Zoeken

Zoeken sluiten

Journaling

vrijdag 24 december 2021

Journaling is een manier om al schrijvend, tekenend of schilderend meer inzicht in jezelf te krijgen. Het is een creatieve manier om je gevoelens en gedachten te verwerken. Misschien denk je: ‘journaling is niets voor mij, want ik ben geen schrijver. En ik ben al helemaal niet creatief.’ Laat je dan verrassen: journaling kan iedereen!

Waarom journaling?

Veel mensen ervaren stress. Stress ligt op de loer op het werk (bijvoorbeeld door een hoge werkdruk), maar ook in privé situaties. Proberen om alle ballen in de lucht te houden is onmogelijk! Ons hoofd loopt over, we voelen ons opgejaagd. Gevoelens en emoties kunnen ons overweldigen. Juist dan kan journaling uitkomst bieden. Door te schrijven creëer je overzicht. Je brengt orde in de chaos. Door middel van journaling kan je je gevoelens voor jezelf helder krijgen. Je gedachten kan je de ruimte geven. Door het schrijven vertraag je jezelf. Je gedachten gaan namelijk razendsnel. Zo snel kan je niet schrijven, dus je dwingt jezelf om je tempo te verlagen.

Online cursus
49.00
Online cursus
Stap voor stap stressvrij, bewezen effectief, op basis van het Liberi Fasenplan.

Bewust de tijd nemen om te gaan zitten en aan journaling te doen creëert een eilandje van rust. Sociaal psycholoog J.W. Pennebaker heeft onderzoek gedaan naar de effecten van schrijven. Schrijven helpt om focus te houden, je concentratievermogen verbetert. Het brengt ontspanning. Het kan helpen nieuwe inzichten te krijgen bij moeilijke situaties. Je vergroot je bewustzijn. Journaling is een manier om indrukken te verwerken. Door dit overdag bewust te doen slaap je ook beter. Effecten waren niet slechts te vinden op mentaal gebied. Het bleek dat mensen minder vaak ziek werden en naar de huisarts moesten, wonden genazen sneller en de bloeddruk daalde. Ook bij herstel van een burn-out kan journaling dus uitkomst bieden.

waarom journaling

Journaling, iets voor mij?

Iedereen kan het. Zolang je een pen of potlood vast kun houden en papier voor je neus hebt liggen. Veel mensen hebben belemmerende overtuigingen over zichzelf. ‘Ik kan niet schrijven.’ ‘Ik ben niet creatief.’ Je hoeft echter niet een bepaald resultaat te behalen. Het is puur voor jezelf. Je krijgt er geen cijfer voor zoals op school. Je kunt het dus niet fout doen. De simpelste manier is om gewoon maar te beginnen met je gedachten opschrijven of tekenen. Niet zo moeilijk toch? Waarschijnlijk razen die flink snel voorbij. Journaling lijkt in dat opzicht wat op meditatie of yoga. Het zijn allemaal manieren om tot rust te komen. Manieren om zowel fysiek als mentaal beter in je vel te zitten.

Burn-out test
Gratis
Burn-out test
Onze gratis burn-out test geeft je in 50 vragen antwoord hoe het nu daadwerkelijk is gesteld met jouw stressniveau.

Hoe werkt journaling?

Je hebt het meeste baat bij journaling als je het regelmatig doet. Probeer het bijvoorbeeld toe te voegen aan je ochtendroutine. Of neem in de avond een moment voor jezelf. Je kunt een mooi schrift of opschrijfboekje gebruiken. Met lijntjes of zonder, dat is aan jou. Er zijn zelfs speciale ‘bullet journals’ te koop. Dit zijn mooi vormgegeven boekjes die dienen als dagboek, schetsboek, agenda en to-do list. De bladzijden bevatten vele puntjes in plaats van lijntjes, zodat je de invulling helemaal zelf kunt bepalen. Het is echter niet nodig om een bullet journal aan te schaffen. Je kunt zelfs gewoon beginnen met een notitieboekje dat je al in huis hebt.

