Zoeken

Zoeken sluiten

Angst voor iets waar je helemaal niet bang voor hoeft te zijn

zaterdag 15 februari 2020

Angst voor iets waar je helemaal niet bang voor hoeft te zijn door stress

We hebben allemaal onze eigen angsten. Denk aan: bang zijn voor bepaalde dieren zoals kikkers, spinnen, honden of muizen, of angst voor onweer, sociale gelegenheden of om bestolen te worden. Deze angsten zijn niet aangeboren. We hebben ze van iemand geleerd of overgenomen. Ze kunnen ook ontstaan zijn door een ervaring. Wanneer deze angst je verhindert om ergens naar toe te gaan of aanwezig te zijn wordt het een probleem. Als angst voor iets waar je helemaal niet bang voor hoeft te zijn je de stuipen op het lijf jaagt is het tijd om er wat aan te doen.

In dit artikel delen we hoe angst kan ontstaan en verergeren door stress en we delen 3 tips om er mee om te gaan.

Aangeleerde angsten

Stel je moeder is bang voor grote honden. Wanneer je samen met je moeder ergens loopt waar een grote hond is, en jij deze wil aaien, zul je tegengehouden worden. Je moeder is er immers bang voor en zal haar angst (uit bescherming) op jou projecteren. Ze zal je vertellen dat je beter niet bij de grote hond kunt komen omdat die gevaarlijk kan zijn. Jij leert hiermee dat grote honden eng zijn waardoor je er zelf een angst voor kunt ontwikkelen.

Dit is een voorbeeld van aangeleerde angst: je moeder leert je bang te zijn voor grote honden.

aangeleerde angsten

Aangeleerde angsten zijn dus niet per se realistisch. De angst is niet ontwikkeld door jezelf maar overgenomen van een ander. Hierdoor heb je uiteindelijk angst voor iets waar je helemaal niet bang voor hoeft te zijn.

Angst door ervaring

Angst kan ook ontstaan doordat je iets mee hebt gemaakt waarbij je bang bent geweest. Een aantal voorbeelden zijn:

  • Je bent een keer overvallen. Vervolgens blijf je bang om overvallen te worden waardoor het steeds moeilijker wordt om de deur uit te gaan.
  • Een hond heeft je een keer gebeten waardoor je voortaan alle honden uit de weg gaat. Zelfs als je daar een stuk voor om moet lopen.

Je hebt dus in een eerdere situatie een angst ervaren waardoor je zo’n zelfde situatie liever uit de weg gaat omdat je bang bent dat het weer zal gebeuren. Dat je zo reageert is in principe logisch, het is een beschermingsmechanisme voor jezelf. Je wilt immers niet dat het nog een keer gaat gebeuren.

Toch is het belangrijk om zulke dingen gauw genoeg wél weer te doen omdat de angst anders groter zal worden.

Angst voor iets waar je niet bang voor hoeft te zijn door stress

Angst voor iets waar je niet bang voor hoeft te zijn kan versterkt worden door stress. Stress heeft namelijk invloed op de hersenen wat er uiteindelijk voor kan zorgen dat je je sneller angstig voelt. De plekken in de hersenen waar overdracht plaatsvindt tussen elektronische signalen en hersencellen, ook wel synaptische functies genoemd, verminderen door stress.

Het gevolg hiervan is dat de grijze massa in de prefrontale cortex afneemt. De prefrontale cortex is verantwoordelijk voor cognitieve taken en daarbij dient het in te schatten hoe dreigend een stressvolle situatie is zodat er goed op gereageerd kan worden. De afname van dit hersengebied heeft als gevolg dat een stressvolle situatie niet goed ingeschat kan worden waardoor er heviger gereageerd wordt dan nodig.

Dit betekent dus ook dat je sneller angst kunt ervaren; angst voor iets waar je helemaal niet bang voor hoeft te zijn. Als een situatie door je hersenen niet goed wordt ingeschat kun jij angst ervaren die niet nodig is.

