Zoeken

Zoeken sluiten

Leren luisteren naar je lichaam

maandag 1 juni 2020

Leren luisteren naar je lichaam bij stress en burn-out

Je bent vermoeid, nergens toe in staat, je voelt continu druk en toch ga je alsmaar door. Dit is wat stress met je doet; enerzijds put het je uit, anderzijds zorgt dit er juist voor dat je door blijft gaan. Ook al ben je daar eigenlijk niet (meer) toe in staat. Het is daarom belangrijk om te luisteren naar je lichaam, om de signalen van vermoeidheid te herkennen, om te weten wanneer je rust nodig hebt, om te doen wat voor jou het beste is. Maar hoe doe je dat?  Hoe leer je luisteren naar je lichaam en wat levert het je op?

Stress, burn-out en luisteren naar je lichaam

Luisteren naar je lichaam is belangrijk voor iedereen, maar wanneer je stress ervaart is dit nog net even wat belangrijker. Stress kan je het gevoel geven dat je continu bezig moet zijn, ontspanning zorgt voor onrust en je grenzen zijn vervaagd. Ook al heb je last van oververmoeidheid, of ervaar je pijnlijke spieren door stress, je negeert dit volledig en gaat door zoals je altijd gedaan hebt.

Het nadeel hiervan is dat het tegen je werkt, en dat een burn-out op de loer ligt als je geen veranderingen aanbrengt in jouw leven. Ben je al op dat punt beland? Dan is het van groot belang om te leren luisteren naar je lichaam en te doen wat goed voor je is.

luister naar je lichaam burn-out

Hoe leer je luisteren naar je lichaam?

Je lichaam geeft jou de hele dag door signalen. Zo ook als je stress ervaart of teveel van jezelf vraagt, je kunt bijvoorbeeld last krijgen van:

Ervaar je deze klachten? Dan is het belangrijk om hiernaar te leren luisteren en een stap terug te doen. Je lichaam wil je namelijk wat vertellen, bijvoorbeeld dat de stress te hoog is, dat je iets doet wat niet bij je past, dat je rust nodig hebt. Als jij hiernaar luistert, zullen de klachten uiteindelijk ook afnemen.

Maar wat nog belangrijker is, is om deze klachten voor te zijn. Om niet pas rust te gaan nemen als je hoofdpijn hebt, maar om dagelijks vaste rustmomenten in te plannen zodat je kunt voorkomen dat je hoofdpijn krijgt.

Als je last hebt van chronische stress of een burn-out vraagt je lichaam één ding van je: rust. Dat wil niet zeggen dat je de hele dag op de bank moet gaan liggen, maar wel dat je een paar stappen terug mag doen zodat je op een rustig tempo kunt herstellen. Je hoeft namelijk niet op iedere vraag ‘ja’ te zeggen, dingen te doen om anderen tevreden te houden of afspraken door te laten gaan terwijl je daar niet toe instaat bent. Je mag voor jezelf kiezen, je grenzen aangeven, ‘nee’ zeggen en doen wat voor jou het beste is. Ook dit is luisteren naar je lichaam en hoewel dat niet altijd makkelijk is, is het uiteindelijk wel het beste voor je.

hoe leren luisteren naar burn-out

Zie stress en burn-out als een kans jezelf beter te leren kennen

Het doel van stress of burn-out herstel is niet om weer ‘de oude’ te worden. Je hoeft niet terug naar hoe het was, dat is ook niet aan te raden want dat zorgde ervoor dat je nu in deze situatie zit. Het doel is om jezelf beter te leren kennen, te leren waar je grenzen liggen, jezelf op de eerste plek te zetten en jouw leven om jou te laten draaien. Het doel is om je hart te volgen, naar je intuïtie te luisteren, om dicht bij jezelf te blijven en om je lichaam te geven wat het nodig heeft. Om te leren omgaan met moeilijke situaties, te denken in mogelijkheden en rust te vinden in jezelf.

Leren luisteren naar je lichaam is een proces waarvoor je de tijd mag nemen. Het is niet iets wat je zomaar even doet. Je hebt tijd nodig om de signalen van je lichaam te leren kennen, om te ervaren wat voor jou het beste werkt en om content te worden met jouw grenzen en jouw keuzes.

