fbpx

Stress en burn-out bij studenten

Stress en burn-out bij studenten

Stress en burn-out bij studenten 1023 682 Liberi

Stress en burn-out bij studenten: 5 Tips om je staande te houden!

We leven momenteel in een prestatiemaatschappij en dat heeft effect op iedereen, ook op de jonge studenten. Stress en burn-out bij studentenkomt namelijk steeds vaker voor. Onder andere door het leenstelsel en social media ervaren studenten veel stress en zijn velen bang voor een burn-out. Dit heeft effect op de emotionele, psychische gezondheid. Echter: als er lange tijd stress wordt ervaren zal dit ook lichamelijk een last worden, stress gaat namelijk gepaard met een tal aan lichamelijke symptomen. Tijd voor verandering dus!

Waarom ervaren studenten zo veel stress?

Het volgen van een studie kan best zwaar zijn. Er wordt veel van je verwacht: je dient goede cijfers te halen, je huiswerk te maken, te leren voor toetsen en ondertussen wil je natuurlijk ook nog een sociaal leven, je hobby’s uitvoeren, werken en af en toe wat leuks doen. Hoewel een studie op zich dus al pittig genoeg kan zijn, wordt het in deze tijd niet makkelijker gemaakt door hoge verwachtingen.

Veel jongeren lenen geld middels het leenstelsel waardoor veel financiële stress wordt ervaren. Ze kunnen nu wel vooruit met het geld voor hun studie, maar het zal ook ooit terugbetaald moeten worden en dat is precies wat zorgt voor stress. Daarbij speelt social media een grote rol en veel jongeren ervaren prestatiedruk. Je moet zo goed mogelijk presteren, op zo hoog mogelijk niveau studeren en goede cijfers halen. Dat is wat er wordt verwacht en dat is ook waar velen naar streven.

Je kunt je voorstellen dat dit een keer te veel kan worden. Want hoewel jongeren op fysiek gebied steeds beter voor zichzelf zorgen door meer te bewegen, gezonder te eten en niet te roken, is dit op psychisch gebied wel anders. Stress en burn-out bij studenten komt daardoor vaak voor wat weer de nodige gevolgen heeft, denk aan: paniekaanvallen, hartkloppingen, een neerslachtig gevoel, oververmoeidheid en onnodig fouten maken.

Stress en burn-out bij studenten: hoe houd je je staande?

Om je studie goed en wel door te komen is het van groot belang om het anders aan te pakken en niet mee te gaan in de druk en hoge verwachtingen. Onderstaande tips kunnen daarbij helpen.

1. Weet dat goed, goed genoeg is

Leven in een prestatiemaatschappij betekent ook altijd het beste willen, het hoogste cijfer halen, topprestaties leveren, alles perfect doen. Goed presteren lijkt onwijs belangrijk tegenwoordig, maar als het zo veel stress oplevert, waar is het dan nog goed voor?

Onthoud voor jezelf dat goed, goed genoeg is. Het is oké om een stap terug te doen, om een 7 te halen in plaats van een 9, om even een weekendje offline te zijn.

burn-out student

2. Zorg voor voldoende ontspanning

Wanneer er veel stress wordt ervaren is ontspanning iets wat snel over het hoofd wordt gezien. Er is geen tijd voor, je hebt er geen rust voor en je hebt wel betere dingen te doen. Toch kan het regelmatig inlassen van ontspanningsmomenten uiteindelijk tijd (en energie) gaan opleveren. Het helpt je om weer tot rust te komen en op te laden.

Leg wat vaker je telefoon weg, en richt je in plaats daarvan 5 minuten op je ademhaling, lees eens over mindfulness of experimenteer of mediteren bij je past. Door tijd te nemen voor diepe ontspanning, kunnen je lichaam en geest weer even tot rust komen. En dat is precies wat je nodig hebt.

Andere manieren om te ontspannen zijn: yoga, een boek lezen, wandelen, ontspannende muziek luisteren, leuke filmpjes kijken, een warm bad of genieten van de natuur.

3. Laat je smartphone vaker liggen

Als er in deze huidige tijd iets is wat stress kan veroorzaken is het je smartphone wel. Laat wat vaker je telefoon liggen, zet alle meldingen uit (je ziet wel wat je gemist hebt als jij ervoor kiest de app te openen), zet je telefoon vaker op stil of niet storen en maak gebruik van een tijdslimiet op apps. Weet dat jij de keuze hebt om te reageren op berichten en oproepen. Je mag dat bericht ook een paar uur later beantwoorden, je mag je telefoon laten rinkelen als je gebeld wordt, je mag social media laten voor wat het is. Je zult merken dat het rust geeft om je telefoon vaker links te laten liggen.

