Zoeken

Zoeken sluiten

Last van je evenwichtsorgaan

maandag 25 mei 2020

Last van je evenwichtsorgaan door stress: Licht in je hoofd & duizelig

Als je last hebt van je evenwichtsorgaan kun je last krijgen van evenwichtsklachten waar veelal het woord ‘duizeligheid’ voor gebruikt wordt. Er zijn meerdere oorzaken waardoor je last van je evenwichtsorgaan kunt ervaren, één daarvan is stress. Last van je evenwichtsorgaan door stress komt veel voor en kan erg belemmerend zijn in je dagelijkse leven. We geven graag meer uitleg over wat duizeligheid is en hoe het ontstaat, wat de relatie is tussen evenwichtsklachten en stress en we geven je 3 tips die je kunnen helpen om last van je evenwichtsorgaan door stress te verminderen of er zelfs vanaf te komen.

Wat is duizeligheid en hoe ontstaat het?

Iedereen is wel eens duizelig geweest; je voelt je licht in je hoofd, je hebt het idee dat je omgeving draait, je raakt je evenwicht kwijt en het voelt alsof je niet meer stevig op je voeten kunt blijven staan. Dit kan zo heftig aanvoelen dat je het idee kunt krijgen dat je gaat flauwvallen.

Last van je evenwichtsorgaan door stress komt veel voor. Duizeligheid is één van de meest voorkomende stress en burn-out symptomen, maar hoe werkt het precies?

De hersenen worden continu voorzien van informatie via je oren, het evenwichtsorgaan en de ogen. De informatie gaat over je omgeving en de positie van jouw lichaam in die ruimte. Deze informatie is nodig zodat er prikkels worden doorgegeven aan de spieren met als gevolg dat de houding en het evenwicht aangepast kunnen worden indien nodig.

Hebben de hersenen echter geen controle meer over de informatie, bijvoorbeeld omdat er te veel of juist te weinig informatie is, kunnen er problemen ontstaan. De hersenen verliezen op zo’n moment de controle over de rest van het lichaam. Het brein kan snelheid, evenwicht, diepte, beweging, stilstand en afstand niet meer samenbrengen tot één geheel waardoor duizeligheid en misselijkheid kan ontstaan.

soorten duizeligheid

Soorten duizeligheid

  • Draaiduizeligheid: bij draaiduizeligheid heb je het gevoel dat alles om je heen ronddraait. Zelfs wanneer je stil zit kun je het gevoel hebben dat alles om je heen draait of dat je zelf draait.
  • Licht gevoel in het hoofd: een licht gevoel in je hoofd kan je een zweverig gevoel geven en kan aanvoelen alsof je gaat flauwvallen.
  • Bewegingsonzekerheid: dit komt voornamelijk voor bij ouderen en geeft een verzwakt gevoel in de benen wat vaak als duizeligheid beschreven wordt. De klachten van bewegingsonzekerheid ontstaan veelal door ouderdom, spierzwakte of een gewrichtsaandoening. Bijwerkingen van medicatie kan ook een rol spelen.

Last van je evenwichtsorgaan door stress

Stress is één van de oorzaken waardoor je last van je evenwichtsorgaan kunt krijgen. Als je bovenstaande tekst gelezen hebt is het ook wel logisch waarom dit zo is. Je brein is overactief wanneer je chronische stress ervaart of een burn-out hebt en je lichaam is continu gespannen waardoor je veel informatie binnenkrijgt. Je piekert veel, overdenkt situaties, je bent continu druk met wat je nog moet doen, wat van je verwacht wordt en daarbij is er grote behoefte aan controle en perfectionisme wat ook veel van je brein vraagt.

Ook ben je erg alert waardoor je sterke focus hebt op alle omgevingsgeluiden en de dingen die je ziet. Het gevolg hiervan is dat de hersenen sterkere signalen krijgen dan nodig is in zo’n situatie. Hierdoor weten de hersenen niet wat het lichaam moet doen om in evenwicht en balans te blijven. Duizeligheid ontstaat in zo’n geval omdat de hersenen proberen om alle binnenkomende signalen te verwerken tot één bruikbaar signaal.

