Zoeken

Zoeken sluiten

Hobby tegen stress

maandag 22 februari 2021

Mensen besteden een groot deel van hun tijd aan hobby’s. In het weekend gaan ze lekker zeilen, tennissen of lezen. Vaak zijn het activiteiten waar ze van genieten. Ook zijn er mensen die eigenlijk geen hobby hebben en zich afvragen wat ze leuk zouden vinden om te doen. Want alleen maar op de bank zitten en televisie kijken blijkt voor veel mensen niet genoeg; het geeft weinig voldoening. Dan kan leiden tot verveling, stress en bore-out.

Hobby’s blijken bovendien te kunnen beschermen tegen burn-out. Je kunt even helemaal uit je werk stappen en genieten van iets anders. Dan kan je nieuwe energie geven. Ook kan het een vorm van zingeving zijn. In dit stuk kijken we hier dieper naar: wat is een hobby, welke hobby’s kunnen stress verminderen en welke hobby’s zijn tijdens een burn-out ‘geschikt’ of helpend? Hierbij kan ik vooraf al aangeven dat we natuurlijk allemaal uniek zijn, dus vraag jezelf vooral af waar jij je enthousiast over voelt tijdens het lezen van dit blog.

hobby burn-out

Online cursus
49.00
Online cursus
Stap voor stap stressvrij, bewezen effectief, op basis van het Liberi Fasenplan.

Wat is een hobby?

Een hobby is wat je erg graag doet in je vrije tijd. Het is een liefhebberij of bezigheid ter ontspanning voor in de vrije tijd. In deze klassieke definitie plaatsen we onze hobby’s dus buiten ons werk en andere verplichtingen. Het is datgene wat je doet wanneer je eigenlijk niets zou hoeven doen. Wat je doet wanneer je op vakantie bent bijvoorbeeld.

Natuurlijk kun je je nog afvragen of je wat je het liefst doet ook onder werktijd zou kunnen doen. Zo zijn er bijvoorbeeld mensen die houden van yoga en besluiten yoga-docent te worden. Dat kan erg goed uitpakken en je een gevoel van zingeving en passie geven, maar het mengen van je hobby met je werk kan ook tot teleurstelling leiden: ineens voelt je hobby meer als werk. Je zou nog steeds onderscheidt kunnen maken: tijdens werk werk je en leer je bij over het interessante onderwerpen, en privé doe je precies waar je zelf zin in hebt en pas je eventueel opgedane kennis toe.

Een leuke nieuwe hobby? Hier is wat inspiratie

De hobby is op zijn retour. Zeker jonge mensen zijn veel bezig met carrière maken, Netflixen, hun sociale media up-to-date houden en uitrusten van al het werk. Wie gaat er nog rustig aan tafel zitten om een legpuzzel te maken? Dat is een rustgevende activiteit waarvan je brein kan herstellen, maar we zijn dat soort hobby’s niet meer gewend. Dus wat kun je doen in plaats van aan de lopende band naar informatieve podcasts luisteren? Hieronder geef ik inspiratie voor hobby’s die stress voorkomen (dat zijn vrijwel alle hobby’s) en hobby’s voor tijdens een burn-out. Waarschijnlijk weet je trouwens best welke hobby je weer op zou kunnen pakken: wat deed je graag voordat je een groot deel van je energie aan werk ging besteden?

hobby stress

Hobby’s om stress te voorkomen

Tegenwoordig vallen zingeving en werk erg samen; we ontlenen wie we zijn en wat ons leven zin geeft grotendeels uit het werk wat we doen. Dat móet dus slagen en dat kan zorgen voor veel druk. We hebben dan geen tijd meer voor ‘zinloze’ activiteiten waar we gewoon van genieten. Zoals badmintonnen in de tuin. Het helpt om in te zien dat je je zingeving ook kunt vinden in die speelse activiteiten. Ze brengen je in het hier en nu, in contact met een ander deel van jezelf. Dat is ook wie je bent. Ook wanneer het misgaat op het gebied van werk, dan heb je altijd nog je hobby’s.

Waar zou jij je graag in willen uitleven? Schilderen en tekenen? Schrijven? Of wandelen? Wandelen is een leuke hobby en helpt meteen om stress te voorkomen. Tijdens het wandelen maak je namelijk je hoofd leeg van piekergedachtes, en de fysieke beweging zorgt voor gelukshormonen die je laten ontspannen.

Kies hobby’s die haaks staan op wat je onder werktijd doet. Werk je binnen? Ga naar buiten, tuineren of sporten. Denk je veel? Ga lekker voetballen.

Online cursus
49.00
Online cursus
Stap voor stap stressvrij, bewezen effectief, op basis van het Liberi Fasenplan.

Hobby’s voor tijdens je burn-out

In ons stuk over overbelasting vertelden we dat je met behulp van drie pijlers kunt herstellen van burn-out:

  1. Structuur en regelmaat;
  2. ontspanning en rust;
  3. plezier en afleiding.

De laatste pijler – en in veel gevallen ook de tweede pijler – gaat over je hobby’s. Pijler drie is zo belangrijk omdat het een energiegever is. Je bent er even helemaal uit en kunt ontladen. De afleiding kan je enorm goed doen.

Enkele voorbeelden van hobby’s voor tijdens je burn-out:

  1. Aandachtig naar muziek luisteren;
  2. naar de sauna gaan;
  3. naar het strand gaan en wandelen;
  4. een drankje doen op het terras;
  5. zelf muziek maken;
  6. schilderen;
  7. vissen;
  8. foto’s maken van wat je mooi vindt;
  9. dansen (rustig).

De kracht van hobby’s is dat je je erin kunt verliezen; je kunt erin opgaan. Dan denk je even niet aan je problemen en uitdagingen. Wat lijkt jou leuk om weer eens te doen?

hobby's

Burn-out test
Gratis
Burn-out test
Onze gratis burn-out test geeft je in 50 vragen antwoord hoe het nu daadwerkelijk is gesteld met jouw stressniveau.

Conclusie

Onthoud: hobby’s zijn activiteiten waar je van geniet. Je hoeft er niet goed in te zijn. Ze hoeven niet nuttig te zijn, of indrukwekkend. Ze helpen je om je staande te houden in een drukke wereld waarin veel van je gevraagd wordt. De legpuzzel biedt dan een mooi tegenwicht. Je hobby’s kunnen zelfs leiden tot meer zelfkennis en zingeving. Ze geven je weer feeling met wie je bent en waar je van geniet.

Hobby’s gaan nooit over moeten. Ze gaan meer over kind zijn en doen waar je zin in hebt. Maak er dus geen project van en volg gewoon je enthousiasme en speelse energie. Ik vond het bijvoorbeeld als kind leuk om met een stuiterbal te spelen in huis. Daar probeerde ik allerlei lastige combinaties via de muur en het plafond. Tegenwoordig heb ik een kleine basket in mijn woonkamer hangen, waar ik met een tennisbal op basketbal. Dat geeft me hetzelfde gevoel. Is dat raar, gênant of nutteloos? Natuurlijk niet!

Misschien… heel misschien… zijn die ‘nutteloze’ activiteiten veel zinvoller dan we dachten. Je geeft jezelf de boodschap dat je oké bent zoals je bent, helemaal compleet, ook wanneer je een legpuzzel legt van twee poedels.

Wil jij hulp bij stress of burn-out?

Doe geheel vrijblijvend de burn-out test of neem contact met ons op.

Direct contact Of bel 085 - 5363606

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit bericht:
×
Schrijf je nu in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws over stress en burn-out. Inschrijven