Bewuste keuzes maken

vrijdag 29 november 2019

Bewuste keuzes maken tijdens burn-out van groot belang voor herstel

Als je er helemaal doorheen zit, bijvoorbeeld door chronische stress of een burn-out kan bewuste keuzes maken erg lastig zijn. Je weet misschien helemaal niet meer wat je wilt en wat je kunt waardoor je ook niet weet wat het beste is en welke keuzes je dient te maken.

Daarnaast kan stress ervoor zorgen dat je veel gaat piekeren en moeite hebt met het maken van keuzes. Tijdens een burn-out voelt het vaak alsof je op een kruispunt van je leven staat, ik begeleid mensen in deze positie met het maken van bewuste keuzes. Want juist zelf keuzes maken is erg belangrijk in het herstelproces, omdat je op deze manier weer meer regie hebt.

En eigen regie blijkt van groot belang, zowel op het werk als in je privé leven. In dit artikel van Trouw wordt geschreven dat zingeving en eigen regie op de werkvloer zelfs een burn-out kunnen voorkomen.

Maar hoe maak je bewuste keuzes en neem je regie over jouw leven? Ik leg je graag uit hoe ik dit, samen met jou, aanpak.

Oplossingsgericht werken met de zevenstappendans

Het hebben van veel stress kan ervoor zorgen dat je zelf geen oplossingen of mogelijkheden meer ziet. Soms voelt alles aan als één grote chaos waardoor je geen overzicht meer hebt en je niet weet wat je het beste kunt doen. Daarom werk ik oplossingsgericht middels de zevenstappendans.

Samen kijken we naar jouw situatie en denk ik met je mee over oplossingen en mogelijkheden zodat je weer wat stappen vooruit kunt zetten. Ook hierbij is het belangrijk dat je zelf bewuste keuzes maakt zodat jij de regie behoudt.

Oplossingsgericht werken met de zevenstappendans ziet er als volgt uit:

Stap 1: Contact leggen

Het is belangrijk dat er een goede relatie ontstaat tussen jou als cliënt en mij als coach , alleen op deze manier kunnen we samen werken aan het herstel van je burn-out. Het is essentieel dat je je veilig, gehoord en gezien voelt. Contact leggen is daarom de eerste stap.

neem contact op bij stress

Stap 2: Context verhelderen

Hoe we tegen dingen aankijken is mede afhankelijk van de context waarin je leeft en functioneert. Het is daarom belangrijk om deze helder te krijgen zodat we elkaar goed begrijpen en je situatie helder is.

Stap 3: Doelen stellen

Doelen stellen is een belangrijk onderdeel in het herstelproces van chronische stress of een burn-out. Juist omdat je soms het gevoel kunt hebben dat je niet meer vooruit komt kan het stellen van kleine, haalbare doelen helpend zijn om de draad weer op te pakken. Het behalen van doelen geeft een goed gevoel en zorgt voor een succeservaring.

Als het herstel vooruit gaat kunnen er telkens weer nieuwere en grotere doelen worden gesteld. Ook zorgt het hebben van doelen ervoor dat je weet waar je het allemaal voor doet en dat je inziet waar je naartoe werkt. Dit zorgt voor motivatie.

Stap 4: Resources ontdekken

Met resources worden hulpmiddelen bedoeld die gunstig kunnen zijn om het doel te bereiken. Dit hoeven niet altijd fysieke hulpmiddelen te zijn, hulp vragen of grenzen stellen kan ook een hulpmiddel zijn om dichter bij je doel te komen. Maar je kunt ook onderzoeken wat eerder, misschien in een andere situatie, goed voor jou heeft gewerkt. Dit zou nu wellicht weer kunnen helpen.