Hoewel dit in het begin van je herstel misschien als onmogelijk voelt, is dit iets waar je stapje voor stapje naar toe kunt werken. Een burn-out coach kan je ondersteunen in dit proces.

3 Tips om te leren luisteren naar je lichaam

Maar hoe doe je dat dan, leren luisteren naar je lichaam? Onderstaande tips kunnen je helpen in dit proces.

1. Voel wat voor jou het beste is

Hoe vaak zeg jij ‘ja’ tegen een ander terwijl je eigenlijk ‘nee’ bedoelt? Het is belangrijk om te leren doen wat voor jou het belangrijkste is. Als een ander je iets vraagt, bijvoorbeeld omdat je hulp gewenst is, om iets af te spreken of om een taak op je te nemen, neem dan de tijd om te voelen wat het beste bij je past. Voelt het zwaar en zorgt het voor een knoop in je maag? Of voelt het juist licht en word je er blij van? Hieraan kun je voelen wat de beste keuze is.

Jouw lichaam kan je heel goed duidelijk maken wat voor jou het beste is. Door hiernaar te leren luisteren voorkom je dat je over je grenzen gaat, overprikkeld raakt en daarbij blijf je hierdoor heel dicht bij jezelf en jouw behoeften.

2. Neem op tijd je rust

Bij vermoeidheid is het soms verleidelijk om tóch even door te gaan. Echter is dit niet de beste keus. Merk je dat je energie weg is en je lichaam vermoeid? Neem dan tijd voor rust en ontspanning. Doorgaan als je vermoeid bent resulteert vaak in onnodige fouten, of ongelukjes omdat je er niet voor de volle 100% bij bent met je hoofd. Het beste kun je er direct aan toe geven zodat je op een later moment je taak kunt afronden. Je zult merken dat hoe eerder je rust neemt, des te sneller je herstelt.

Het voelt misschien als tijdverspilling, als een teleurstelling of als falen om aan vermoeidheid toe te geven, maar toch is dit het allerbeste wat je voor jezelf kunt doen. Neem dagelijks de tijd voor ontspanningsoefeningen, meditatie,ademhalingsoefeningen, yoga of mindfulness.

Om te voorkomen dat je te laat pas rust neemt kan het helpen om deze momenten vast in te plannen zodat je door de dag heen meerdere rustmomenten hebt.

neem rust burn-out

3. Uit je emoties en gevoelens

Ben jij ook zo goed in het opkroppen van emoties en gevoelens? Dan is het tijd om hieraan te werken. Emoties en gevoelens zijn namelijk ook signalen en deze mogen geuit worden. Laat je tranen stromen als je verdrietig bent, spreek het uit als je bang bent. Al jouw emoties en gevoelens mogen er zijn en mogen worden toegelaten. Juist het loslaten daarvan geeft je rust en ruimte. Weet dat jij er mag zijn, met alles wat je voelt en ervaart.

Hulp bij leren luisteren naar je lichaam

Luisteren naar je lichaam levert je op dat veel meer leeft vanuit jouw behoeften, dat je doet wat goed is voor jou en je lichaam en je eigen grenzen leert kennen. Het zorgt ervoor dat je jouw leven kunt vormgeven op een manier die het beste bij jou past en dat je leert samenwerken met je lichaam in plaats van dat je er tegen vecht.

Ervaar jij momenteel veel stress of heb je een burn-out en vind je het lastig om te leren luisteren naar je lichaam? Middels wandelcoaching helpen wij jou graag verder bij het herstel van stress of burn-out. Onze coaches weten hoe ze jou kunnen helpen om te leren omgaan met stress, rust te creëren in je hoofd en te leren luisteren naar je lichaam. Lees meer over onze werkwijze of maak meteen een afspraak voor een vrijblijvende kennismaking.

Wil jij hulp bij stress of burn-out?

Doe geheel vrijblijvend de burn-out test of neem contact met ons op.

Direct contact Of bel 085 - 5363606

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit bericht:
×
Schrijf je nu in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws over stress en burn-out. Inschrijven