fbpx

Fear of missing out (FOMO)

Fear of missing out (FOMO)

Fear of missing out (FOMO) 1750 1208 Liberi

Fear of missing out (FOMO): Zo versla je de angst om iets te missen

Terwijl jij op je vrijdagavond thuis op de bank zit en op je Social media kijkt zie je een groep vrienden die een avondje weg gaan, je ziet je neef met zijn geliefde op een berg in een prachtig land en jij krijgt een onrustig gevoel; het gevoel dat je iets mist. De fear of missing out – afgekort als FOMO – is tegenwoordig een bekend begrip en betekent dat je de angst hebt om iets te missen. Hoewel deze angst niets nieuws is, is het wel meer aanwezig dan ooit. Mede door Social media, waar je makkelijker dan ooit het leven van anderen kunt volgen.

Stress, burn-out en FOMO

Hoe gelukkiger je bent, hoe minder last je hebt van de fear of missing out. In deze staat ben je tevreden met hoe jouw leven er uit ziet en ben je minder bezig met het leven van anderen. Maar als het niet goed met je gaat, bijvoorbeeld door stress of een burn-out, is dit een ander verhaal. Je bent in deze staat niet echt tevreden met jouw leven, je voelt je misschien neerslachtig en zit niet lekker in je vel. Het gevolg is dat je je dan ook meer aantrekt van het leven van anderen en wat zij doen.

Juist omdat je je zo bewust bent van het feit dat jij thuis zit en niet de energie hebt om de deur uit te gaan (wat best confronterend is) kan het vervelend zijn om via social media te zien hoe leuk het leven van anderen is. Jij wilt dit ook, je wilt genieten van het leven, leuke dingen doen. Maar in plaats daarvan zit je thuis. Alleen. Terwijl de rest van de wereld leuke dingen lijkt te doen. Je hebt het gevoel veel te missen, je voelt je onrustig en dat maakt het herstel van stress of een burn-out niet makkelijker.

5 Tips om van FOMO af te komen

De fear of missing out kan veel onrust veroorzaken waardoor je wellicht nog meer stress ervaart. Niet echt bevorderend als je wilt herstellen. We delen daarom 5 handige tips die jou gaan helpen om minder last te hebben van het FOMO gevoel.

1. Verminder social media gebruik

Doordat je bang bent veel te missen, is de kans groot dat je regelmatig je social media kanalen bekijkt om te zien wat anderen doen, bereikt hebben of op de planning hebben staan. Echter kan dit zorgen voor een vervelend gevoel wat jou niet gaat helpen om weer beter in je vel te zitten. Als vrienden een feestje hebben en jij zou dit niet weten zou er niets aan de hand zijn. Maar juist omdat je de leuke foto’s voorbij ziet komen knaagt er iets in je; jij had hier óók bij willen zijn. Je kunt jezelf hiervoor behoeden door minder vaak op social media te zitten. Tegenwoordig kun je op je smartphone eenvoudig een tijdslimiet instellen bij bepaalde app’s, dit kan je ondersteuning bieden om niet de hele dag het leven van anderen te bekijken.

2. Weet dat een foto niet alles zegt

Een vakantiefoto, een leuke groepsfoto in de kroeg; hoe perfect zulke plaatjes er ook uitzien, weet dat dit niet alles zegt over het leven van de ander. De ander heeft ook zijn of haar problemen en moeilijkheden. Het leven van anderen is niet perfect omdat ze op een feestje zijn. Probeer zo’n foto in perspectief te plaatsen en niet direct in de stress te schieten omdat zij de deur uit zijn en jij thuis zit. Besef je ook dat voornamelijk de mooiste en leukste foto’s online worden geplaatst; zie jij ooit een foto voorbij komen van iemand die in een pyjama op de bank zit? Precies, ik ook niet.

3. Wees je bewust van wat je wél hebt

In plaats van continu te bedenken wat je mist en je daar vervelend over te voelen, is het belangrijk om vaker bewust te kijken naar wat je wél hebt. Een fijn huis om in te wonen, je kat die bij je op schoot ligt, je partner die er altijd voor je is, je hobby’s waar je met plezier mee bezig bent, vrienden waar je mee kunt lachen; er is zoveel in je leven om dankbaar voor te zijn. Door hier aandacht aan te geven zul je je dankbaar voelen. Dankbaar voor jouw leven, voor iedereen om je heen en alles wat je hebt. Je zult merken dat je hierdoor minder bang bent om iets te missen omdat je de waarde ziet in wat je hebt.

