Zoeken

Zoeken sluiten

Bewustwording

dinsdag 9 juni 2020

Bewustwording is de eerste stap op weg naar verbetering en herstel. Dat geldt voor vrijwel elk probleem. Zeker voor een burn-out. Niemand komt namelijk vrijwillig in een burn-out. Wanneer jou dit overkomt, word jij je bewust van je problemen. Bewustwording gaat echter verder dan de realisatie dat je een probleem hebt. Door bewustwording zet je een belangrijke eerste stap richting herstel. Je creëert een mindset die ervoor zorgt dat je jouw problemen op kunt lossen. Dat hoef je vanzelfsprekend niet alleen te doen. Een burn-out coach kan je hierbij helpen.

Een burn-out coach is geen wonderdokter. Hij of zij kan jou begeleiden in het bewustwordingsproces. Je coach heeft de kennis om jou de juiste handvatten aan te reiken. Jezelf bewust worden van je situatie, problemen en gevoelens leidt tot een intrinsieke motivatie om je situatie te veranderen. Hierin ligt de sleutel. Alleen jij kunt dit doen. Een coach kan dit niet voor jou doen. Noch kan of wil een coach jou veranderen. Jouw burn-out coach is jouw begeleider die de juiste vragen stelt, samen met jou nadenkt en je motiveert. Samen zorgen jullie op deze manier voor de belangrijke eerste stap in jouw herstel.

Bewustwording

Waarom je bewustwording nodig hebt

Liberi werkt met het door ons zelf ontwikkelde Fasenplan. Het Fasenplan is een door wetenschap ondersteunde methode (onder andere met behulp van de natuur) voor burn-out herstel. Zoals de naam al doet vermoeden, werkt dit plan met verschillende fasen. De eerste fase bestaat uit bewustwording. Zonder bewustwording is er namelijk geen herstel mogelijk. Dat jij je puur bewust bent van het feit dat je een burn-out hebt, betekent nog niet dat je de eerste stappen richting herstel hebt gezet. Herstellen van je burn-out, is alleen mogelijk wanneer je weet waar deze vandaan komt. Daarom dien je voor jezelf antwoorden te vinden op enkele belangrijke vragen.

Waarom heb je een burn-out gekregen? Ben jij je bewust van de invloeden en gedragingen die hiervoor hebben gezorgd? Pas wanneer je antwoord kunt geven op de vraag “waarom?”, kun je stappen zetten in je herstel. Kun je deze vraag namelijk niet beantwoorden, dan betekent dit dat je kwetsbaar zult blijven. Welke zekerheid heb je dat je niet opnieuw ten prooi valt aan een burn-out, wanneer jij je niet bewust bent van de oorzaken?

Herstel verloopt altijd via een aantal vaste stappen. Bewustwording is hiervan de eerste. Zonder bewustwording zijn verdere stappen nog niet mogelijk.

Hoe een coach je helpt met bewust worden

Bewustwording is zeker niet altijd een eenvoudig proces. Het betekent namelijk de confrontatie met jezelf aangaan. Je moet nadenken over dingen waar je wellicht helemaal niet over wilt nadenken. Toch is dit nodig om effectief te kunnen herstellen van je burn-out. Uit ervaring weten wij dat de ene cliënt bij aanvang al verder is in het bewustwordingsproces dan de andere. Soms melden mensen zich aan voor een coaching traject omdat zij van een ander te horen hebben gekregen dat zij zichzelf niet zijn. Anderen melden zich aan omdat zij dit zelf hebben geconstateerd en hierin verandering aan willen brengen. Dan ben je al een stapje verder in je bewustwording.

Zoals ik in de inleiding al schreef, is een burn-out coach geen wonderdokter. Een coach kan je de middelen aanreiken om werk te maken van je herstel. De stappen zul je zelf moeten zetten. Dit begint met bewustwording. Jouw coach zal je stimuleren, maar ook een spiegel voorhouden (lees hier meer over onze werkwijze). Mensen kunnen op twee manieren reageren op problemen: de confrontatie aangaan of vluchten. Vluchten zorgt ervoor dat je jouw problemen wegstopt. Je lost ze niet op, maar distantieert jezelf hiervan. Mooi weer spelen lost je problemen niet op. Een coach lost je problemen ook niet op. Dat ga je zelf doen, met behulp van je coach. De eerste voorwaarde om dit te kunnen doen, is niet langer vluchten van je problemen en gevoelens. Je gaat de confrontatie aan.

Hoe een coach helpt met bewust

Het is niet eenvoudig

Je problemen en gevoelens onder ogen komen, is vaak niet gemakkelijk. Het kan je bang maken. Vaak ervaar je wanneer je bewustwording groeit, dat je angst hebt voor iets waar je helemaal niet bang voor hoeft te zijn. In veel gevallen merk je dat de angst vooral schuilt in de confrontatie met je eigen gevoelens. Het is niet vreemd als je de neiging hebt om deze confrontatie uit de weg te gaan. Met behulp van je coach loop je hier niet langer van weg, maar ga je er mee aan de slag. Dit betekent niet dat je problemen als sneeuw voor de zon zijn opgelost. Bewustwording draait er in de eerste plaats om dat je erkent dat je uitdagingen hebt. De antwoorden hierop heb je wellicht nog niet. Maar die komen wel.

Wat volgt na bewustwording

Het is goed mogelijk dat nadat jij je bewust bent geworden van je gevoelens, blokkades en uitdagingen, er al een wereld voor je opengaat. Wie zich bewust wordt van zijn/haar situatie, kan verder kijken. Je zit niet langer vast in een patroon dat verbetering verhindert. Dit betekent dat je door kunt gaan naar een volgende fase.

Voordat de fase van bewustwording succesvol is afgerond en je door kunt gaan naar de volgende fase, heb je nog twee stappen te zetten. Stappen die nu eindelijk mogelijk zijn. Bewustwording zorgt namelijk voor erkenning. Je bent je bewust van bepaalde problemen. Deze kun je nu erkennen. Voorheen was dat meestal niet mogelijk. Want als jij je ergens niet van bewust bent: hoe kun je dan erkennen wat er speelt? Ook kun je nu duidelijk de symptomen van je burn-out herkennen en deze hieraan toeschrijven.

Met erkenning komt ook de behoefte of te veranderen. Om te verbeteren. Je hebt nu je problemen helder voor ogen. Je weet wat deze zijn en je weet (grofweg) wat je problemen veroorzaakt. Nu je dit kunt herkennen en erkennen, zul je de motivatie voelen om verandering aan te brengen. Dit betekent dat je klaar bent voor de volgende fase: stabilisatie. Ook dat is een fase die specifieke uitdagingen met zich meebrengt. Eén van de inzichten die je krijgt, is namelijk dat herstellen van een burn-out een lang proces kan zijn. Vraag jij je af: hoe lang duurt een burn-out? Reken dan op een gemiddelde hersteltijd van 8 maanden.

Nieuwsgierig geworden?

Doe geheel vrijblijvend de burn-out test of neem contact met ons op.

Burn-out test Contact opnemen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit bericht:
×
Schrijf je nu in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws over stress en burn-out. Inschrijven