Wil je toch graag contact met anderen? Spreek dan af met je vrienden in real life. Jongeren zijn tegenwoordig eenzamer dan ooit. Verkies daarom offline contact boven online contact zodat je je echt kunt verbinden met de mensen waar je om geeft. Want ook eenzaamheid heeft veel negatieve gevolgen.

4. Praat erover met anderen

Stress en burn-out bij studenten is een serieus probleem, het is daarom van belang om te praten over wat je bezighoudt zodat je je zorgen niet alleen hoeft te dragen. Je kunt het gesprek aangaan met vrienden of familie, maar je kunt ook kiezen voor een professional. Op scholen zijn vaak maatschappelijk dienstverleners aanwezig die ondersteuning kunnen bieden, daarbij is het ook handig om je decaan op de hoogte te stellen.

Stress en burn-out studenten

Het ook mogelijk om je bij ons te laten coachen. Omdat wij gespecialiseerd zijn in stress en burn-out kunnen wij je goed ondersteunen om te leren omgaan met stress en vaker voor jezelf te kiezen.

5. Blijf vaker thuis

Bij het studentenleven hoort natuurlijk ook regelmatig stappen, leuke dingen doen met vrienden en avondjes van huis. Dat is natuurlijk prima, maar er is niets mis met een avond thuis op de bank met je favoriete serie of een goed boek. Luister vaker naar je lichaam voordat je een keuze maakt; heb je behoefte aan ontspanning en rust? Kies hier dan voor en blijf lekker thuis, niets mis mee! Hoewel dit in het begin misschien wat suf kan voelen en je mogelijk angst ervaart om iets te missen, zul je het uiteindelijk leren waarderen. Daarbij kan dit je helpen om je weer wat fitter en energieker te voelen.

Stress en burn-out bij studenten is niet normaal

Ook al hebben veel studenten momenteel last van chronische stress of zitten ze thuis met een burn-out; het is niet normaal en het wil niet zeggen dat jij óók maar door moet gaan tot je erbij neervalt. Als je je studie wilt afronden en daarna aan het werk wilt gaan is het van groot belang om goed voor jezelf te zorgen en je eigen gezondheid in de gaten te houden.

Kies vaker voor ontspanning, leer luisteren naar je lichaam en doe dat wat voor jou het beste is. Je hoeft geen topprestaties te leveren, goed is goed genoeg. Durf hierop te vertrouwen en weet dat de wereld niet vergaat door een stapje terug te doen, het helpt je juist om jezelf staande te houden in een wereld vol chaos en prestatiedruk.

Twijfel jij of je veel stress ervaart? Met onze gratis Stress Test weet je het zo!

 

Categorie: Stress

5 minuten leestijd

Deel deze blog:

Deel deze blog:
reinoud prins liberi

Reinoud Prins,
Wandelcoach en medeoprichter Liberi


Over de auteur:

Nadat ik zelf een heftige burn-out heb meegemaakt, waarin angst en depressie sterk aanwezig waren heb ik het roer om gegooid. In mijn coaching ben ik compassievol, recht door zee en oplossingsgericht. Mijn eigen ervaring neem ik graag mee om je te helpen om tot nieuwe inzichten te komen. Ik geloof dat niets ooit voor niets is. Mijn missie is geslaagd als jij je authentieke zelf hebt (terug) gevonden.

Coach-Reinoud-Drenthe-Overijssel

Reinoud Prins,
Wandelcoach en medeoprichter Liberi


Over de auteur:

Nadat ik zelf een heftige burn-out heb meegemaakt, waarin angst en depressie sterk aanwezig waren heb ik het roer om gegooid. In mijn coaching ben ik compassievol, recht door zee en oplossingsgericht. Mijn eigen ervaring neem ik graag mee om je te helpen om tot nieuwe inzichten te komen. Ik geloof dat niets ooit voor niets is. Mijn missie is geslaagd als jij je authentieke zelf hebt (terug) gevonden.

×
Schrijf je nu in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws over stress en burn-out. Inschrijven
WhatsApp WhatsApp