Zoeken

Zoeken sluiten

Tegenslagen

maandag 22 februari 2021

Leren omgaan met tegenslagen: 5 Tips die je daarbij helpen

Tegenslagen; we krijgen er allemaal wel eens mee te maken, dat is onvermijdelijk. Wanneer je veel stress ervaart of een burn-out hebt kan het moeilijker zijn om hiermee om te gaan. Dit komt omdat je dan kwetsbaarder bent en minder kunt hebben. Ook kan dit ervoor zorgen dat je de situatie in je hoofd groter maakt dan daadwerkelijk het geval is, of dat je geen energie hebt om het op te lossen. Tegenslagen zijn niet altijd makkelijk, toch kun je leren om er op een goede manier mee om te gaan zodat het minder impact op je heeft. We delen in dit blog graag de invloed van stress op tegenslagen en andersom, en 5 tips om omgaan met tegenslagen makkelijker te maken.

Online cursus
49.00
Online cursus
Stap voor stap stressvrij, bewezen effectief, op basis van het Liberi Fasenplan.

De invloed van stress op tegenslagen en andersom

Wanneer je tegenslag na tegenslag ervaart kan dit uiteindelijk zorgen voor stress. Je moet zo veel incasseren, verwerken en telkens weer een oplossing bedenken dat het op den duur te veel wordt. Maar andersom werkt dat ook: als je stress ervaart, is de kans ook groot dat je meer tegenslagen hebt. Dit komt omdat je dan in een negatieve energie zit, waardoor je ook meer negativiteit naar je toe trekt. Stress kan dus zowel de oorzaak zijn van tegenslagen, als het gevolg.

Hoe dan ook: stress maakt het niet makkelijker om met moeilijke situaties om te gaan. Je bent op zo’n moment al kwetsbaar en prikkelbaar, je hebt stemmingswisselingen en oplossingen bedenken ligt momenteel niet voor de hand. Hoe kun je er dan toch voor zorgen dat je tegenslagen goed doorkomt? Hoe kun je jezelf weerbaarder maken? We hebben 5 bruikbare tips voor je verzameld waardoor je beter om leert gaan met tegenslagen.

De invloed van stress op tegenslagen en andersom

Leren omgaan met tegenslagen: 6 Tips

Omgaan met tegenslagen is niet altijd makkelijk, maar gelukkig kun je het wel leren. Onderstaande tips kunnen je hierbij helpen.

1.     Weet dat het voorbij gaat

Hoewel het misschien lijkt alsof alles misgaat en of het nooit meer beter wordt: niets is minder waar. Alles is tijdelijk, ook tegenslagen, stress en moeilijke momenten. Deze bewustwording kan ervoor zorgen dat je net wat beter om kunt gaan met de situatie waar je inzit. Ja, het is vervelend om tegenslagen te hebben maar onthoud dat het niet voor altijd zal duren. Ook in jouw leven komt weer ruimte voor rust in je hoofd, positiviteit en meevallers.

2.     Maak ruimte voor je emoties

In plaats van je groot te houden en emoties te onderdrukken, is het belangrijk om ruimte te maken voor je emoties. Laat je verdriet er zijn, sta je boosheid en teleurstelling toe. Praat erover, schrijf alles van je af en omarm alles wat je voelt. Het is juist belangrijk om je emoties te uiten in plaats van ze op te kroppen. Het zal er toch een keer uit moeten dus kun je het beter maar meteen toestaan. Je zult merken dat het oplucht en ruimte geeft – ook al lost het niet per se je problemen op.

emoties te onderdrukken

3.     Zie tegenslagen als een leermoment

Misschien ben je in het begin vooral boos en teleurgesteld wanneer je te maken hebt met tegenslagen. Hoewel dat erg logisch is, en deze gevoelens er ook zeker mogen zijn, is het belangrijk om uiteindelijk ook te kijken naar wat het je kan leren. Het krijgen van een burn-out is een flinke tegenslag, maar uiteindelijk leert het je wel om beter voor jezelf te zorgen, lief te zijn voor jezelf, keuzes te maken die bij je passen en voor jezelf te kiezen.

