Zoeken

Zoeken sluiten

Drukkend of beklemmend gevoel op je borst

donderdag 19 december 2019

Drukkend of beklemmend gevoel op je borst door stress of burn-out

Wanneer je een drukkend of beklemmend gevoel op je borst ervaart is het belangrijk om dit serieus te nemen. Als het niet aan de ademhaling gebonden is en er is sprake van uitstraling naar de arm of kaak, neem dan altijd contact op met je huisarts. Het kan echter ook zijn dat je een drukkend of beklemmend gevoel op je borst door stress ervaart. Dit is minder bedreigend maar alsnog belangrijk om dit signaal serieus te nemen. Het kan zijn dat je door stress op een verkeerde manier ademhaalt waardoor je een beklemmend gevoel op je borst kunt ervaren. Dit kan zorgen voor nog meer stress waardoor je een visuele cirkel in stand houdt.

Als je twijfelt of stress de oorzaak is van een drukkend of beklemmend gevoel op je borst kun je onze gratis burn-out test doen om te achterhalen hoeveel stress je ervaart.

Drukkend of beklemmend gevoel op je borst door stress

Als je last hebt van chronische stress of een burn-out is de kans groot dat je onbewust op een verkeerde manier gaat ademhalen. Je ademt dan voornamelijk hoog door je borst in plaats van door je buik. Dit kan ervoor zorgen dat je een drukkend of beklemmend gevoel op je borst ervaart. In veel gevallen gaat dit gepaard met hartkloppingen en een verhoogde bloeddruk. Ook als je angst of paniek ervaart kun je last krijgen van je borst.

Als je al langere tijd stress ervaart gaat je lichaam continu in de overlevingsstand en maakt het zich klaar om te vechten of vluchten. Een hoge ademhaling is hierbij gunstig omdat je daardoor snel extra zuurstof krijgt. Het gevolg hiervan kan zijn dat je middenrif ook als er geen stress wordt ervaren, toch aangespannen blijft. Je ademt dus continu door je borst, waardoor je last kunt krijgen van (chronische) hyperventilatie.

Je lichaam raakt eraan gewend om op deze manier te ademen wat vervelende klachten kan geven, zoals:

Drukkend of beklemmend gevoel op je borst door stress

Deze klachten kunnen er weer voor zorgen dat je meer stress of angst gaat ervaren omdat je bang bent dat je iets mankeert. Op deze manier houd je de cirkel in stand en is het belangrijk om deze te doorbreken.

5 Tips om een drukkend of beklemmend gevoel op de borst te verminderen

Onderstaande tips kunnen je helpen om het vervelende gevoel op je borst te verminderen.

1. Beweeg voldoende

Als je veel stress ervaart kan het helpend zijn om voldoende te bewegen. De manier waarop je beweegt, is afhankelijk van wat jij prettig vindt om te doen. Je kunt een stuk gaan wandelen, wat vaker de fiets nemen in plaats van de auto, yoga beoefenen of naar de sportschool gaan. Waar het om draait is dat beweging er voor zorgt dat je even uit je hoofd kunt komen en in je lijf kunt zakken. Daarbij kan beweging prettig zijn om alle zorgen en moeilijkheden even helemaal los te laten of eruit te gooien.

Door beweging kun je je hoofd leegmaken en het zorgt tevens voor de aanmaak van endorfine, ook wel het gelukshormoon genoemd. De kans is dus heel groot dat jij je na het sporten of bewegen ook nog een stuk prettiger voelt.

2. Neem tijd voor ontspanning

Ontspanning helpt je om je hoofd en lichaam even volledig tot rust te laten komen. Probeer daarom ook iedere dag een vast moment in te plannen om te ontspannen. Ga lekker even mediteren, doe wat ademhalingsoefeningen, ga een rondje wandelen, knuffel met je huisdier of lees een boek. Het belangrijkste is dat je iets doet wat jij prettig vindt en dat je ook echt tot rust kunt komen.

In tijden van stress kan dit lastig zijn omdat je je misschien continu opgejaagd voelt. Probeer je hier overheen te zetten en toch te kiezen voor rust. Juist nu heeft je lichaam daar zo veel behoefte aan. Je hoeft niet alsmaar door te gaan, even niks doen is precies wat je nodig hebt.

3. Beoefen ademhalingsoefeningen

Om een drukkend of beklemmend gevoel op je borst te verminderen is het belangrijk om regelmatig ademhalingsoefeningen te doen. Op deze manier leer je jezelf aan om op de juiste manier te ademen waardoor het drukkende gevoel kan afnemen.

Bijvoorbeeld: Adem 3 seconden in (door je buik), 5 seconden uit en neem 2 seconden rust.

Dit kun je een aantal keer herhalen. Juist een diepe ademhaling zorgt voor ontspanning in je lichaam en daarbij leer je jezelf opnieuw aan om goed te ademen.

Drukkend of beklemmend gevoel Burn-out

4. Leer je gedachten ombuigen

Merk je dat je soms bij bepaalde gedachten al snel last krijgt van een drukkend of beklemmend gevoel op je borst? Probeer dan eens om gedachten om te buigen naar iets positiefs. Vaak hebben we gedachten die ons niet verder helpen en enkel een naar gevoel bezorgen. Probeer je hiervan bewust te zijn en laat je er niet te snel in meeslepen. Door je bewust te zijn van je gedachten kun je ze ook sneller ombuigen. Denk positieve, bemoedigende dingen over jezelf en neem niet iedere gedachten aan voor waar.

5. Ga op zoek naar de oorzaak

Het belangrijkste is om te onderzoeken wat de oorzaak is en om deze aan te pakken. Als stress de oorzaak is van het drukkende of beklemmende gevoel op je borst is het van belang om hier iets aan te doen. Stress heeft namelijk veel invloed op lichamelijke klachten en je welzijn. Juist als je aan jezelf gaat werken om stress te verminderen of te herstellen van een burn-out zullen klachten die hierdoor veroorzaakt worden ook afnemen.

In dit artikel lees je tips om met stress om te gaan. Als je meer hulp wil bij dit proces kun je contact met ons opnemen voor een vrijblijvende kennismaking. Onze coaches zijn gespecialiseerd in stress en burn-out en helpen jou graag verder. Tijdens onze coaching wordt er gebruik gemaakt van ons Fasenplan waarbij ook de tijd wordt genomen voor je ademhaling. Je leert dus niet alleen om om te gaan met stress en hoe je de regie over je leven terug krijgt, maar ook hoe je op een juiste manier kunt ademhalen.

Nieuwsgierig geworden?

Doe geheel vrijblijvend de burn-out test of neem contact met ons op.

Burn-out test Contact opnemen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit bericht:
×
Schrijf je nu in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws over stress en burn-out. Inschrijven