Nek- en schouderklachten door stress: Oorzaak en 6 praktische tips

Nek- en schouderklachten door stress

donderdag 12 december 2019

Nek- en schouderklachten door stress: Oorzaak en 6 praktische tips

Als je last hebt van chronische stress of een burn-out is er continu spanning in de spieren waardoor nek- en schouderklachten kunnen ontstaan. De spieren in de nek en schouders gaan vastzitten. Ook komt borstademhaling veel voor bij stress, je gebruikt hiermee continu de spieren in de nek en rug. Een verkeerde houding tijdens het werken, in de auto of onrustig slapen kunnen ook oorzaken zijn van nek- en schouderklachten. Niet alleen kunnen nek- en schouderklachten door stress ontstaan, de pijn kan ook weer stress in de hand werken omdat je de hele dag door pijn hebt.

Hoe nek- en schouderklachten door stress ontstaan en wat je kunt doen om de pijn te verlichten delen we vandaag met je.

Aanspanning van spieren door stress

Als je stress ervaart wordt je lichaam klaar gemaakt om te vechten of te vluchten. Bij dit proces is het belangrijk dat je spieren gespannen zijn zodat je snel over kunt op actie. Echter is deze actie in veel gevallen niet nodig. In deze tijd hoeven we niet meer bang te zijn voor een wild dier dat mogelijk achter ons aankomt, maar wordt stress veroorzaakt door bijvoorbeeld werk, studie, geldzorgen of een relatie die niet goed loopt.

Toch komt er spanning te staan op je spieren wat klachten kan geven. Dit kan zorgen voor pijnlijke spieren in het lichaam al hebben veel mensen voornamelijk last van nek- en schouderklachten.

Borstademhaling

Er zijn twee soorten manieren van ademen: een borstademhaling en een buikademhaling. Het beste is om door je buik te ademen. Hoe komt het dat we soms verkeerd ademhalen?, deze vraag wordt door fysioloog Hans Keizer in een intervieuw met NU.nl beantwoord, hij zegt: “Stress is vaak de boosdoener. Als we gespannen zijn, trekken we de schouders op, waardoor er minder ruimte is in de borstkas. Daardoor gaan we hoger, sneller en oppervlakkiger ademen.”

borstademhaling bij stress

Dus doordat je door stress of spanning je schouders omhoog trekt, verandert je ademhaling. Dit kan voorkomen bij stress, angst of als je je opgejaagd voelt, maar je ademt ook op deze manier bij inspanning, dit merk je bijvoorbeeld als je intensief gesport hebt.

Door deze ademhaling wordt zuurstof snel verdeeld over de cellen. De spieren rondom je ribben worden aangespannen en je ademhaling is kort en snel. Dit gebeurt vaak onbewust. Het gevaar hiervan is echter dat dit er voor zorgt dat je continu in een staat van spanning verkeert wat dus effect kan hebben op de spieren in je lichaam. Dit kan ervoor zorgen dat je een beklemmend gevoel op je borst ervaart, kortademig bent, duizelig wordt en hartkloppingen ervaart.

Daarom is het belangrijk om bewust adem te halen door je buik. Via een buikademhaling kun je dieper ademen wat voor het lichaam een ontspannende werking heeft.

Verkeerde houding

Ook een verkeerde houding, bijvoorbeeld in de auto of achter een bureau, kan zorgen voor nek- en schouderklachten. Vaak wordt er een niet optimale houding aangenomen als je vermoeid bent of veel spanning ervaart. Als je moe bent kan het lastig zijn om je rug recht te houden en bestaat er een kans dat je in elkaar gedoken zit of juist onderuit hangt.

Onrustig slapen

Mensen die veel stress ervaren, slapen vaak ook erg onrustig. Ook dit kan ervoor zorgen dat je nek- en schouderklachten gaat ervaren. Je blijft maar draaien, woelen en je spieren krijgen niet de rust die ze nodig hebben.