Zorg ervoor dat je even niet gestoord wordt. Laat gezinsleden weten dat je even alleen wilt zijn en zet je telefoon op stil. Je kunt beginnen met vijf of tien minuten. Als je het al wat langer doet kun je de tijd uitbreiden. Neem maximaal een half uur de tijd, want zo blijft je concentratie optimaal. Zet een fijn muziekje op dat jou helpt ontspannen.

hoe werkt journaling

Mind dump

Er zijn verschillende journaling methoden die je toe kunt passen. Je kunt bijvoorbeeld een ‘mind dump’ doen. Je schrijft dan alles op dat in je opkomt. Zet een wekkertje en schrijf aan één stuk door. Als je even niet weet wat je moet schrijven, schrijf je dat op. ‘Ik weet niet wat ik nu moet schrijven.’ Hoogstwaarschijnlijk valt je dan weer een nieuwe gedachte binnen die je op kunt schrijven. Als de wekker is gegaan lees je je woorden terug. Wat valt je op? Herken je een bepaald patroon? Waar herhaal je jezelf vaak? Deze reflectie kan inzicht bieden in probleemgebieden in je leven.

Grote en kleine vragen

Een andere methode is het werken met vragen. Je kiest een vraag uit die in jouw leven speelt. Dit kunnen grote levensvragen zijn rondom zingeving. Het kan ook iets heel praktisch zijn uit het dagelijks leven. ‘Waar doe ik goed aan?’ ‘Hoe kan ik het gesprek met die collega het beste aangaan?’ ‘Welke school is de juiste voor mijn kind?’ Je hebt vast honderden vragen die je zou kunnen gebruiken. Kies er per schrijfsessie één. Journaling moet niet ingewikkeld worden.

Je schrijft allereerst de vraag voor jezelf op. Dit helpt om je aandacht echt op deze ene vraag te richten. Vervolgens ga je alle mogelijke antwoorden die in je naar boven komen opschrijven. Laat je leiden door je intuïtie. Oordelende gedachten mag je even parkeren. Als je het even niet meer weet en de wekker is nog niet gegaan, schrijf je de vraag nogmaals op. Komen er nu weer nieuwe inzichten? Laat los dat je na de sessie meteen een antwoord moet hebben. Soms krijg je op een later moment ineens een antwoord, bijvoorbeeld tijdens een wandeling. Wat je doet tijdens journaling is je onderbewuste de kans geven om dingen naar boven te brengen. Of dat nu meteen gebeurt, een dag later of niet: accepteer wat er gebeurt.

Online cursus
49.00
Online cursus
Stap voor stap stressvrij, bewezen effectief, op basis van het Liberi Fasenplan.

Werken met een thema

Je kan ook werken met een thema. Je kiest een voor jou belangrijk thema uit. Dat kan bijvoorbeeld het vinden van je passie zijn. Of een relatie die je moeilijk vindt of het inzichtelijk krijgen van jouw persoonlijke missie. Vervolgens schrijf je over je verlangens, hoop, wensen of doelen rondom dit thema. Je kunt ook tekenen, schilderen, of aan de slag met knippen en plakken met behulp van tijdschriften. Hier kun je uiteraard zo lang voor nemen als je zelf wilt. Bij het gebruik van plaatjes uit tijdschriften hoe je niet direct te weten waarom je een bepaald plaatje uitkiest. Laat je leiden door je gevoel. Soms kan het weken of maanden later ineens op zijn plek vallen. Als je je creatie dan weer bekijkt snap je ineens wat je ermee bedoelde!

journaling thema

Symbolen uit de natuur

Als laatste vind ik het persoonlijk heel prettig om te werken met symbolen uit de natuur. Ik kies een aantal dingen uit: een boom, de wind, de maan of een vogel. Het doet er niet toe wat je kiest. Je schrijft voor jezelf de vraag op: ‘boom (vul hier je eigen symbool in), welke boodschap heb jij voor mij?’ Vervolgens ga je schrijven vanuit het perspectief van de boom. Wat voor lessen wil die je vertellen? Wat zijn de eigenschappen van een boom? Je kunt denken aan de diepe wortels, het oude los kunnen laten, standvastig zijn. Gebruik je fantasie en laat je verrassen door de lessen uit de natuur.

Journaling kan je dus doen op een manier die bij jou past. Je kunt er vijf minuten voor nemen, of een hele middag aan de slag gaan. Gun het jezelf te experimenteren en uit te vinden wat bij jou past. Misschien krijg je er een nieuwe hobby bij. Je gaat er zeker de vruchten van plukken!

Wil jij hulp bij stress of burn-out?

Doe geheel vrijblijvend de burn-out test of neem contact met ons op.

Direct contact Of bel 085 - 5363606

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Dit bericht:
×
Schrijf je nu in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws over stress en burn-out. Inschrijven