4. Is alles wat je ziet, wat jij écht wilt?

Hoe groot het fear of missing out gevoel ook kan zijn als je bijvoorbeeld ziet dat iemand op een feestje is; als je eerlijk bent, zou je daar dan echt willen zijn? Of baal je dat de ander de deur uit is, terwijl jij (met een burn-out) thuis zit? Dat jij niet in staat bent om zulke dingen te ondernemen? De kans is groot dat het voornamelijk de confrontatie is die pijn doet. Dat je ziet hoe anderen van hun leven lijken te genieten terwijl jij het gevoel hebt dat je leven stil staat. Ook hier is het belangrijk om te relativeren; jouw tijd komt wel weer, zolang jij jezelf de rust geeft om te herstellen. Geniet van hoe jij je dagen invult en leef wat vaker in het hier en nu – ook al is het allemaal niet zo spectaculair als het leven van de ander.

5. Van FOMO naar JOMO

De tegenhanger van FOMO is JOMO wat joy of missing out betekent. Of terwijl: je geniet van de tijd die je alleen hebt, van even offline zijn, een serie kijken, een boek lezen of het uitvoeren van je hobby. Maar ook de vreugde die je kunt ervaren als iemand een afspraak afzegt, blij zijn dat je ‘s avonds in je pyjama op de bank zit. Je bent minder bezig met het leven van anderen en wat je eventueel kunt missen en richt je aandacht op het plezier van jouw leven.

Fear of missing out, je mist altijd wel iets

We leven in een maatschappij waarin iedereen altijd bezig is, waarin ‘druk zijn’ als goed wordt bestempeld en waar we alles kunnen krijgen wat we willen. Als je ‘ja’ zegt tegen een gezellig avondje met vrienden of familie, zullen er altijd dingen zijn waar je ‘nee’ tegen moet zeggen. Je kunt niet overal zijn en je zult altijd wel iets missen en dat is oké.

Richt je aandacht en focus op jouw leven en geniet daarvan. Een avondje thuis op de bank betekent lekker rustig aan kunnen doen, en als je veel stress ervaart is dat soms juist wat je nodig hebt. Geef jezelf de tijd, geniet van het nietsdoen en probeer los te laten wat de rest van de wereld doet.

Ervaar jij veel stress of zit je thuis met een burn-out en kun je wel wat ondersteuning gebruiken om minder angst te ervaren om iets te missen? Onze coaches zijn gespecialiseerd in stress en burn-out en helpen je graag verder.

Reinoud Prins,
Wandelcoach en medeoprichter Liberi

Categorie: Stress

5 minuten leestijd

Deel deze blog:

Deel deze blog:
reinoud prins liberi

Reinoud Prins,
Wandelcoach en medeoprichter Liberi


Over de auteur:

Nadat ik zelf een heftige burn-out heb meegemaakt, waarin angst en depressie sterk aanwezig waren heb ik het roer om gegooid. In mijn coaching ben ik compassievol, recht door zee en oplossingsgericht. Mijn eigen ervaring neem ik graag mee om je te helpen om tot nieuwe inzichten te komen. Ik geloof dat niets ooit voor niets is. Mijn missie is geslaagd als jij je authentieke zelf hebt (terug) gevonden.

Coach-Reinoud-Drenthe-Overijssel

Reinoud Prins,
Wandelcoach en medeoprichter Liberi


Over de auteur:

Nadat ik zelf een heftige burn-out heb meegemaakt, waarin angst en depressie sterk aanwezig waren heb ik het roer om gegooid. In mijn coaching ben ik compassievol, recht door zee en oplossingsgericht. Mijn eigen ervaring neem ik graag mee om je te helpen om tot nieuwe inzichten te komen. Ik geloof dat niets ooit voor niets is. Mijn missie is geslaagd als jij je authentieke zelf hebt (terug) gevonden.

×
Schrijf je nu in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws over stress en burn-out. Inschrijven
WhatsApp WhatsApp