je van jezelf weet dat je hoogsensitief bent, is het makkelijker om hier mee om te gaan. Zo kun je jezelf steeds beter leren beschermen tegen de valkuilen waarmee je te maken kunt krijgen als hoogsensitief persoon. Als je hoogsensitief bent, heb je vaak een gevoeliger zenuwstelsel. Dit vraagt om meer aandacht voor jezelf, omdat je vaak ook gevoeliger bent voor stress of zelfs een burn-out. Ben ik hoogsensitief vraag je jezelf misschien af? Wat zijn de kenmerken van hooggevoeligheid? Ontdek meer over hooggevoeligheid in dit blog. Weet je wat namelijk de grootste kracht is van hoogsensitief zijn? Jouw intuïtie!

hoogsensitief

Ben ik hoogsensitief?

Hoe kun je herkennen of je hoogsensitief bent? Dit verschilt uiteraard per persoon, maar toch zijn er een aantal veelvoorkomende kenmerken van een hooggevoelig persoon.

  • Extreem gevoelig voor prikkels van buitenaf, zoals harde geluiden, felle lichten of sterke geuren
  • Ze nemen veel meer non-verbale signalen waar en ze kunnen emoties van anderen goed aanvoelen
  • Hooggevoelige personen zijn vaak empatisch en daardoor ook vaak heel zorgzaam
  • Goed aanvoelen en waarnemen van zowel positieve als negatieve energieën van mensen en situaties
  • Heel gevoelig zijn voor kou en warmte, maar ook voor bepaald voedsel of te weinig eetmomenten
  • Vaak een sterk gevoelsvermogen, want jouw intuïtie als hooggevoelig persoon is bovengemiddeld ontwikkeld

Heb jij ook een zesde zintuig?

  • Je bent als hoogsensitief persoon bewust van jezelf en de persoonlijke waarden die voor jou belangrijk zijn.
  • Kun jij ook heel erg genieten van mooie natuur, fijne muziek en creativiteit in je leven?
  • Veel tijd voor jezelf nodig, zo kun je jezelf voldoende opladen en je innerlijke rust terugpakken.
  • Behoefte aan veel rust, regelmatig zoek je dan ook een rustige plek op waar je tot jezelf kunt komen.
  • Regelmatig denk je na over de zin van het leven en je bent je bewust van het goede van dankbaarheid.
  • Ook kun je heel erg kunnen genieten van de kleine, simpele dingen, zoals het warme zonlicht op je huid.
  • Een conflict ga je liever uit de weg en je hebt vaak moeite met het aangeven van je grenzen.
  • Als hooggevoelig persoon wil je graag voldoening halen uit je werk en wil je goed doen voor de wereld.
Online cursus
49.00
Online cursus
Stap voor stap stressvrij, bewezen effectief, op basis van het Liberi Fasenplan.

Hoogsensitief en de rol van stress

Als je hoogsensitief bent, ben je vaak nog vatbaarder voor stress. Het is belangrijk om de eerste signalen van overspannen tijdig te herkennen. Doordat je als hooggevoelig persoon veel prikkels waarneemt, heeft het brein veel te verwerken. Daarnaast is perfectionisme vaak een herkenbare eigenschap als hooggevoelig persoon. Hierdoor stel je vaak hoge eisen aan jezelf. Daarbij heb je vaak oog voor details. Bij stress krijg je daardoor mogelijk concentratieproblemen, moeite met helder denken en uitstelgedrag. Dit kan uiteindelijk weer leiden tot angstklachten.

Bovendien vindt je het belangrijk om eerlijk en rechtvaardig te werk te gaan. Je hebt dan ook vaak een sterk verantwoordelijkheidsgevoel. Doordat je graag voor anderen zorgt en het mensen naar de zin wilt maken, onstaat ook het gevaar dat je jezelf voorbij loopt.

