Zoeken

Zoeken sluiten

Hoe herken ik een burn-out?

woensdag 27 mei 2020

Hoe herken ik een burn-out? Als deze vraag eenvoudig te beantwoorden was, zouden minder mensen een burn-out krijgen. Eigenlijk is de vraag “hoe herken ik een burn-out” niet de juiste vraag om te stellen. Wie zichzelf dit afvraagt, vraagt zich waarschijnlijk af: hoe kan ik een burn-out aan zien komen en wat kan ik doen om dit een halt toe te roepen? Een burn-out herken je namelijk behoorlijk eenvoudig wanneer deze eenmaal heeft toegeslagen. Het is echter het moment waarom je een burn-out herkent waar het echte probleem in schuilt. Voor veel mensen geldt dat zij hun burn-out te laat herkennen. Te laat wil in dit geval zeggen dat herkenning plaatsvindt op het moment dat de symptomen van een burn-out al dermate ernstige vormen hebben aangenomen, dat je waarschijnlijk professionele hulp nodig hebt om van je burn-out te herstellen.

Natuurlijk staan de burn-out coaches van Liberi voor je klaar. Onze coaches zijn gespecialiseerd in het bieden van hulp bij het herstellen van een burn-out. Dat doen zij met passie en toewijding. Toch is strikt genomen elke burn-out er één te veel. Wij bieden een dienst aan waar in onze hedendaagse maatschappij veel behoefte aan is. Dit geeft echter wel aan dat een burn-out een behoorlijk maatschappelijk probleem is. Een burn-out komt zelfs vaker voor dan de meest voorkomende psychische stoornissen. Het aantal burn-outs kan worden gereduceerd door op tijd de signalen van een burn-out te herkennen. Maar hoe herken je een burn-out op tijd? In deze blog vertel ik je hoe.

Hoe herken ik een burn-out in een vroeg stadium?

Weet je wat een burn-out veroorzaakt? Een burn-out is het resultaat van structurele stress. Wie te lang aan te veel stress wordt blootgesteld, loopt het een verhoogd risico op het krijgen van een burn-out. Bij veel te veel mensen wordt dit dan ook een realiteit. Vraag jij je af: hoe herken je een burn-out in een vroeg stadium? Let dan goed op indicaties van stress. Stress kan het voorportaal zijn van een burn-out.

Wanneer je constateert dat je te veel stress ervaart, is het een verstandige beslissing om hier direct iets tegen te doen. Hoe eerder je stress aanpakt, hoe beter. Door te achterhalen waarom je stress ervaart, kun je stress bij de bron aanpakken. In veel gevallen zul je merken dat het heel goed te doen is om zelf van je stress af te komen. In het blog “hoe kom ik van stress af” geef ik tips die je zeker zullen helpen.

burn-out-herkennen

Neem zeker de tijd om dit artikel te lezen. Gaat je stress over in een burn-out, dan wacht je een veel zwaarder gevecht. Zelfstandig herstellen van een burn-out is voor veel mensen een te zware opgave. Alle klachten die je ervoer voordat je door je burn-out echt niet meer verder kon, worden nog heviger en daarbij zul je moeite hebben om de energie te vinden om überhaupt nog tot iets te komen.

Wat voel je dan?

Hoe voelt iemand zich met een burn-out? Je kunt pas iets herkennen wanneer je weet waar je naar zoekt. Deze vraag is niet zo heel eenvoudig te beantwoorden. Een burn-out kent zeer veel verschillende symptomen. Wij onderscheiden vier verschillende categorieën: distress, depressie, angst en somatisatie. Dit zijn vier gebieden waarop stress zich kan uiten: hoeveel spanning je voelt (en hoeveel moeite het kost om normaal te functioneren), in hoeverre je depressieve gevoelens ervaart, of je last hebt van angsten en op welke manier je burn-out zich lichamelijk uit. Er is geen vaste omschrijving van hoe een burn-out voelt. Een burn-out herkennen begint dus bij bewustwording van hoe stress zich uit en van welke symptomen er optreden.

Bijna iedereen met een burn-out ervaart wel klachten uit alle vier de categorieën. Doorgaans is het zo dat je in de ene categorie zwaardere klachten ervaart dan in de andere. Wil je weten of jij een verhoogd risico loopt op het krijgen van een burn-out? Doe dan onze burn-out test. Deze test is geheel vrijblijvend, onafhankelijk en door wetenschap onderbouwd. Je krijgt hiermee inzicht in jouw gesteldheid en dit helpt bij het beantwoorden van de vraag “hoe herken ik een burn-out?” Deze objectieve test kan dit wellicht beter dan jij zelf.

Ik vermoed dat ik een burn-out heb. Wat nu?

Wanneer je een (naderende) burn-out leert herkennen, is dit vaak een eye opener. Ineens kom je erachter dat je al lange tijd niet goed meer functioneert en jij je eigenlijk ook helemaal niet goed voelt. Dat is schrikken. Wat moet je zeggen bij een burn-out? Wees eerlijk. Naar jezelf toe en naar je omgeving. Steun en begrip vanuit je omgeving kunnen bijdragen aan een sneller herstel. Dat is belangrijk, want je vraag je wellicht af: hoe lang duurt een burn-out? Hoe eerder je deze herkent, erkent en ernaar handelt, des te groter de kans is dat je snel herstelt.

Wanneer jij je zorgen maakt over je stressniveau en je bang bent dat je wellicht een burn-out hebt of aan het ontwikkelen bent, is het verstandig om contact met ons op te nemen. Wij koppelen je aan een burn-out coach bij jou in de buurt voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek. Je coach kan je vervolgens vertellen hoe hij of zij met behulp van een persoonlijk plan jou zo snel mogelijk helpt herstellen.

burn-out herkennen ander

Hoe herken ik een burn-out bij een ander?

Hoe herken ik een burn-out bij een ander? Dat is een vraag die ons ook vaak wordt gesteld. Gelukkig zijn mensen niet alleen scherp op hun eigen mentale gesteldheid, maar ook die van een ander. Naast iemand met een burn-out staat vaak een partner voor wie dit ook zwaar is. Een partner met een burn-out drukt ook een stempel op jouw leven. Je kunt een burn-out bij een ander herkennen door alert te zijn, maar vooral door te praten. Veel mensen kunnen moeilijk over een burn-out praten. Wanneer je iemand in je omgeving met respect benadert en benadrukt dat jij je zorgen maakt, zul je merken dat mensen er absoluut open voor staan.

Vervolgens kun je ook iemand anders een burn-out test laten doen. Jij kunt natuurlijk niet voelen wat een ander voelt. Een burn-out herkennen bij iemand anders betekent vooral dat je alert moet zijn op veranderingen in zijn/haar gedrag. Sombere stemmingen, zich terugtrekken van sociale bezigheden of slecht voor zichzelf zorgen: dit kunnen allemaal signalen zijn dat het niet goed gaat met iemand.

Nieuwsgierig geworden?

Doe geheel vrijblijvend de burn-out test of neem contact met ons op.

Burn-out test Contact opnemen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit bericht:
×
Schrijf je nu in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws over stress en burn-out. Inschrijven