Een goede nachtrust is namelijk belangrijk omdat de spieren op deze manier tot rust kunnen komen en kunnen herstellen. Als je slecht slaapt krijgen je spieren dus geen tijd voor herstel waardoor de pijn mogelijk blijft aanhouden. Ook kan het zijn dat je niet goed kunt slapen door nek- en schouderklachten door stress.

slecht slapen nek en schouderklachten

Hormonale disbalans

Stress heeft invloed op de hormoonhuishouding en de hormonen zijn weer belangrijk voor de werking van de spieren. Als er een disbalans in de hormonen ontstaat, kan dit gevolgen hebben voor je spieren en kunnen er klachten ontstaan zoals: pijnlijke spieren, stijfheid en spierzwakte.

Nek- en schouderklachten door stress: 6 Tips

Er zijn dus meerdere redenen die ervoor kunnen zorgen dat je nek- en schouderklachten door stress ervaart. Belangrijker is echter: wat kun je er aan doen om van deze klachten af te komen?

Onderstaande tips kunnen helpen om nek- en schouderklachten door stress te verlichten.

1. Verminder stress

Met stip op nummer één: verminder stress. Stress is in dit geval de grootste boosdoener, alle andere oorzaken zijn namelijk weer een gevolg van stress. Dus wanneer je leert omgaan met stress, zal ook je ademhaling rustiger worden, je houding verbeteren, kun je weer beter slapen en zullen je hormonen weer in balans komen. Stress verminderen is dus van groot belang als je nek- en schouderklachten door stress wil verminderen.

Twijfel jij of je klachten daadwerkelijk door stress komen? Doe dan de gratis de burn-out test!

2. Let op je ademhaling

Probeer regelmatig diep in en uit te ademen door je buik. Dit heeft een ontspannende werking voor het lichaam en je geeft daarmee je spieren wat meer rust. Iedere dag een aantal minuten ademhalingsoefeningen doen kan je helpen om meer rust en ontspanning te ervaren.

3. Let op je houding

Je houding is erg belangrijk, zowel als je zit, staat, loopt of ligt. Probeer je rug recht te houden, je schouders ontspannen naar beneden te laten zakken en je kin iets omhoog te houden.

Het kan helpen om je even los te schudden, hiermee haal je spanning uit je lichaam en kun je gemakkelijker in een goede houding komen.

4. Probeer je nachtrust te verbeteren

Een goede nachtrust is erg belangrijk, maar als je veel stress ervaart kan dit best lastig zijn. In onze blog slecht slapen door stress vind je verschillende tips die je kunnen helpen om de nachtrust te verbeteren, zoals: iedere avond om dezelfde tijd naar bed gaan en voldoende beweging overdag.

5. Pijnstillers

Als je nek- en schouderklachten door stress ervaart kan de pijn soms behoorlijk oplopen. Een tijdelijke oplossing is om pijnstillers te gebruiken, het nadeel hiervan is alleen dat je je grenzen niet meer aanvoelt.

Probeer pijnstillers dan ook enkel te gebruiken om te kunnen ontspannen en jezelf een mogelijkheid te geven om aan het onderliggende probleem te werken in plaats van het te onderdrukken.

6. Voldoende ontspanning

Om je spieren rust te geven is het belangrijk om voldoende tijd voor ontspanning in te plannen. Door te ontspannen kun je volledig tot rust komen en hebben je spieren de mogelijkheid om te herstellen. Yoga kan een erg fijne manier zijn, zeker bij pijnlijke spieren!

Nek- en schouderklachten door stress? Praat er over!

Ervaar jij momenteel nek- en schouderklachten door stress? Dan is het belangrijk om hierover te praten en aan je herstel te gaan werken. Hoe sneller jij leert omgaan met stress en gaat werken aan jezelf, hoe sneller de klachten zullen afnemen.

Neem contact met ons op voor een vrijblijvende kennismaking met een coach bij jou in de buurt zodat je leert hoe je het beste met stress kunt omgaan, hoe je op een goede manier kunt ademen, hoe je meer rust en ontspanning ervaart en hoe jij de beste versie van jezelf kunt worden.

Dit bericht:

Blijf op de hoogte

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op het gebied van stress en burn-out. Door je aan te melden voor onze nieuwsbrief ga je akkoord met onze privacyvoorwaarden.

Coach Tom

Onze coaches staan voor je klaar

Onze coaches

Vind coaches in jouw buurt

×
Schrijf je nu in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws over stress en burn-out. Inschrijven