Dit is dus ook de reden dat je je sneller angstig kunt voelen als je chronische stress of een burn-out hebt.

Hoe ga je om met angst voor iets waar je helemaal niet bang voor hoeft te zijn? 3 Tips!

We hebben drie tips die je kunnen helpen om angst voor iets waar je helemaal niet bang voor hoeft te zijn te verminderen. De tips zijn uitdagend, maar uiteindelijk gaat dit je absoluut verder helpen om je angsten te verminderen en weer zelfverzekerd en vol vertrouwen in het leven te staan.

1. Exposure

Exposure is een hele effectieve manier om over angst voor iets waar je helemaal niet bang voor hoeft te zijn heen te komen. Letterlijk vertaald is exposure, blootstelling. Dit  houdt in dat je juist dat geen gaat doen waar je angst voor hebt ontwikkeld. Ben je bang voor honden? Dan kun je gaan oefenen om steeds vaker weer met honden in contact te komen. Juist door te ervaren dat er niets aan de hand is kun je over je angst heen komen en krijg je de bevestiging dat je angst irrationeel is.

Dit geldt met alles waar je angst voor hebt ontwikkeld; telkens wanneer je toch iets doet wat je eng vindt en ervaart dat het goed gaat, zal je angst minder worden. Exposure kan juist hierdoor ook erg lastig zijn, je moet echt een drempel over om iets te gaan doen wat je erg eng vindt, maar uiteindelijk levert het je veel op.

Doe je dit niet en ga je de situatie liever vermijden? Dan is de kans aanwezig dat de angst alleen maar groter zal worden. Je kunt dus beter de knoop doorhakken, jezelf blootstellen aan de angst en ervaren dat het allemaal wel meevalt.

angst ervaren uitdaging

2. Zie je angst als een uitdaging

Hoe ga je om met angst? Schiet je meteen in de stress en ervaar je paniek? Of zie je het als een uitdaging om buiten je comfort-zone te komen en jezelf te ontwikkelen? De manier hoe jij naar je angst kijkt is bepalend voor hoe je het ervaart en hoe je er mee om kunt gaan.

Als je beter met je angsten om wilt kunnen gaan, zodat je er juist van kunt leren en door kunt groeien, is het belangrijk om angst om te zetten in enthousiasme en nieuwsgierigheid. Op deze manier kun je er juist op een positieve manier van profiteren. Zo vergroot het je wereld in plaats van dat het je tegenhoudt.

3. Verminder je stress

De belangrijkste tip die we kunnen geven is om stress te verminderen. Wanneer jij minder stress hebt en beter in je vel zit kun je ook meer aan en ben je weerbaarder tegen angst. Belangrijk is om te achterhalen wat de oorzaak is van jouw stress zodat je dat kunt aanpakken.

Om meer rust te ervaren kun je beginnen met dagelijks momenten in te plannen voor ontspanning, bepaalde taken overdragen aan een ander en meer dingen doen die jou écht blij maken.

Daarbij is het van groot belang dat je met iemand praat over jouw stress en angsten. Juist door erover te praten kun je het ook loslaten. Dit kan met je partner, vrienden of familie of een professional. Een professional, zoals een burn-out coach is soms fijner omdat deze wat verder van je afstaat waardoor je ook makkelijker je verhaal kunt doen.

Onze coaches zijn gespecialiseerd in stress en burn-out en helpen jou middels wandelcoaching graag verder.

Twijfel jij of de angst die je ervaart stress gerelateerd is? Via onze gratis burn-out test kom jij er snel achter hoeveel stress je ervaart!

Nieuwsgierig geworden?

Doe geheel vrijblijvend de burn-out test of neem contact met ons op.

Burn-out test Contact opnemen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit bericht:
×
Schrijf je nu in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws over stress en burn-out. Inschrijven