Zoeken

Zoeken sluiten

Jezelf niet serieus nemen

donderdag 7 januari 2021

Mijn werk als burn-out coach doe ik met veel passie. Ik ontmoet wekelijks mensen die last hebben van chronische stress en zoeken naar uitwegen; naar manieren om weer wat energie op te doen, en manieren om stabieler in het leven te staan. We wandelen samen door de bossen over kleine paadjes. In onze gesprekken komt een bepaald thema vaak terug: jezelf niet serieus nemen.

Jezelf niet serieus nemen wil zeggen dat je niet luistert naar de signalen van je lichaam, je emoties en je gedachtes. Ergens zit het bij iemand misschien niet lekker, maar diegene denkt het beter te weten en blijft door denderen. Uiteindelijk gaat dat mis, want de werkelijkheid matcht dan niet goed met iemands gedrag. Hieronder wil ik je inspireren om jezelf elke dag serieus te nemen. Ik leg uit hoe dat werkt.

jezelf serieus nemen

Steeds maar door blijven gaan

Aan een burn-out gaat vaak een periode van hard werken vooraf. De mailtjes, verzoeken, projecten en problemen blijven zich opstapelen, en door steeds harder te gaan rennen probeert iemand alle ballen in de lucht te houden. De omgeving ziet vaak wel dat dat niet helemaal goed gaat, maar voor de persoon zelf is het een blinde vlek.

Jezelf niet serieus nemen uit zich dan in het volgende:

De signalen onderweg naar overspanning of burn-out worden steeds luider. Op een gegeven moment schreeuwt je lichaam om rust, maar mensen hebben zoveel wilskracht dat ze door kunnen blijven gaan. Dat heeft ook te maken met de verdovende werking van stress.

Dan nu terug naar de kern van mijn verhaal: wat nodig is, om een burn-out te voorkomen maar ook als het al te laat is, is jezelf serieus nemen.

Neem jezelf serieus

Allereerst is het heel belangrijk dat je je lichaam niet wantrouwt. Je lichaam is ongelofelijk complex, complexer dan wij ooit zullen begrijpen. De signalen die jouw lichaam geeft, zijn er om jou de goede richting uit te sturen. Moeheid is een signaal dat het tijd is om te stoppen. Nekpijn geeft aan dat iets je dwars zit (dat kan van alles zijn). Je lichaam lijkt je vaak in de weg te zitten: een obstakel tussen jou en je doelen. Maar eigenlijk weet je lichaam het gewoon beter.

Hiermee wil ik niet zeggen dat je meteen moet stoppen wanneer je een versnelde hartslag, zweet of gespannen spieren opmerkt. Een stressreactie is helpend wanneer je moet presteren. Wat ik bedoel is dat je chronische klachten serieus moet nemen. Als jij een sluimerend gevoel van onvrede voelt, een somber gevoel, of juist een rusteloos gevoel, dan is het tijd om bij jezelf in te checken en eerlijk te zijn.

je neemt jezelf niet serieus

Voel en onderzoek: wat speelt er in jou?

Een valkuil van veel mensen met stressklachten is dat zij niet echt naar zichzelf durven kijken. Ze weten wel dat ze bijvoorbeeld een beetje onzeker zijn, maar richten hun aandacht het liefst op het behalen van hun doelen. De manier waarop kan alleen erg ongezond zijn: door te over-controleren, pleasen, forceren en perfectioneren. Wanneer mensen alles perfect proberen te doen, is het voor andere mensen lastiger om de verbinding aan te gaan met die persoon. Ze zijn vaak afstandelijk of niet authentiek. De betreffende persoon kan zich dan eenzaam en somber gaan voelen.

Een belangrijke stap is dan ook eerlijk te durven voelen. Wat voel jij fysiek en emotioneel? Wat is jouw werkelijke ervaring, als je even stopt met rennen? Benader jezelf zoals een volwassene een andere volwassene zou benaderen: serieus, liefdevol, aandachtig. Vraag jezelf: ‘hé, wat is er nu werkelijk aan de hand? Wat voel je?’. Geef jezelf zo het signaal dat je jezelf op waarde schat en serieus neemt.

Van jezelf niet serieus nemen naar de regie pakken

In mijn coachingsessies gebeurt het vaak dat mensen zichzelf niet serieus nemen. Ze doen zich anders voor (beter), bagatelliseren problemen, of durven niet tot de kern van een probleem te komen. Mijn vragen zijn er altijd op gericht iemand authentieker te laten zijn. ‘Maar wat voel je nu echt? Wat denk je nu echt?’. Zo nodig ik mensen uit om zichzelf en hun ervaring serieus te nemen. Hiermee laat ik ook zien dat ik ze volledig serieus neem en accepteer. Het is mijn hoop dat ze die houding ook aan willen nemen.

Soms leidt dit tot doorbraken. Iemand durft iets heel pijnlijks te erkennen, bijvoorbeeld: ‘ik ben heel hard voor mijzelf en gun mijzelf geen herstel.’ Dat is een prachtig inzicht. Dan kan iemand werkelijk de regie gaan pakken en iets doen aan de kern van het probleem. Dan gaan we samen echte stappen maken.

neem jezelf serieus

Conclusie: jezelf niet serieus nemen werkt niet

In dit artikel wilde ik je inspireren en uitdagen om jezelf en je ervaring serieus te nemen. Richt je aandacht wat meer op jezelf en jouw ervaring en probeer te luisteren naar die ervaring. Sombere gevoelens, spanning, ze zijn er niet voor niets. Want je kunt proberen, is met jezelf in gesprek te gaan. Vraag jezelf waarom je je zo voelt. Wat mis je? Wat doet pijn? Op dat moment neem je jezelf serieus. Je walst niet over je gevoelens heen en staat weer stil bij je werkelijke ervaring. Dat is een uitermate goede manier om burn-out te voorkomen. Om een burn-out te krijgen moet je namelijk stelselmatig over je eigen grenzen gaan (of anderen over je grenzen laten gaan).

Door jezelf serieus te nemen kan je eigenwaarde toenemen. Vervelende sensaties zijn namelijk geen teken meer van zwakte. Het zijn betekenisvolle signalen dat er iets niet juist is; dat iets pijn doet of onrechtvaardig is. Durf ernaar te kijken, durf de conclusies te trekken, en handel er vervolgens naar.

Wil je dit met mij ervaren? Neem eens een kijkje op mijn coachpagina, of neem vrijblijvend contact op met Liberi.

 

Wil jij hulp bij stress of burn-out?

Doe geheel vrijblijvend de burn-out test of neem contact met ons op.

Direct contact Of bel 085 - 5363606

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit bericht:
×
Schrijf je nu in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws over stress en burn-out. Inschrijven