Zoeken

Zoeken sluiten

Wat je aandacht geeft groeit

maandag 19 september 2022

Het is een veelgehoorde uitdrukking: wat je aandacht geeft groeit. Het geldt voor planten, kijk maar wat er gebeurt als je ze geen water geeft! Maar het geldt ook voor kinderen. Zij hebben het hard nodig om oprechte aandacht te krijgen en als ze het niet krijgen gaan ze erom vragen (lees: zeuren). Het geldt ook voor dieren, denk maar aan de enthousiaste hond die helemaal uitzinnig kan worden als je met hem speelt. En ja, het geldt ook voor ons als volwassenen. We bloeien op als iemand werkelijke aandacht voor ons heeft.

Aandacht in de tuin

En niet te vergeten: alles waar wij zelf aandacht aan geven groeit! Geef je veel aandacht aan je werk, dan zullen jouw inspanningen beloond worden. Je wordt gezien, je krijgt een compliment, of je wordt zelfs gevraagd om nieuwe verantwoordelijkheden op je te nemen. Schenk je veel tijd en aandacht aan je moestuin, dan heb je aan het eind van de zomer en het begin van de herfst een overvloedige oogst. Je hebt je namelijk ingespannen om het woekerende onkruid weg te halen, zodat jouw plantjes goed konden groeien. Je gaf water in tijden van droogte. Misschien gaf je wel wat mest of zorgde je op verschillende manieren voor een betere voedingsbodem.

aandacht tuin

Negatieve aandacht

Mooi verhaal, vind je niet? Er zit ook een keerzijde aan. Negatieve dingen waar je aandacht aan geeft zullen ook groeien. Heb je een pessimistische instelling, dan zul je dus telkens bevestigd worden in jouw pessimistische blik. En denk maar aan een kind dat we vervelend vinden. Het kind vertoont gedrag dat jij niet wenselijk vindt. Je wordt boos, verheft je stem en zegt dat ze dat niet moeten doen. Voor het kind wordt het dan eigenlijk alleen maar aantrekkelijker om het te blijven doen, of er zelfs nog een schepje bovenop te doen! Het kind ontdekt namelijk dat hij door zich op een bepaalde manier te gedragen aandacht krijgt. En die aandacht willen we allemaal!

Online cursus
159.00
Online cursus
Stap voor stap stressvrij, bewezen effectief, op basis van het Liberi Fasenplan.

Ik moet zoveel…

Het is dus van belang om bewust te kiezen waar we onze aandacht op richten. Net als energie hebben we geen onbeperkte voorraad aandacht. We zullen onze aandacht moeten verdelen en dus prioriteiten stellen. Dat is niet altijd even makkelijk. We willen vaak zoveel en velen herkennen het gevoel ook nog eens heel veel te ‘moeten’. Ik móet nog boodschappen doen. Ik móet de kinderen nog ophalen. Oh ja, ik móet die rekening nog betalen. Het kan soms nogal overweldigend zijn wat we allemaal ‘moeten’ doen. Je kan daardoor snel in een slachtofferrol schieten. Je krijgt het gevoel geen keuze te hebben.

Wees je er echter van bewust dat je altijd een keuze hebt. Natuurlijk zijn er zaken die gedaan moeten worden. Je kunt moeilijk stoppen met het betalen van je vaste lasten bijvoorbeeld. Maar moet het nú? Of kan het ook op een later moment, zodat je nu met aandacht en plezier bij je kind kunt zijn? Het is goed om waakzaam te zijn en niet te snel te vervallen in efficiëntie-denken en je heil te zoeken tot multitasken. Hierbij probeer je zoveel mogelijk dingen in zo weinig mogelijk tijd te proppen onder het mom van efficiëntie. Het kan in de agenda lijken of je op die manier veel gedaan krijgt. De keerzijde is echter dat het je bakken met energie kost en je aan het eind van een dag, week, maand of jaar helemaal opgebrand bent. Een burn-out ligt dan op de loer.

aandacht bloeien

Stapelen

Toch zijn er ook gezonde manieren om meerdere dingen tegelijkertijd te doen. Dat is niet altijd erg namelijk! Een geliefd voorbeeld komt van de Amerikaanse Katie Bowman. Zij pleit voor meer dagelijkse beweging en een meer natuurlijke manier van bewegen, zoals op blote voeten lopen. We zijn echter allemaal druk en sporten en bewegen schieten er bij veel mensen nogal eens bij in. Dat blijkt ook uit de cijfers: minder dan de helft van de Nederlandse bevolking bewoog in 2020 voldoende volgens de Nederlandse beweegrichtlijnen. Een gevolg daarvan is ook het toenemende overgewicht. Katie Bowman geeft onder andere in haar boeken allerlei manieren om meer bewegen in je dagelijkse bestaan in te bouwen zonder dat het je extra tijd kost. Of weinig verschil maakt qua tijd. Dit heet stapelen.

Burn-out test
Gratis
Burn-out test
Onze gratis burn-out test geeft je in 50 vragen antwoord hoe het nu daadwerkelijk is gesteld met jouw stressniveau.

Wildplukken

Zo vind ik het idee van wildplukken met kinderen erg mooi. Je slaat daarmee meerdere vliegen in één klap. Je bent lekker samen buiten. Daglicht is goed voor de aanmaak van vitamine D en zorgt dat je je opgewekter voelt. Je bent bovendien in beweging. Je wandelt en bukt regelmatig om een plantje te bekijken. Daarnaast is het een activiteit waarbij je aandacht hebt voor elkaar. Je bent samen met je kind op ontdekkingstocht. Je leert van de natuur én van elkaar. Het kan zomaar dat je kind ineens iets vertelt over een pestkop op school, terwijl je haar er daarvoor nog nooit over had gehoord.

aandacht stapelen

Multitasken met aandacht

Niet iedereen staat te popelen om te gaan wildplukken. Dat hoeft ook niet. Er zijn vele andere manieren om meerdere vliegen in één klap te slaan terwijl je toch je aandacht erbij hebt. Wat dacht je van op de fiets eieren halen bij de boer? Je hebt zo een lokaal eitje op de kop getikt (dat is lekker duurzaam en vaak ook goed voor je portemonnee) én je bent in beweging geweest. Neem de trap in plaats van de lift. Maak een wandeling terwijl je met iemand telefonisch overlegt, of doe eens gek en stel voor om een vergadering al wandelend te doen. Of betrek collega’s bij je plannen om een stichting op te richten en doe zo nieuwe inspiratie op.

Online cursus
159.00
Online cursus
Stap voor stap stressvrij, bewezen effectief, op basis van het Liberi Fasenplan.

En wees vooral creatief: wat kan je nog meer combineren terwijl je ook aandacht hebt voor datgene wat je doet, en voor de mensen met wie je bent? Zo heb ik wel eens een verjaardag gevierd met een wandeling. Er zullen mensen afhaken die koffie met gebak hadden verwacht. Maar anderen zullen verrast met je mee lopen. Bovendien heb je meer echte aandacht voor elkaar dan wanneer je in de weer was geweest met verjaardagstaart en wie wat wil drinken. Het is maar een idee 😉

Wil jij hulp bij stress of burn-out?

Doe geheel vrijblijvend de burn-out test of neem contact met ons op.

Direct contact Of bel 085 - 5363606

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Dit bericht:
×
Schrijf je nu in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws over stress en burn-out. Inschrijven