Omgaan met werkdruk

Als je hooggevoelig bent, werk je het liefst zelfstandig en in alle rust, zonder afleiding. Omgaan met werkdruk kan lastig zijn, want hoogsensitieve mensen houden er niet van om onder druk te worden gezet. Als je hoogsensitief ben, zul je je dan ook snel opgejaagd voelen. Bovendien houdt je er niet van als er op je vingers wordt gekeken. Het is belangrijk om niet teveel hooi op je vork te nemen. Wellicht kan werk delegeren een oplossing voor jou zijn. Laat het niet zo ver komen dat je in een burn out terecht komt. Als je hoogsensitief bent, ben je gevoeliger voor onder andere de volgende stress symptomen:

Burn-out test
Gratis
Burn-out test
Onze gratis burn-out test geeft je in 50 vragen antwoord hoe het nu daadwerkelijk is gesteld met jouw stressniveau.

Hooggevoelig en overprikkeling

Als je hoogsensitief bent, ben je snel overprikkeld. Dit zijn veelal externe prikkels, maar ook kunnen het interne prikkels zijn, namelijk jouw gedachten. Behoud een positieve mindset en oefen jezelf in mindfulness. Zorg ervoor dat je jezelf niet kwijtraakt als gevolg van compensatiegedrag door overprikkeling. Alleen zo kun je stress en uiteindelijk een burn-out helpen voorkomen. Door constant aanpassen en dingen te doen die niet bij je passen, ervaar je stress, angst en een rusteloos gevoel.

hoogsensitief

Tips bij hooggevoeligheid

Wij geven je een aantal tips waarmee je jezelf beter kunt beschermen tegen prikkels. Daarnaast kan het je helpen om meer in je kracht te komen staan als hoogsensitief persoon.

  • Neem veel tijd voor jezelf, alleen zo kun je jezelf weer nieuwe energie geven. Mediteren kan ook helpen.
  • Jezelf opladen in de natuur door bijvoorbeeld te wandelen in het bos of aan zee. Dit geeft niet alleen veel rust, maar ook versterk je hierdoor de verbinding met jezelf.
  • Blijf trouw aan jezelf en blijf authentiek Pas je niet alsmaar aan aan anderen en maak je niet druk over wat anderen van jou of van jouw keuzes vinden. Het is tenslotte jouw eigen unieke leven.
  • Behoud een gezonde emotionele balans door geen negatieve emoties of trillingen over te nemen van anderen.

Blijf luisteren naar jezelf

  • Dagelijkse journaling kan jou helpen meer inzicht te krijgen in jouw gevoelens en jouw gedachten.
  • Neem voldoende pauzes gedurende de dag, het liefst zorg je voor regelmatig een moment alleen.
  • Zorg voor gezonde voeding met weinig suikers, wees daarnaast matig met cafeïne en alcohol.
  • Een goed slaappatroon is ook belangrijk, het supplement magnesium kan hierbij een ondersteuning zijn.
  • Hooggevoelige mensen zijn vaak zeer creatief. Probeer meer creativiteit toe te voegen in je leven.
  • Durf vaker nee te zeggen tegen mensen of situaties waarbij je geen goed gevoel hebt.
  • Maak self-care een onderdeel van jouw ochtendroutine, zo weet je zeker dat je dagelijks tijd voor jezelf neemt.
Online cursus
49.00
Online cursus
Stap voor stap stressvrij, bewezen effectief, op basis van het Liberi Fasenplan.

hoogsensitief

 

Hooggevoelig? Laat het jouw kracht zijn

Heb jij jezelf weleens afgevraagd of je hooggevoelig bent? Grote kans dat je dan inderdaad hoogsensitief bent. Wat is HSP? Een hoogsensitief persoon wordt ook wel HSP genoemd, oftewel high sensitive person. Dan ben je gezegend met een intens gevoelsleven. Zo kun je heel erg genieten van kleine dingen en kun je sferen goed aanvoelen. Daarnaast ben je gevoeliger voor teveel prikkels, maar ook voor stress. Stop dan met jezelf continue aanpassen en blijf jezelf. Neem genoeg tijd voor jezelf. En luister naar jezelf. Jij weet altijd zelf wat het beste voelt voor jou!

Wil jij hulp bij stress of burn-out?

Doe geheel vrijblijvend de burn-out test of neem contact met ons op.

Direct contact Of bel 085 - 5363606

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Dit bericht:
×
Schrijf je nu in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws over stress en burn-out. Inschrijven