Financiële problemen zijn geen pretje, maar het leert je wel om beter met geld om te gaan, om hulp te vragen en inzicht te krijgen in je beperkte overtuigingen. Een moeilijke scheiding maakt misschien juist ruimte voor iets nieuws, of het leert je juist hoeveel je zelf kunt doen. Elke moeilijke situatie leert ons altijd iets. En wanneer je dat kunt zien, zul je moeilijke situaties steeds meer kunnen omarmen omdat je weet dat het je ook heel veel kan brengen.

Online cursus
49.00
Online cursus
Stap voor stap stressvrij, bewezen effectief, op basis van het Liberi Fasenplan.

4.     Accepteer de situatie en kijk vanuit daar verder

In het begin zal het moeilijk zijn om tegenslagen te accepteren. Het is dan ook belangrijk om éérst je emoties toe te staan en ze te uiten zodat er vervolgens wat meer ruimte komt. Als je de situatie niet kunt veranderen, is accepteren de enige optie. Ja, het is vervelend dat je nu thuis zit met een burn-out. Je hier tegen verzetten helpt niet – het put je alleen maar meer uit. Wat wel helpt is accepteren dat het nu zo is, en onderzoeken wat je nu kunt doen om je beter te voelen. Wat zou je helpen? Wat heb je nodig op dit moment? Hoe kun je ervoor zorgen dat het beter wordt?

Zie tegenslagen als een leermoment

  • Het kan helpen om je erbij neer te leggen en je lichaam te geven wat het nodig heeft.
  • Wat je nodig hebt is misschien vooral rust en ruimte, iemand om mee te praten, af en toe een dikke knuffel en liefde van jezelf om te herstellen.
  • Het kan beter worden door bijvoorbeeld hulp in te schakelen van een burn-out coach, door nu lekker naar buiten te gaan voor een wandeling of even bellen met een vriend(in).

5.     Neem tijd voor rust en ontspanning

Tegenslagen kosten veel energie. Het is dus ook belangrijk om voldoende rust en ontspanning in te plannen voor jezelf zodat je de tijd hebt om hiervan bij te komen. Je kunt dit doen door ademhalingsoefeningen of ontspanningsoefeningen te doen, yoga te beoefenen of te mediteren. Naast het feit dat deze methodes je helpen tot een diepe ontspanning te komen, creëer je hiermee ook rust en ruimte in je hoofd. Dit kan ervoor zorgen dat je ineens ideeën hebt die je verder kunnen helpen, dat je begrijpt waarom dit nu gebeurt of dat je een oplossing voor je ziet.

Burn-out test
Gratis
Burn-out test
Onze gratis burn-out test geeft je in 50 vragen antwoord hoe het nu daadwerkelijk is gesteld met jouw stressniveau.

Omgaan met tegenslagen: conclusie

Tegenslagen hebben we allemaal wel eens. Makkelijk is het niet altijd, maar als jij jezelf traint om omgaan met tegenslagen eigen te maken, zullen tegenslagen minder invloed hebben. Bovenstaande 5 tips kunnen je helpen om wat makkelijker met tegenslagen om te gaan en meer rust en ruimte te ervaren in moeilijke situaties. Ervaar jij momenteel tegenslagen in de vorm van chronische stress of burn-out? Neem dan gerust contact met ons op voor een vrijblijvende kennismaking. Om jezelf alvast wat meer inzicht te geven in jouw stressniveau kun je ook onze gratis burn-out test maken. Je krijgt dan een fijn overzicht waarin je duidelijk ziet hoe het gesteld is met jouw stressniveau.

Wil jij hulp bij stress of burn-out?

Doe geheel vrijblijvend de burn-out test of neem contact met ons op.

Direct contact Of bel 085 - 5363606

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit bericht:
×
Schrijf je nu in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws over stress en burn-out. Inschrijven