Ook kan duizeligheid bij stress ontstaan door een verkeerde ademhaling. De kans is namelijk groot dat je door stress snel en hoog door je borst ademt in plaats van rustig en diep door je buik. Deze oppervlakkige ademhaling kan er voor zorgen dat je duizeligheid ervaart.

Het lastige is dat duizeligheid en stress een wisselwerking hebben op elkaar. Je kunt namelijk ook stress krijgen van duizeligheid. Bijvoorbeeld omdat je niet weet waar het vandaan komt of omdat het je erg belemmert in het dagelijkse leven. Om jezelf hierin meer rust te geven is het dus belangrijk om te achterhalen wat de oorzaak is.

Last van je evenwichtsorgaan: overige oorzaken

Stress is niet de enige oorzaak van evenwichtsklachten, er zijn meer oorzaken die deze klachten kunnen veroorzaken:

  • Gebruik van medicatie
  • Een ontstoken evenwichtsorgaan
  • Te lage bloedsuikerspiegel
  • Vanuit lig- of zithouding te snel opstaan
  • Gebrek aan zuurstof
  • Slechte doorbloeding
  • Lage bloeddruk of daling van de bloeddruk
  • Ziektes zoals: ziekte van Ménière of BPPD
  • Intensief sporten
  • Ervaren van heftige emoties
  • Psychische klachten (angststoornis, paniekstoornis, overspannen)

Last van je evenwichtsorgaan

Er zijn verschillende oorzaken die ervoor kunnen zorgen dat je last hebt van je evenwichtsorgaan. Twijfel je of jij last van je evenwichtsorgaan door stress hebt? Onze gratis burn-out test geeft je een duidelijk inzicht in jouw stressniveau.

Is stress niet de oorzaak van de evenwichtsklachten? Dan raden we aan om contact op te nemen met je huisarts.

Last van je evenwichtsorgaan door stress: 3 Tips

Wanneer stress de oorzaak is van evenwichtsklachten kunnen onderstaande tips helpen om dit probleem te verminderen of om er zelfs vanaf te komen.

1. Verminder stress

De eerste en ook meteen de belangrijkste tip bij last van je evenwichtsorgaan door stress is om stress te verminderen. Want minder stress betekent meer rust in je hoofd en dus ook minder kans op duizelingen.

Maar hoe verminder je stress? Als eerste zul je moeten achterhalen wat nou hetgeen is wat je zo veel stress oplevert. Dit kan je werk zijn, je studie, je relatie of een grote verandering in je leven. Zodra je weet wat je grootste stressor is, kun je het probleem ook bij de kern aanpakken. Introspectie kan hierbij ondersteuning bieden.

2. Laat je hoofd tot rust komen

Je hoofd tot rust laten komen is erg belangrijk als je veel stress ervaart. Er zijn verschillende manieren om dit te doen, bijvoorbeeld door: meditatie, ontspanningsoefeningen, of yoga. Wat belangrijk is, is dat je bewust momenten in je agenda zet om rust te nemen voor jezelf. Stress zorgt namelijk voor een overactief brein en zet je lichaam ‘aan’ waardoor er continu spanning in je lijf is. De momenten die je neemt voor ontspanning bieden ondersteuning om je lichaam en hoofd tot rust te laten komen.

3. Ademhalingsoefeningen

Zoals we al eerder beschreven kun je ook duizelig worden door een verkeerde ademhaling of hyperventilatie. Door dagelijks ademhalingsoefeningen uit te voeren kun je jezelf aanleren om rustig en diep door je buik te ademen wat je ademhaling, je hoofd en je lichaam tot rust brengt.

Last van evenwichtsklachten door stress? Pak de oorzaak aan!

Hoe je het ook wendt of keert: het belangrijkste is en blijft om de oorzaak van het probleem aan te pakken. Als je last van je evenwichtsorgaan door stress ervaart is stress de oorzaak en dient deze aangepakt te worden. Lukt dit niet alleen? Dan kun je altijd hulp inschakelen van een burn-out coach. Zo’n coach kan jou middels wandelcoaching ondersteuning bieden om te leren omgaan met stress waardoor je lichamelijk en mentaal weer in balans komt.

Wil jij hulp bij stress of burn-out?

Doe geheel vrijblijvend de burn-out test of neem contact met ons op.

Direct contact Of bel 085 - 5363606

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit bericht:
×
Schrijf je nu in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws over stress en burn-out. Inschrijven