Stap 5: Differentiëren

Het is belangrijk om regelmatig te controleren waar je nu staat. Op deze manier zie je duidelijk waar je vandaan komt en wat je in de tussentijd al bereikt hebt. Doordat je zelf veel met het herstelproces bezig bent zie je soms niet hoe ver je al gekomen bent. Door te differentiëren word je je bewust van de stappen die je al gemaakt hebt maar ook wat er nog nodig is om bij het einddoel te komen.

Stap 6: Toekomstgericht

Door stress of een burn-out kan het zijn dat je veel in het verleden blijft hangen, alleen gaat dit je niet verder helpen. Juist daarom werken we toekomstgericht. Probeer vooruit te kijken naar waar je naartoe wilt en minder naar waar je vandaan komt. Want juist op het pad voor je liggen de oplossingen.

maak bewuste keuzes

Stap 7: Complimenten geven

Het geven en krijgen van complimenten is goed voor het zelfvertrouwen omdat je op deze manier ziet dat anderen ook in de gaten hebben dat je vooruit gaat en goed bezig bent. Complimenten geven is daarom onderdeel bij oplossingsgerichte coaching middels de zevenstappendans.

Provocatief coachen helpt om bewuste keuzes te maken

De manier van coachen heeft veel invloed op de cliënt. Provocatief coachen is een uitdagende manier van coachen die gepaard gaat humor.

Om op deze manier te kunnen coachen is oprecht en echt contact van groot belang, dit is nodig om te kunnen provoceren. Het is namelijk belangrijk dat er vertrouwen is tussen beide partijen en dat jij je bij mij op je gemak voelt.

Daarbij is humor een essentieel onderdeel. Juist door humor te gebruiken kun je makkelijker relativeren en wordt het eigen aandeel in het proces geactiveerd. Hiermee kunnen we voorkomen dat je een lijdzame positie aanneemt. Dit is namelijk niet bevorderlijk voor het herstelproces.

Uitdagen is een manier om je aan te wakkeren, dit doen we door middel van overdrijven, aan de haal gaan met ideeën en absurde verklaringen te geven. Net zo lang tot je een emotionele reactie geeft. Dit kan bijvoorbeeld betekenen dat je een reactie krijgt als:

“Natuurlijk moet jij 3 uur per dag overwerken, als je dat niet doet gaat het bedrijf zeker failliet, is 3 uur wel genoeg denk je?”

Juist door te overdrijven en gebruik te maken van humor kunnen bepaalde dingen soms beter in perspectief worden geplaatst waardoor je aan het denken wordt gezet en je weer nieuwe inzichten krijgt.

Bewuste keuzes maken, belangrijk in het herstelproces

Omdat iemand die een burn-out heeft zelf soms moeilijk bewuste keuzes kan maken door uitputting en het gebrek aan overzicht is het belangrijk om uitgedaagd te worden dit wél te doen. Het maken van bewuste keuzes zorgt er namelijk voor dat je weer meer regie hebt over jouw leven en gaat inzien dat jij degene bent die weet wat goed voor je is.

Samen gaan we aan de slag met jouw herstel zodat je weer meer zelfvertrouwen krijgt, overzicht kunt creëren en weet wat de vervolgstappen zijn om jouw doel te behalen. Want mijn missie is om mensen in beweging te brengen om zichzelf te ontwikkelen, vooruit te kijken en doelen na te streven en te bereiken.

Ben jij er klaar voor om aan jezelf te gaan werken en bewuste keuzes te maken? Neem dan contact met ons op voor een vrijblijvende kennismaking. Ik help je graag verder op een humoristische en uitdagende manier zodat jij stress kunt verminderen en weer meer energie en plezier gaat ervaren.

Dit bericht:

Blijf op de hoogte

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op het gebied van stress en burn-out. Door je aan te melden voor onze nieuwsbrief ga je akkoord met onze privacyvoorwaarden.

Coach Tom

Onze coaches staan voor je klaar

Onze coaches

Vind coaches in jouw buurt

×
Schrijf je nu in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws over stress en burn-out. Inschrijven