Benauwdheid bij stress

donderdag 22 augustus 2019

Benauwdheid bij stress: Zo zorg je voor een goede ademhaling

Als je veel stress ervaart is de kans groot dat je ook regelmatig piekert, een opgejaagd gevoel ervaart en daardoor ook last hebt van benauwdheid. Benauwdheid bij stress komt vaak voor en hoewel er meestal wordt gedacht dat het gaat om een zuurstoftekort, is de oorzaak juist een zuurstofoverschot. Er wordt te veel en te snel geademd met als gevolg dat er te veel koolstofdioxide verloren gaat en zuurstof niet goed kan worden opgenomen. Dit zorgt voor een benauwd gevoel met als gevolg dat je nog meer wilt gaan ademen en de klachten toenemen. Hoe je omgaat met benauwdheid bij stress lees je in dit artikel.

Stress en een opgejaagd gevoel

Stress gaat vaak gepaard met een opgejaagd gevoel, haast en onrust. De dingen die je wilt doen moeten snel gaan en voor je gevoel kun je nergens rustig de tijd voor nemen. Je moet naar een afspraak en bent thuis je spullen bij elkaar aan het zoeken om te gaan. Snel nog even een slok koffie die half op je shirt belandt in plaats van in je mond, dus in alle haast nog een ander shirtje aan. Klaar om te gaan? Oh nee: sleutels kwijt! En waar is je telefoon eigenlijk? Je voelt dat je kortademig wordt, je ademhaling zit hoog en je hebt een benauwd gevoel. Je voelt misschien zelfs tintelingen in je vingers, duizeligheid en je handen kunnen gaan trillen. Herkenbaar?

Benauwdheid bij stress heeft dus te maken met een verkeerde ademhaling. Het is daarom belangrijk om meer focus op de ademhaling te leggen zodat je deze weer tot rust kunt brengen. Want hoe sneller en hoger je gaat ademen, hoe benauwder je je voelt. Je bent op zo’n moment aan het hyperventileren. Om benauwdheid bij stress te verminderen is het belangrijk om voldoende rustmomenten voor jezelf te nemen, regelmatig te ontspannen en je bewust te worden van je manier van ademen. Want zodra jij je ademhaling weer tot rust brengt, zal ook de stressreactie afnemen.

Het sympatische en parasympatische zenuwstelsel

Benauwdheid en stress kunnen elkaar versterken, dit heeft te maken met het sympatische en parasympatische zenuwstelsel. Als je veel stress ervaart kan het zijn dat je opgejaagd bent en benauwdheid ervaart. Tegelijkertijd kun je door een hoge, versnelde ademhaling meer last krijgen van stress. Een snelle ademhaling activeert namelijk het sympatische gedeelte van je zenuwstelsel – ook wel het stresssysteem genoemd – waardoor je stress symptomen gaat ervaren zoals o.a. alertheid, zweten en hartkloppingen.

Tegelijkertijd kun je je ademhaling inzetten om jezelf weer tot rust te brengen. Een rustige, gecontroleerde buik ademhaling heeft namelijk effect op het parasympatische zenuwstelsel. Dit systeem zorgt voor ontspanning en rust.

Goed ademen, hoe doe je dat dan?

Als je vaak last hebt van benauwdheid kan het zijn dat je jezelf afvraagt hoe je nou eigenlijk op een goede manier moet ademen. We geven korte uitleg tussen een goede, en foute ademhaling.

Goede ademhaling:Je ademt ongeveer 7 à 10 keer per minuut. Je ribben en buik bewegen en zetten uit terwijl de rest van je lichaam stil blijft. Tussen iedere ademhaling zit een korte pauze. Je voelt je ontspannen en rustig.

Foute ademhaling: Je ademt 13 keer of meer per minuut. In plaats van dat je buik beweegt, beweegt je borst (je hebt een hoge ademhaling) en je schouders gaan iets omhoog. Je voelt je kortademig en benauwd.

benauwdheid-ademhaling

Benauwdheid bij stress: 3 Tips

Onderstaande tips kunnen ondersteuning bieden bij benauwdheid door stress en er voor zorgen dat jij je weer rustig en ontspannen voelt.

1. Bewustwording van je ademhaling

Ademen gaat vanzelf, daar hoeven we niet over na te denken. Toch kan het bij benauwdheid door stress gunstig zijn om je vaker bewust te worden van je ademhaling. Een verkeerde manier van ademen merk je vaak pas als je ademhaling al hoog zit als je last krijgt van benauwdheid, kortademigheid, tintelingen of hartkloppingen. Probeer de eerste signalen te herkennen van een snelle ademhaling zodat je ook zo snel mogelijk kunt schakelen naar een rustige ademhaling.

2. Neem regelmatig een momentje om rustig te ademen

Als je chronische stress ervaart kan het zijn dat hoog en snel ademen normaal voor je is geworden. Door regelmatig ademhalingsoefeningen te doen kun je jezelf aanleren om rustig te ademen. Doe dit bijvoorbeeld ‘s morgens als je wakker wordt, ‘s middags na de lunch en aan het eind van de dag. Ook op momenten dat je hoog ademt kan het gunstig zijn om een paar keer goed in en uit te ademen om je ademhaling weer te kalmeren.

Je kunt dit liggend, zittend of staand uitvoeren. Het belangrijkste is dat je je handen op je onderbuik plaatst en hier rustig naartoe ademt. 3 seconden inademt door je neus, 5 seconden uitademt door je mond en 2 seconden rust.

benauwdheid-stress

3. Zorg voor voldoende ontspanning

Ontspanning is belangrijk om het lichaam tot rust te laten komen. Zorg daarom dat je door de dag heen voldoende momenten van ontspanning hebt. Leg in de pauze je smartphone even aan de kant en staar lekker uit het raam, wandel regelmatig door de natuur, beoefen yoga, lees een boek in plaats van een serie te kijken, focus 5 minuten op je ademhaling of geniet van een meditatie. Door meer tijd te besteden aan ontspanning kan je lichaam tot rust komen en stress verminderen. Daarnaast zijn yoga en meditatie perfecte manieren om focus te leggen op een rustige ademhaling.

Achterhaal de oorzaak van stress

Hoewel het belangrijk is om met je ademhaling bezig te zijn als je regelmatig last hebt van benauwdheid door stress, is het natuurlijk nog belangrijker om te achterhalen waardoor de stress wordt veroorzaakt. Want zodra je de oorzaak kunt aanpakken, is de kans groot dat je minder last zult ervaren van benauwdheid. Als je twijfelt of je daadwerkelijk zo veel last hebt van stress kun je onze gratis Stress Test doen. Na het invullen van de vragen krijg je direct de uitslag.

Mocht je graag hulp willen bij het verminderen van stress, ondersteunen wij je graag. Onze coaches zijn gespecialiseerd in stress en burn-out en door middel van wandelcoaching gaan we samen aan de slag om te achterhalen waardoor je zoveel stress ervaart en wat je kunt doen om dit te verminderen.

Daarnaast werken we met een uniek Faseplan waarin we ook aandacht besteden aan de ademhaling. Er wordt dus gewerkt aan het totaalplaatje waarna jij weer ontspannen, krachtig en volledig jezelf voelt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit bericht:

Blijf op de hoogte

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op het gebied van stress en burn-out. Door je aan te melden voor onze nieuwsbrief ga je akkoord met onze privacyvoorwaarden.

Coach Tom

Onze coaches staan voor je klaar

Onze coaches

Vind coaches in jouw buurt

×
Schrijf je nu in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws over stress en burn-out. Inschrijven