Zoeken

Zoeken sluiten

Hoe voelt stress in je lijf

woensdag 3 juni 2020

Stress gaat aan niemand ongemerkt voorbij. Maar hoe voelt stress in je lijf? Je kunt stress namelijk op zeer veel verschillende manieren ervaren. Je ondervindt de gevolgen mentaal en emotioneel, maar zeker ook in fysiek opzicht. Hoe stress in je lijf voelt, verschilt per persoon. Ook is de een zich hier zeer van bewust, terwijl de ander kampt met symptomen die door hem/haar niet direct met stress in verband worden gebracht. In deze blog besteed ik aandacht aan de vraag “hoe voelt stress in je lijf?” Om jou te helpen stress te herkennen. Dat is namelijk zeer belangrijk. Je wilt namelijk van stress afkomen. Wanneer je dit niet doet en stress blijft zich opbouwen, dan loop je een risico op grotere problemen, zoals een burn-out.

Hoe voelt stress in je lijf? Veel voorkomende klachten

Om te helpen stress te herkennen, behandel ik in deze blog enkele symptomen die mensen met te veel stress vaak tot bijna altijd ervaren. Wees er echter bewust van dat deze lijst verre van compleet is. Er zijn zo veel manieren waarop stress zich kan manifesteren, dat het niet te doen is om deze allemaal uitgebreid te behandelen. De symptomen die ik in dit blog behandel, behandel ik in willekeurige volgorde.

Problemen met je evenwichtsorgaan

Last van je evenwichtsorgaan door stress, komt bij veel mensen voor. Duizelig worden door stress is een veelgehoorde klacht. Dit kan diverse oorzaken hebben. Een veelvoorkomende oorzaak is een verkeerde ademhaling. Onder invloed van stress gaan mensen vaak “te hoog” ademhalen: met de borst in plaats van de buik. Als gevolg hiervan haal je te oppervlakkig adem. Hierdoor kun je duizelig worden, wat alleen nog maar erger wordt bij hyperventilatie. Er zijn echter nog tal van andere mogelijke oorzaken voor problemen met je evenwichtsorgaan. Onder invloed van stress kunnen je hersenen overbelast raken waardoor je duizeligheid ervaart.

stress in je lijf slapen

Slapeloosheid

Insomnia, beter bekend als slapeloosheid is iets waar bijna iedereen met ernstige stress of chronische stress mee te kampen heeft. Niemand slaapt lekker met te veel stress. Je slapeloosheid kan worden veroorzaakt omdat je ’s avonds in bed te veel ligt te piekeren. Net als bij haaruitval geldt echter ook bij slapeloosheid dat een verstoorde hormoonbalans de boosdoener kan zijn.

Spanningshoofdpijn

Als er iets is waar iedereen die stress ervaart wel bekend mee is, dan is het waarschijnlijk spanningshoofdpijn. Spanningshoofdpijn wordt veroorzaakt door stress en manifesteert zich vooral rond de kaak en de slapen. De hoofdpijn kan ontstaan door een verkeerde, krampachtige houding en bijvoorbeeld omdat jij je te druk maakt. Spanningshoofdpijn is nu zo’n typisch voorbeeld van wat gebeuren kan wanneer je lichaam stress onvoldoende kan verwerken. De positieve keerzijde aan dit symptoom is dat je vaak relatief eenvoudig zelf van de hoofdpijn af kunt komen. Bijvoorbeeld door intensief te bewegen/sporten en je ontspanning te pakken.

Opgezette buik

Bij veel mensen uit stress zich in de buik. Dat is logisch. Je buik is waar veel hormonen worden aangemaakt, onder andere door de bijnieren. Ook je darmen zijn gevoelig voor prikkelingen. Een opgezette buik komt dan ook zeer vaak voor. Met name vrouwen zullen zich hierin kunnen herkennen. Dit opgeblazen gevoel kan ook gepaard gaan met problemen met de stoelgang of maagzuur.

Oververmoeidheid

Ben jij bijna altijd moe? Word je maar niet fit, wat je ook probeert? Dan is de kans groot dat je last hebt van oververmoeidheid. Wanneer je te veel stress ervaart, staat je lichaam constant “aan”. Je bent non stop bezig om stress te verwerken en dat eist zijn tol. Wanneer er namelijk sprake is van te veel stress, kun jij dit niet meer goed verwerken en put jij je lichaam uit.

Een drukkend gevoel op de borst

Hoe voelt stress in je lijf? Veel mensen zullen hierop antwoorden dat zij een drukkend gevoel op de borst ervaren. Zeer vaak uit stress zich op deze manier. De druk kan zorgen voor gevoelens van paniek of angst. Het kan ook gepaard gaan met pijn in de schouders of nek, uitstraling naar je armen of een benauwd gevoel, alsof de stress je naar de strot grijpt. Een drukkend gevoel op de borst maakt mensen soms bang dat er iets mis is met hun hart. Gelukkig is dit zelden het geval. Een gezond teken is het natuurlijk echter allerminst.

stress in je lijf

Nek- en schouderklachten

Ik noemde het al even in de vorige alinea, als mogelijk onderdeel van druk op de borst: nek- en schouderklachten. Nek- en schouderklachten komen vaak voor. Waarom? Wanneer jij je afvraagt “hoe voelt stress in je lijf?”, hoef je vaak alleen maar even rustig te gaan zitten, te ontspannen en op te letten waar je de stress voelt. Eén van de eerste dingen die je dan vaak merkt, is dat stress in je nek en schouders gaat zitten. Wanneer je gespannen bent, neem je vaak een krampachtige houding aan. Dit kan ervoor zorgen dat je spieren verstijven. Goed letten op een ontspannen houding van je lichaam, is dus belangrijk.

Geen seks kunnen hebben door stress

Het is een onderwerp waar mensen over het algemeen natuurlijk niet zo makkelijk over kunnen praten. Geen seks kunnen hebben door stress is echter iets dat meer mensen raakt dan je wellicht denkt. Stress kan je raken op onverwachte manieren. Omdat stress je hormoonhuishouding in de war gooit, kan het op momenten moeilijk zijn om seks te hebben. Je lichaam is hier wellicht fysiek niet toe in staat, ondanks dat je graag zou willen. Hoe voelt stress in je lijf in zo’n geval? Ontzettend frustrerend, natuurlijk. Des te meer reden om stress aan te pakken. Overigens treft dit probleem niet alleen ouderen. Ook jongeren hebben zeer veel last van stress en kunnen met diverse symptomen kampen.

Hoe voelt stress in je lijf? Je weet het pas echt wanneer je er vanaf bent

Vreemd genoeg kun je vaak een beter antwoord geven op de vraag “hoe voelt stress in je lijf?” wanneer je van je stress af bent. Stress is namelijk niet iets dat van het ene op het andere moment ontstaat. Het is vaak het resultaat van een langzame, maar gestage opbouw. Hierdoor kun je wennen aan bepaalde symptomen. Minder ernstige symptomen kun je zelfs voor normaal aan gaan zien, of na verloop van tijd heb je helemaal niet meer door dat je hier last van hebt. Maak daarom werk van het verhelpen van stress. Lees bijvoorbeeld eens deze blog: hoe kom ik van stress af? Lukt dit je niet, onthoud dan dat onze coaches voor je klaarstaan.

Nieuwsgierig geworden?

Doe geheel vrijblijvend de burn-out test of neem contact met ons op.

Burn-out test Contact opnemen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit bericht:
×
Schrijf je nu in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws over stress en burn-out. Inschrijven